۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۰۲

زیرکچیان‌زاده به مهر خبر داد:

ساخت 4 ترمینال جدید گازی در خلیج‌فارس/ افتتاح اولین پایانه گاز ایران

ساخت 4 ترمینال جدید گازی در خلیج‌فارس/ افتتاح اولین پایانه گاز ایران

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تشریح جزئیات ساخت چهار ترمینال جدید صادرات محصولات گازی در منطقه خلیج فارس از افتتاح و راه اندازی رسمی نخستین ترمینال صادرات گاز ایران در جزیره سیری خبر داد.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه با ساخت و راه اندازی کارخانه و مجتمع های جدید جمع آوری گازهای همراه نفت، ظرفیت تولید محصولات مختلف گازی همچون مایعات و میعانات گازی افزایش می یابد، گفت: بر این اساس طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ترمینال های جدید صدور محصولات گازی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه در حال حاضر اولین ترمینال تخصصی صادرات محصولات گازی در جزیره سری راه اندازی شده است، تصریح کرد: در این پایانه امکان بارگیری و تخلیه محصولاتی همچون پنتان (بنزین طبیعی)، بوتان، میعانات گازی و پروپان توسط کشتی های نفتکش با ظرفیت 50 هزار تن فراهم می شود.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با یادآوری اینکه تا سال آینده کارخانه NGL جزیره خارگ هم در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بیان کرد: با راه‌اندازی این طرح هم یک پایانه جدید گازی شامل تجهیزات بندری تخلیه و بارگیری، اسکله، بازوهای بارگیری و مخازن ذخیره‌سازی ساحلی طراحی، ساخت، نصب  راه‌اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی سومی و چهارمین پایانه گازی ایران در جزیره لاوان و جزیره قشم، اظهار کرد: این دو پایانه هم به منظور صادرات محصولات جدید گازی میادین لاوان، فروز B و برخی از میادین اقماری جزیره قشم ساخته خواهد شد.

زیرکچیان زاده با تاکید بر اینکه با توسعه فاز یک میادین گازی لاوان و فروز B در مجموع روزانه بین 1.8 تا 2 میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد، تبیین کرد: علاوه بر این امکان استحصال مایعات و میعانات گازی هم در قالب طرح توسعه این دو میدان گازی وجود دارد.

به گزارش مهر، میادین گازی فروز A و B به تنهایی از 29 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز درجا برخوردار هستند و طبق محاسبات اولیه مخزن، 18.5 تریلیون فوت مکعب آن در یک دوره زمانی مناسب قابل برداشت بوده که نشان دهنده بزرگی و اهمیت این مخزن گازی است‌.
 
در طرح توسعه این میدان گازی، دو سکوی دریایی، 12 حلقه چاه تولیدی به همراه یک یا دو حلقه چاه توصیفی، اسکله صادرات مایعات و میعانات گازی و گوگرد، تاسیسات فرآورشی گاز و حدود 160 کیلومتر خط لوله شامل 120 کیلومتر خط لوله دریایی و 40 کیلومتر خط لوله خشکی ساخته خواهد شد.

کد خبر 2004199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha