۲۱ خرداد ۱۳۸۴، ۷:۵۱

/ يكصد و دهمين سالگرد تولد سعيد نفيسي /

سعيد نفيسي ، الگوي ساده نويسي ادبيات معاصر ايران

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : عباس ساعي - كارشناس و صاحبنظر ادبي ، گفت : " سعيد نفيسي " الگوي ساده نويسي ادبيات فارسي معاصر است كه با رمانهاي تاريخي اش داستانهاي اساطيري را در ذهن مخاطب به تصوير مي كشد .

وي درگفت وگو با خبرنگارفرهنگ و ادب مهر،  با بيان اين مطلب افزود : زبان، زمان، مكان وعلت ، عناصري هستند كه نويسنده با رعايت آنها مي تواند رمانهاي تاريخي بي بديلي را خلق نمايد و نفيسي با رعايت اين چهارعنصر وهمچنين شناخت آنچه برقهرمان گذشته و با اتكاء بر دانسته هاي خويش داستانهايي را رقم مي زند كه هرچند با زباني شيوا و ساده نگارش شده ، اما مخاطب  را به سوي تصويرسازي ذهني مي كشاند و در حقيقت داستانهاي اساطيري را در ذهن خواننده به تصوير مي كشد . 

عباس ساعي ياد آور شد : هرچند نفيسي درمحافل اجتماعي حضوري پر رنگ داشت اما حضور چنداني درجامعه نداشت و تحقيقات گسترده اش درآثار گذشتگان ، دستنوشته هاي وي را به آثارمنتقدانه اي  ادبي مبدل ساخته است . 

وي نفيسي را برگ زريني ازتاريخ ادبيات ايران  دانسته و گفت : آثارترجمه شده اي كه ازنفيسي برجاي مانده ترجمه اوديسه هومر همانند خود اثرتاثيرگذار است و هر كس آن را مطالعه كند ، گويي دستنوشته هاي هومر را به زبان  اصلي مي خواند . آثارنفيسي با تمام جذابيتي كه دارد با انگاره ها ، قواعد و اصلوب هاي علمي انطباق ندارد و اصلوب ادبي در آنها رعايت نشده است و شايد دليل اصلي آن تعدد حوزه هاي فعاليت او بوده باشد .

کد خبر 193590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha