۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۶

گزارش تصویری- تشریحی مهر/

جنگل زیبای قـطری شاهرود؛ هم رنگ ابر و هم نوای باران

جنگل زیبای قـطری شاهرود؛ هم رنگ ابر و هم نوای باران

شاهرود – خبرگزاری مهر: جنگل زیبا و با طراوت قطری شاهرود در همسایگی جنگل رویایی ابر قرار دارد، جنگلی هم رنگ ابر و هم نوای باران... وجود ابر و بیرون زدن تاج ارتفاعات از میان ابرها همچو عرشه کشتی شناور بر دریا، زيبايي این منطقه را دو چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، 45 کیلومتر از شاهرود به سمت شمال (محور آزادشهر) که حرکت می کنید در حاشيۀ جنوبي رشته کوه البرز و در کنار روستای زیبای ابر به جنگل زیبای قـَطری می رسید که به عنوان مناطق نمونه گردشگری شهرستان شاهرود به شمار می رود.

این جنگل در موقعیت جغرافیایی 36 درجه، 46 دقیقه و 17 ثانیه عرض شمالی و 55 درجه، 7 دقیقه و 17 ثانیه طول شرقی واقع شده و به واسطه قرارگيري در منطقه کوهستاني داراي آب و هواي سرد و معتدل بوده و بارش بيشتر آن به دليل رطوبت ناشي از درياي خزر است که طراوت و سرسبزي خيره كننده اي به آن بخشیده.

آب و هوای این منطقه نشأت گرفته از آب و هوای منطقه کوهستانی خزری است. دوره خشکی حدوداً از اواخر خرداد ماه شروع و تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد. دورۀ يخبندان نیز از اواخر آبان شروع و تا اوایل فروردین ماه ادامه می یابد و جريانات جوي از کرانه هاي درياي خزر به ارتفاعات کوهستان ابر هدايت شده و به علت بلندي اين مکان و پوشش آن حالت متراکم پيدا کرده و به ندرت از ارتفاعات روستاي ابر عبور می کند و به سمت جنوبي ابر و کوير جريان مي يابد که متوسط رطوبت نسبي آن در منطقه به 60 تا70 درصد می رسد.

غلظت ابر و مه در اغلب فصول در اين جنگل باعث ايجاد پوشش گياهي جالب و متنوعی شده است. همچنين وجود ابر در پايين دست و بیرون زدن تاج ارتفاعات از میان ابرها همچو عرشه کشتی شناور بر دریا، زيبايي جنگل را دو چندان می کند.

این جنگل از نوع پهن برگ با سطحي حدود 50 هزار هکتار در امتداد جنگل هاي هیرکانی شمال کشور است و از عناصر مهم درختي و درختچه اي آن می توان به بلوط، افرا، کرکو، گونه هاي گياهي افراشير دار، افرا پلت، راش، ون، ممرز، کچف، توسکا، ملج، بارانک، وليک، ازگيل، داغداغان و ... اشاره کرد.

حداکثر ارتفاع منطقه دو هزار و 986 متر و حداقل ارتفاع آن یک هزار و 500 متر و شيب عمومي آن 45- 25 درصد شمالی – جنوبی و شيب جانبي 50 – 35 درصد شرقي- غربی است.

روستاي شگفت انگيز ابر نیز در چهار كيلومتري غرب قطري در دامنه كوه قرار دارد كه علاوه بر راه اصلي با يك راه فرعي بين مزارع به قطري ارتباط دارد و در همين ميسر حدود 30 خانواده عشايري زندگي مي كنند.

قطري منطقه ای کوهستاني است که زمستان های سرد و خشک و تابستان های معتدل دارد. جهت وزش بادهای غالب منطقۀ قطري از سمت شمال به جنوب و بالعكس بوده كه در پائيز شدت بيشتري به خود می گیرد و در زمستان توأم با برف و بوران است.

ارتفاعات منطقه قطري محل استقرار و سكونت دامداران در فصول بهار و تابستان به جهت تهيه فراورده هاي لبني است که تماشای فراوری محصولات لبنی به شیوه سنتی بسیار دیدنی است و می توان سوغاتی باشد از سفر شما به قطری.

در ارتفاعات شمال قطري منطقه اي موسوم به كوه قاسم قرار دارد كه ايستگاه مخابراتي و اردوگاه شركت نفت به فواصل چهار كيلومتر در ارتفاعات 2600 و2850 متري از سطح دريا قرار دارند. راه دسترسي به اين دو ايستگاه خاکی بوده و از جنب آستان امامزاده سراوین (ع) مي گذرد.

وجود آرامگاه امامزاده محمد سراوين(ع) قطري در كنار كوه قاسم و جنگل قطري از جمله عوامل حضور گردشگران در اين منطقه است، گردشگران در كنار زيارت و برخورداري از آثار معنوي، از طبيعت زيبا و مفرح منطقه برخوردار مي شوند. امامزاده محمد سراوين (ع) قطري يكي از فرزندان امام موسي كاظم(ع) است. آرامگاه اين امامزاده در محيطي آرام، دلنشین و خوش آب و هوا قرار دارد.

از جمله موارد ديدني و قابل توجه در منطقۀ قطری وجود حمام قديمي در ضلع شمالي بنای امامزاده سراوین (ع) است كه چشم هر بيننده اي را به خود جلب می کند، این بنا متعلق به دورۀ قاجار بوده و در اردیبهشت ماه سال 1382 به شماره 8610 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام از سنگ قلوه و سنگ لاشه با دیوارهای قطور و سقف های گنبدی ساخته شده و شامل فضاهای رختکن، ورودی، سرویس بهداشتی، راهرو و خزینه است، حمام به جز سقف تماماً در زیر زمین ساخته شده که با توجه به راهروهای تنگ و کم ارتفاع و مارپیچ و عبور دادن کانال دودکش از زیر حمام محیطی گرم برای استحمام ایجاد نموده و آب را به وسیله تنپوشه های سفالی به داخل حمام هدایت می کرده است.

ایجاد فضای بسیار گرم و تقابل با سرمای سخت کوهستان و نیز حداقل اتلاف گرما، فرم متقارن و زیبای پلان و قوس های پنج اوهفت زیبای رختکن از خصوصیات این بنا است.

ماه های اردیبهشت تا آبان بهترین فرصت دیدن این منطقۀ نمونه گردشگری زیبا و خنک است، بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعۀ تاریخی و شهر زیبای بسطام می تواند از برنامه های سفر خاطره انگیز شما در بازگشت از جنگل قطری باشد. جنگلی پُر از ابر، پُر از کوه های آبی و آسمانی آفتابی.

 
ابر آمد روی جنگل خفت                      گرد روی شاخه ها را رُفت

بعدِ باران کوه آبی شد                        آسمان هم آفتابی شد ...

.......................................................

گزارش و عکس از علیرضا اسلام پناه

کد خبر 2065672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha