۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۰۱

حضور الکترونیکی سوره مهر در نمایشگاه/ نگذاریم کتاب را مثل خاویار ببینند

حضور الکترونیکی سوره مهر در نمایشگاه/ نگذاریم کتاب را مثل خاویار ببینند

جمعی از مدیران و کارشناسان انتشارات سوره مهر در نشستی خبری حضور این موسسه انتشاراتی در نمایشگاه کتاب امسال را حرکتی تازه برای توجه به نشر الکترونیک و ظرفیت‌های آن در نمایشگاه کتاب عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری انتشارات سوره مهر به منظور ارائه برنامه‌های این نشر در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب صبح امروز سه‌شنبه 10 اردیبهشت در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حیدر ایمنی، مدیر روابط عمومی انتشارات سوره مهر با اشاره به حضور 600 عنوان اثر از سوی این ناشر در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: از میان آثار ارائه شده در نمایشگاه 160 عنوان کتاب آثاری هستند که چاپ اول هستند.

وی افزود: تمرکز سوره مهر در سال جاری روی ارائه کتاب‌های دیجیتال و الکترونیک خواهد بود و سعی می‌کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا دوستانی که در خرید این نوع آثار چاپی مشکل هستند به سوی خرید آثار دیجیتال راهنمایی شوند.

در ادامه این نشست خبری، میثم شاوردی، کارشناس تحقیق و توسعه این موسسه با اشاره به موضوع نشر الکترونیک و توجه سوره مهر به آن اظهار داشت: ما ادعا داریم که در کار نشر حرف‌هایی برای گفتن داریم که ناشران دیگر تا به حال به آن فکر نکرده‌اند. جدای از این به دلیل موضوع تحریم کاغذ و مشکلات موجود پیش روی صنعت نشر، مدت‌ها بود که توسعه بخش نشر الکترونیک در ذهن ما می‌چرخید تا اینکه در آبان‌ماه سال قبل این بخش راه‌اندازی شد.

وی افزود: سوره مهر با استفاده از ظرفیت این بخش با تیم‌های مختلف حاضر در حوزه بحث فروش الکترونیکی کتاب همکاری کرده  سعی کردیم در نمایشگاه کتاب پارسال و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال پارادایم‌های موجود در عرضه کتاب‌های دیجیتال را مطرح کنیم و در نهایت نیز الان در جایگاهی هستیم که با شرکت‌هایی مانند آوابوک، قائمیه اصفهان، شرکت آفا، کتابخانه همراه سامسونگ و... برای ارائه الکترونیکی کتاب‌هایمان همکاری کنیم و در کنار آن برخی از آثارمان که به انگلیسی ترجمه شده است از طریق آمازون و گوگل بوکز نیز در حال فروش است.

شاوردی با اشاره به اینکه رویکرد سوره مهر قرار دادن تمام آثارش برای فروش الکترونیک در سال‌های آینده است، گفت: مسائلی چون لزوم دور زدن تحریم‌های موجود علیه ایران، پارادایم‌های موجود در صنعت نشر به ویژه حرکت عمومی جهانی به سمت خروج از انتشار آثار به صورت چاپی و در نهایت مسئولیت اجتماعی ما برای تولید محصولات سبز که انتشارشان کمتر به محیط زیست آسیب می‌زند ما را در این مسیر ارائه الکترونیکی آثار قرار می‌دهد.

در ادامه این نشست، علی اکبر اکبری‌تبار، کارشناس سوره مهر الکترونیک برای حاضران شرایط استفاده از کتابخانه دیجیتالی سوره مهر را به صورت پاور وینت تشریح کرد.

وی افزود: در نمایشگاه کتاب امسال باجه ویژه‌ای برای فروش نسخه‌های الکترونیک برخی کتاب‌ها تدارک دیده شده است و در کنار آن سامانه کتابخانه دیجیتال نیز روی نرم‌افراهای ویندوز و اندروید قابلیت دانلود و استفاده را کسب کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند نسخه‌های الکترونیکی آثار مد نظر خود را به وسیله آن خریداری کنند.

به گفته اکبری‌تبار تاکنون 250 اثر از انتشارات سوره مهر قابلیت خرید الکترونیکی را کسب کرده‌اند و کارت شارژ خرید این آثار نیز با 20 درصد تخفیف در نمایشگاه امسال ارائه خواهد شد.

ابراهیم اسکندری‌پور نیز در این نشست خبری توضیحاتی درباره سامانه خرید الکترونیکی مجلات حوزه هنری داد و گفت: سامانه خرید کتاب و مجله و نیز امکان خرید نسخه‌های کتاب برای مطالعه روی گوشی تلفن همراه این امکان را فراهم می‌سازد تا مخاطب با قیمت کمتر آثاری را به دست بیاورد که ارزش افزوده بیشتری نسبت به متن کاغذی کتاب دارند.

محمد حمزه‌زاده مدیرعامل شرکت انتشارات سوره مهر نیز در پایان این نشست خبری در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم امیرحسین فردی گفت: حوزه نشر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بسیار پوست کلفت‌تر از آن است که مسئله کاغذ و گرانی آن و یا تحریم‌ها بتواند به آن آسیب بزند اما اگر سوء تدبیرهای برخی مدیران فرهنگی نباشد، ناشران زیادی خواهند توانست با این مسئله به شکل درست مواجه شوند.

وی با اشاره به لزوم توجه به ابزارهای تازه در تولید و ارائه کتاب افزود: شاید کودکان ما به اندازه‌ای که از وسایل الکترونیکی بهره‌ می‌برند، از قابلیت آنها برای بهره‌مند شدن از مطالعه کتاب بی‌اطلاع باشند. به نظرم باید شرایطی وجود داشته باشد که وقتی توجهات به سمت دیگری رفته است از آن ظرفیت نیز به شکل صحیح استفاده کنیم.

حمزه‌زاده همچنین با اشاره به آثار مکتوب سوره مهر در نمایشگاه کتاب گفت: امسال کاهشی از حیث کمی نسبت به سال قبل نداشته‌ایم و از نظر کیفی هم بهتر از سال قبل هستیم. شاید برخی ناشران بخواهند بگویند به دلیل مشکلات سال گذشته تولیدمان کم شده و یا نمایشگاه از رونق افتاده است. به نظر من این حرف بهانه‌ای بیش نیست و بهتر است عنوان نشود؛ چون تنها دشمن را شاد می‌کند. این مشکلات را باید از مسئولینی که روی صندلی‌های خود برای حل این مسائل نشسته‌اند، پاسخ دهند.

وی افزود: کتاب را نباید مانند خاویار کنیم که عده زیادی از مخاطبانش از فرط گرانی اصلا نخواهند به سراغش بروند؛ حتی اگر خوششان نیاید.

مدیرعامل شرکت انتشارات سوره مهر همچنین از احتمال انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب لشکر خوبان همزمان با نمایشگاه کتاب خبر داد.

کد خبر 2043973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha