۲۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۱۷

در مراسم گرامیداشت روز بین المللی نوروز:

بان کی مون: نوروز انسان دوستی و نزدیکی فرهنگی میان اقوام را گسترش می دهد

بان کی مون: نوروز انسان دوستی و نزدیکی فرهنگی میان اقوام را گسترش می دهد

دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم " روز بین المللی نوروز" گفت: نوروز فرهنگ مشترک مناطق مختلفی از آسیای میانه تا افغانستان ،قفقاز و خاورمیانه است و نوروز مراسمی است که ارزشها، انسان دوستی و نزدیکی فرهنگی میان اقوام مختلف را گسترش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت " روز بین المللی نوروز" با هماهنگی و مدیریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک و همکاری یازده کشور حوزه نوروز در مجمع عمومی این سازمان با حضور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل  برگزار گردید .

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اسفند ماه 1388 با تصویب قطعنامه ای تحت عنوان " روز بین المللی نوروز" برای نخستین بار در تاریخ این سازمان ، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت .

در سومین سالگرد تصویب این قطعنامه ، ،جلسه ای به میز بانی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای افغانستان ،آذربایجان ،هند ،عراق ،قزاقستان ،قرقیزستان ،پاکستان ،تاجیکستان ،ترکیه ،ترکمنستان و ازبکستان با حضور جمع قابل توجهی از مقامات ارشد سازمان ملل ،دیپلماتهای مقیم سازمان ملل ، نخبگان ،چهره های دانشگاهی و نمایندگان رسانه های بین المللی و آمریکائی در محل سازمان  ملل متحد برگزار شد .

محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی  در این مراسم فرا رسیدن نوروز و سال جدید را از سوی ملت بزرگ ایران که ریشه چندین هزار ساله در تاریخ و تمدن بشری دارد ،تبریک گفت .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در تشریح این مناسبت ارزشمند ایرانی - اسلامی تاکید کرد : نوروز به مفهوم تجدید عشق ،صلح ،همکاری و بخشش میان انسانها  می باشد. وی اضافه کرد: نوروز سمبل وحدت و عامل اتصال میان ملتها بویژه 12 کشور حوزه نوروز می باشد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل  نیز طی سخنانی  با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: نوروز یک مراسم باستانی است که مردم را از فرهنگ های گوناگون دور یکدیگر گرد می آورد و آن ها را به یکدیگر نزدیک می سازد.

وی با تشکر از برگزاری مراسم جشن بین المللی نوروز از سوی کشورهای ترتیب دهنده بویژه سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: نوروز فرهنگ مشترک مناطق مختلفی از آسیای میانه تا افغانستان ،قفقاز و خاورمیانه است و نوروز مراسمی است که ارزشها، انسان دوستی و نزدیکی فرهنگی میان اقوام مختلف را گسترش می دهد.

در این جلسه سفرا و نمایندگان دائم کشورهای حوزه نوروز نیز دیدگاههای خودرا در خصوص نوروز و ابعاد بین المللی این روز بیان کردند .
 

کد خبر 2021189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha