۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۱۶

گزارش خبری/

پیگیری الحاق درگز و قوچان به خراسان شمالي در دولت جديد/ اظهارات نمایندگان مردم و دولت

پیگیری الحاق درگز و قوچان به خراسان شمالي در دولت جديد/ اظهارات نمایندگان مردم و دولت

بجنورد - خبرگزاري مهر: بر اساس اعلام دبیر ستاد مردمی توسعه خراسان شمالی قرار است پس از روي كار آمدن دولت جديد و انتخاب وزير كشور، موضوع الحاق درگز و قوچان به این استان پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان شمالی در 19 مردادماه 1383 با پنج شهرستان بجنورد، شیروان ، اسفراین، مانه و سملقان و شهرستان گرمه و جاجرم تاسیس شد.

اگر چه در همان زمان بحث الحاق شهرستانهای درگز و قوچان به این استان مطرح بود اما به دلیل کارشکنی عده ای خاص، این مهم محقق نشد اما با پیگیری های مسئولین استان تازه تاسیس خراسان شمالی بخش فاروج با انتزاع از خراسان رضوی در هیئت دولت به عنوان شهرستان تصویب و به این استان ملحق شد.

پس از این اقدام، الحاق قوچان و درگز به خراسان شمالی برای چند سالی مسکوت ولی این موضوع همچنان در ذهن مسئولین و مردم باقی ماند به گونه ای که استاندار خراسان شمالی چندی پیش بدون اشاره مستقیم به این موضوع از اخباری خوش در حوزه تقسمات کشوری خبرداده بود.

دبیر ستاد مردمی توسعه خراسان شمالی در این باره عنوان کرد: الحاق درگز و قوچان به خراسان شمالي سبب رشد متوازن منطقه خواهد شد.

محمد حسین انصاری مود افزود: از سال 74 كه طرح تقسيم استان خراسان بزرگ پيشنهاد شد قرار بود شهرستان هاي قوچان و درگز نيز در محدوده تقسيماتي خراسان شمالي فعلي واقع شوند.

اين مسئول با بيان اينكه براي اين مهم نيز دلايل زيادي از جمله اشتراكات فرهنگي، قومي، جغرافيايي و ... وجود داشت، اظهار داشت: طبيعت يكسان خراسان شمالي و شهرستان هاي قوچان و درگز سبب همگوني معيشت و زندگي مردم اين منطقه شده و به هم پيوستگي هاي خانوادگي نيز اشتراكات و تعلقات مردم اين خطه از ايران اسلامي را افزايش داده است.

انصاري مود با اشاره اينكه در حال حاضر در بين مردم شهرستان هاي قوچان و درگز و استان خراسان شمالي اشتراكات قومي و خانوادگي فراواني وجود دارد، اضافه كرد: هم اكنون اقوام زعفرانلو، قره چورلو، بريمانلو و ... در بجنورد، شيروان، اسفراين و قوچان زندگي مي كنند و همچنين اشتراكات خانوادگي فراواني در بين تركمن هاي شهرستان درگز و خراسان شمالي وجود دارد.

به گفته وي در صورت الحاق شهرستان هاي درگز و قوچان به خراسان شمالي، برنامه ريزي هاي كاري براي مسئولان در اين منطقه سهل تر و روند توسعه شدت مي گيرد.

اين مسئول عنوان كرد: در صورت الحاق اين دو شهرستان به استان خراسان شمالي، جمعيت استان به بيش از يك ميليون نفر و مساحت آن نيز به بيش از 35 هزار كيلومتر مربع افزايش يافته و خراسان شمالي از استاني درجه سه به استاني درجه دو ارتقا مي يابد كه اين مسئله در تقسيمات بودجه كشوري تاثير مستقيمي دارد.

وي با تاكيد اينكه قوچان نيازمند مكملي براي پيشرفت و توسعه است، اظهار داشت: با الحاق قوچان به خراسان شمالي رقابتي سازنده بين دو شهر بجنورد و قوچان به وجود خواهد آمد و قوچان به عنوان دومين شهر بزرگ استان مي تواند نقشي مهم در توسعه خراسان شمالي داشته باشد.

انصاري همچنين با اشاره به نيروهاي انساني توانمند در دو شهرستان درگز و قوچان، افزود: در صورت الحاق اين دو شهرستان به خراسان شمالي، مديران و نيروهاي كاردان قوچان و درگز مي توانند با مديريت خود سبب توسعه متوازن استان شوند.

وي گفت: در حال حاضر شهرستان هاي قوچان و درگز در خراسان رضوي مهجور واقع شده اند و رشد جمعيت منفي به واسطه مهاجرت اهالي اين شهرستان ها به مشهد، ميزان سرمايه گذاري در اين دو شهرستان، وضعيت صنايع و ...نيز گواه اين مدعا است.

دبير ستاد مردمي توسعه خراسان شمالي در ادامه عنوان كرد: طرح الحاق درگز و قوچان به خراسان شمالي در حال حاضر در مرحله رايزني و نظرسنجي افكار عمومي قرار دارد و پس از روي كار آمدن دولت جديد و انتخاب وزير كشور، اقدامات بعدي انجام خواهد شد.

اظهارات نمايندگان مردم قوچان و درگز در مورد طرح الحاق

نماینده مردم شهرستان هاي قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر جدا شدن این شهرستان از خراسان رضوی و الحاق به خراسان شمالی مي گويد: این خبر از اساس صحت ندارد.

هادی شوشتری مي افزايد: این خبر تنها یک اظهار نظر شخصی از سوی استاندار خراسان شمالی بوده است.

نماينده مردم شهرستان درگز در مجلس شوراي اسلامي نيز درباره خبر جدا شدن شهرستان درگز و قوچان از خراسان رضوی و الحاق آن به خراسان شمالی عنوان مي كند: این موضوع در واقع زاییده یک خبر موهوم از ناحیه استاندار خراسان شمالی است و خبری است که هیچ پایه و بنیاد و اساسی ندارد.

حسین محمدزاده مي افزايد: استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای اداری این استان عنوان کرده، به زودی خبرهای خوشی از تقسیمات کشوری خواهم داشت و در نهایت در یک مصاحبه چنین مسأله ای را مطرح کرده است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی اضافه مي كند: پس از آن، ستاد مردمی توسعه خراسان شمالی اعلام موجودیت کرد و اهداف خود را روی این موضوع قرار داد و طی چند ماه گذشته در سایتها اعلام نظر شده است.

وی با تأکید بر اینکه اساسا موضوع تقسیمات کشوری یک بحث بسیار فنی است و نمی توان بر اساس ذائقه فرد آن را تغییر داد، اظهار مي كند: از سوی دیگر باید گفت، موضوع درگز و قوچان به هنگام تقسیم خراسان بزرگ نیز مطرح بود که این دو شهرستان به خراسان شمالی ملحق شود، اما به خاطر عدم اقبال عمومی از سوی مردم قوچان و درگز این مسأله محقق نشد و دو شهرستان یاد شده به عنوان زیرمجموعه خراسان رضوی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امروز هم در این مساله هیچ تغییر خاصی رخ نداده است، مي افزايد: دامن زدن به جدا شدن قوچان و درگز از خراسان رضوی و الحاق آن به خراسان شمالی تنها یک فضاسازی و مطابق ذائقه افراد است که هیچ سندیتی ندارد و مورد تأیید مسؤولان دو شهرستان یاد شده نیز نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره نظر مردم شهرستان قوچان و درگز نسبت به این جدایی عنوان مي كند: نظر مردم محترم است، بنابراین اگر به این نتیجه برسند که انتزاع از یک استان و الحاق به استان دیگری سبب رشد و توسعه شهرستان آنها می‌شود، در آن صورت می‌توان نسبت به این مسأله ورود کرد، البته باید کار کارشناسی برای این جدایی و تغییر انجام شود.

محمدزاده با تأکید بر اینکه در حال حاضر مردم این دو شهرستان از قضیه مطلع نیستند، مي گويد: موضوع فقط در فضای رسانه ها مطرح شده است و مردم قوچان و درگز از آن اطلاعی ندارند و ضمن اینکه هیچ کار کارشناسی روی این بحث انجام نشده، در حالی‌که اگر قرار است موضوع عملیاتی و اجرایی شود، باید بر اساس کار کارشناسی شده باشد.

اظهارات نمايندگان دولت در قوچان و فاروج

نمايندگان عالي دولت در شهرستان هاي قوچان و فاروج نيز در زمينه طرح الحاق اين دو شهرستان به خراسان شمالي با تاكيد اينكه هنوز نظرسنجي خاصي در اين زمينه صورت نگرفته است، گفته اند كه به نظر مي رسد مردم اين دو شهرستان با اين الحاق موافق نباشند.

فرماندار درگز در اين زمينه مي گويد: به نظر می‌رسد مردم ساکن این منطقه با الحاق این شهرستان به خراسان شمالی موافق نیستند.

سید جواد جوادی با اشاره به اینکه بحث الحاق شهرستان‌های درگز و قوچان به خراسان شمالی در این استان مطرح شده است، مي افزايد: تاکنون در این شهرستان در خصوص این موضوع هیچ صحبتی مطرح نشده و بنده هیچ اطلاعی در این ارتباط ندارم.

وی مي گويد: برای اینکه یک شهرستان به یک استان ملحق و یا از آن منتزع شود باید درخواست عمومی مردم ملاک قرار گیرد و این امر با نظارت هیئت دولت انجام شود.

جوادی تاکید مي كند: اجرای این امر نیازمند انجام کارهای کارشناسی توسط نخبگان است.

فرماندار قوچان نيز در اين زمينه اظهار مي كند: به نظر می‌رسد مردم ساکن در این منطقه تمایلی برای الحاق قوچان به خراسان‌شمالی ندارند.

اسماعيل حیدری آزاد مي گويد: تاکنون هیچ صحبت و یا مکاتبه‌ای در این خصوص در خراسان‌رضوی و شهرستان قوچان نشده است.

وی وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در خراسان‌رضوی را یکی از عوامل اصلی عدم موافقت مردم برای پیوستن این شهرستان به خراسان‌شمالی مي داند.

حیدری آزاد با بیان این‌که این موضوع فقط باید با رضایت و تمایل مردم انجام شود، اظهار مي كند: باید آن چیزی اتفاق بیفتد که منفعت مردم در آن باشد و رشد این شهرستان را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان قوچان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و درگز در فاصله ۲۴۰کیلومتری بجنورد، اکنون در جغرافیای استان خراسان رضوی قرار دارند.

کد خبر 2104858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha