۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴

پیشنهادهای فرهنگی افغانستان و تاجیکستان که ایران آنها را پذیرفت

پیشنهادهای فرهنگی افغانستان و تاجیکستان که ایران آنها را پذیرفت

برخی از پیشنهادهای نمایندگان افغانستان و تاجیکستان به سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان (CPR) مورد پذیرش ایران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه شورای نمایندگان اعضای تشکیل‌دهنده سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان (CPR) چندی پیش با حضور سفرای تاجیکستان و افغانستان در ایران و نیز نماینده وزارت امور خارجه در محل این سازمان در تهران برگزار شد که سه طرف این سازمان (ایران، افغانستان و تاجیکستان) به توافق‌هایی هم رسیده‌اند.

یکی از این توافق‌ها در پی پیشنهاد افغانستان و تاجیکستان به طرف ایرانی مبنی بر آموزش تعدادی از کارکنان کتابخانه ملی این دو کشور در زمینه کتابداری و مرمت نسخ خطی و اسناد قدیمی حاصل شد.

بر این اساس کتابخانه ملی ایران، آمادگی خود را برای برگزاری یک دوره آموزشی در این راستا به سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان و از آن طریق به کتابخانه‌های ملی افغانستان و تاجیکستان اعلام کرده است.

نماینده افغانستان در این جلسه همچنین خواستار برگزاری یک نمایشگاه عکس با عنوان «چهره‌ای دیگر از افغانستان» شده که ایران موافقت خود را با برپایی این نمایشگاه در نگارخانه ساختمان سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان (CPR) در تهران اعلام کرده است.

همچنین بر اساس توافق ایران، تاجیکستان و افغانستان فعالیت‌های نمایشنامه‌خوانی سازمان یادشده 9 تیرماه امسال با حضور هنرمندان این سه کشور و در محل تالار سازمان مذکور آغاز خواهد شد.

سازمان فرهنگی، هنری کشورهای فارسی‌زبان چندی پیش و با امضای بیانیه نهایی توسط سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، سیدمخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان و میرزا شاهرخ اسراری وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان اعلام موجودیت کرد.

هدف از تشکیل این سازمان که ساختاری شبیه «ترکسو» (کشورهای ترک زبان) دارد، نهادینه ساختن سیاست‌ها و برنامه‌های مشترک سه کشورهای فارسی زبان در خصوص فرهنگ، هنر و ادبیات عنوان شده است.

کد خبر 2077690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha