۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۱۹

دعوا سر شرلوک هولمز

دعوا سر شرلوک هولمز

این که شرلوک هولمز شخصیت خیالی آرتور کانن دویل که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، از کپی رایت خارج شده یا نه، به مساله مورد توجه ناشران زیادی بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک ترید، از سه سال پیش این موضوع به مساله بسیاری از ناشران بدل شده و آن‌ها می‌خواهند با گذشت زمان کپی رایت این داستان و شخصیت مشهورش، داستان‌ها و کتاب‌های جدیدی خلق کنند. اما آنچه در این میان مشکل ایجاد کرده این است که آخرین کتاب از مجموعه شرلوک هولمز با عنوان «کتاب قضیه شرلوک هولمز» که شامل چند داستان است، هنوز وارد قلمروی عمومی نشده است. این کتاب سال 1927 منتشر شده بود.

به همین دلیل حقوقدانان بنیاد کانن دویل از این یک کتاب که هنوز زمان کپی رایت آن سپری نشده، استفاده کرده‌اند و می‌گویند به دلیل این کتاب، شخصیت شرلوک هولمز نمی‌تواند وارد قلمروی عمومی شود و تا سال 2023 که زمان کپی رایت این کتاب هم به پایان برسد، می‌توان این شخصیت را در قلمروی تملک عام به شمار آورد.

با این حال گروهی از حقوقدانان اظهاریه‌ای به دادگاه ارایه کرده‌اند که بر مبنای آن این شخصیت باید در تملک عام به حساب آید. این اظهاریه اعلام می‌کند از میان داستان‌های کتاب آخر، دو داستان مدت‌ها پیش از انتشار کتاب نوشته و چاپ شده بودند، اما یک بار دیگر در مجموعه داستان‌های این کتاب قرار گرفته‌اند و به این ترتیب آنها نیز از کپی رایت خارج هستند. اما مهم‌تر از این، استدلالی که این اظهاریه به کار گرفته این است که هریک از عناصری که در داستان‌های این کتاب به کار رفته‌اند، در داستان‌های قبلی شرلوک هولمز که دیگر زیر قانون کپی رایت نیستند، منتشر شده بودند به همین دلیل این کتاب نمی‌تواند، مانع قرار گرفتن شرلوک هولمز و دیگر شخصیت‌های داستانی‌اش در تملک بنیاد آرتور کانن دویل باشد.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که دادگاه استدلال کدام یک از دو طرف دعوی را قابل قبول می‌داند و آیا کتاب‌ها و شخصیت‌های شرلوک هولمز نیز مثل داستان‌های ویرجینیا وولف و جیمز جویس که از آغاز سال پیش وارد قلمروی عام شدند، از انحصار بنیاد کانن دویل خارج می‌شوند یا خیر.

شرلوک هولمز کارآگاه خصوصی در اواخر قرن ۱۹ و آغاز قرن ۲۰ فعالیت می‌کرد. این شخصیت داستانی اولین‌بار در سال ۱۸۸۷ توسط نویسنده و پزشک اسکاتلندی سر آرتور کانن دویل خلق شد.

کد خبر 2000575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha