۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۳

آثار تاریخی که فقط ثبت می‌شوند؛

تخریب اثر تاریخی از نام تا بنا/ امامزادگان زید و رحمان مشهور به سه‌گنبدان در غبار بی‌مهری

تخریب اثر تاریخی از نام تا بنا/ امامزادگان زید و رحمان مشهور به سه‌گنبدان در غبار بی‌مهری

اشتهارد - خبرگزاری مهر: امامزادگان زید و رحمان(ع) مشهور به سه گنبدان اثر تاریخی ثبت شده ای در اشتهارد استان البرز است که سالانه میزبان زائران و گردشگران بسیاری است، اما متاسفانه به دلیل بی توجهی به این اثر تاریخی با قدمت فراوان ممکن است رفته رفته دامنه فرسودگی و تخریب ها به گنبدهای امامزادگان رسیده و این اثر زیبا را از فهرست جاذبه های این منطقه خط بزند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته میراث فرهنگی شاید فرصتی برای بررسی وضعیت برخی آثار تاریخی ثبت شده ای باشد که این روزها به حال خود رها شده اند و گویی در حال حاضر فقط ثبت اثر تاریخی در فهرست آثار بر روی رسانه‌ها منتشر می‌شود ولی توجه زیادی به حفظ و نگهداری آن صورت نمی‌گیرد.

امامزاده زید و رحمان(ع) یکی از آثار تاریخی و مذهبی استان البرز مشهور به سه گنبدان است که ساکنان استان به خوبی قدمت و اهمیت این آثار تاریخی را می‌شناسند.

در حال حاضر وضعیت ظاهری بنای امامزاده زید و رحمان(ع) در شان این امامزاده ها نیست و هم اکنون ظاهر این بنا فرسوده و تخریب شده است.

از سوی دیگر از دیر باز همه رهگذران و زائران نام این اثر را منسوب به مرقد امامزادگان مدفون در آن می دانستند و این که به مرور میراث فرهنگی تام این اثر را به سه گنبدان تغییر داد بسیار مورد اعتراض اهالی این منطقه است.

پیرمرد متولی امامزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از تغییر نام قدیمی این مجموعه تاریخی از امامزادگان زید و رحمان(ع) به سه گنبدان می گوید: شان امامزاده به نامش است، همه این اثر را به این نام حفظ کرده اند و از میراث فرهنگی انتظار می رود برای حفظ نام واقعی این اثر تاریخی مذهبی بیش از گذشته تلاش کند.

وی با اشاره به فرسودگی این بنا و نیاز جدی به مرمت بخش هایی از آن از دست اندرکاران خواست به این اثر تاریخی مذهبی شهرستان اشتهارد بیشتر توجه کنند.

امامزاده زید و رحمان به دلیل دارا بودن سه گنبد رفیع به امامزاده سه گنبدان معروف شده است.

اداره اوقاف شجره امامزاده زید و رحمان را به نوادگان امام جعفر صادق(ع) نسبت می‌دهد هر چند که شجره نامه مکتوبی از آن در دست نیست.

بقعه زید و رحمان که به شماره ۷۵۵ در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت رسیده، دارای سه گنبد آجری و گنبد بدون ساقه است که در بخش زیرین دارای نقش‌های دیواری زیبایی است.

امامزاده سلیمان(ع) در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق اشتهارد و کنار جاده آسفالته کرج – اشتهارد، بقعه متبرکه امامزادگان‌ام کبری و‌ام صغری(ع) واقع در میدان امام خمینی شهر اشتهارد، بقعه متبرکه امامزاده حسین (ع) در گوراب واقع در ۱۹ کیلومتری شمال شرق کرج (۲۵ کیلومتری جنوب شرقی سد فرعی امیر کبیر)، بقعه متبرکه امازاده حسن (ع) واقع در نزدیکی کاخ سلیمانیه در سمت شرق بلوار امامزاده حسن (ع) در ضلع جنوب شرقی میدان قدس (شاه عباسی) در جوار دانشکده کشاورزی شهر کرج از جمله بناهای تاریخی مذهبی استان البرز است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه این اداره کوشیده با تعامل با اداره کل اوقاف سعی در حفظ بنای تاریخی امامزاده ها داشته باشد از پیگیری موضوع تخریب امامزادگان زیدو رحمان (ع) به واسطه فرسودگی و عدم مرمت نیز خبر داد.

احد شریفی با اشاره به اینکه  استان البرز آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که نیازمند تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی است، گفت: این برنامه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی است.

وی در خصوص تغییر نام این بنا نیز گفت: میراث فرهنگی این اثر را به نام امامزادگان ثبت کرده است اما با این حال می کوشد برای ماندگاری نام این اثر از طریق تبلیغات محیطی به حفظ همین نام کمک کند.

عکس از مجید خادمی

کد خبر 2047637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha