۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

کشف 195 تن انواع مواد مخدر/ افزایش گرایش به هروئین به علت افزایش قیمت شیشه

معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از كشف 195 تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در كشور طي چهار ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر،سردار بهرام نوروزي با بيان اين مطلب به تشريح كشفيات چهار ماه نخست سال‌جاري پرداخت و گفت: 167 تن از مجموع كشفيات اين مدت (86 درصد) توسط ناجا انجام شده است كه اين ميزان با توجه به كشف 130 تني كشفيات ناجا در مدت مشابه سال قبل، 27 درصد افزايش داشته است.

معاون مقابله با عرضه ستاد افزود: همچنين در چهار ماهه اول امسال 26 تن مواد مخدر و روانگردان توسط واجا كشف شده است كه اين ميزان با توجه به كشف 10 تني مواد مخدر در مدت مشابه سال گذشته، 160 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

به گفته نوروزي، مجموع كشفيات واجا و ناجا طي چهار ماه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزايش داشته است.
وي همچنين با اشاره به افزايش كشفيات ماده مخدر هروئين در سال‌جاري بيان داشت: اين تغيير بيانگر دو نكته است يكي اينكه توليد هروئين در افغانستان سير صعودي فراواني داشته است و ديگر اينكه تغيير الگوي مصرف به سمت هروئين مي‌باشد.

افزايش قيمت شيشه گرايش به مصرف هروئين را تحت ثاثير قرار داده است

وي ادامه داد: برخورد قاطع با توليد و قاچاق متامفتامين نيز تا حدودي در مصرف اين ماده تاثير داشته و در عين حال افزايش قيمت شيشه، گرايش به مصرف هروئين را تحت تاثير قرار داده است.

اين مقام مسوول در ستاد گفت: تغيير ديگري كه با بررسي عملكرد استان‌ها در سال‌جاري مشاهده مي‌شود اين است كه قريب به 80 درصد از كشفيات مواد مخدر با پايه ترياك در استان‌هاي شرق و حاشيه شرق حاصل شده كه اين مقدار در سال گذشته 70 درصد بوده است.

نوروزي يادآور شد: اين نتيجه ناشي از اقدامات اجرايي، عملياتي و اطلاعاتي مرزباني ناجا و استقرار يگان‌هاي عملياتي در نقاط حساس و مختلف مرزي و همچنين تقويت اشراف اطلاعاتي و بهره‌گيري از ابزار و سيستم‌هاي كنترل اطلاعاتي در مرزهاي شرقي است.

وي افزود: انجام اقدامات در لايه دوم و استان‌هاي شرقي، اقدامات انتظامي و پليس تخصصي اعم از گلوگاه‌ها، گشت و كنترل مناطق كويري و رصد شبكه‌هاي ورود و قاچاق مواد مخدر توسط يگان‌هاي انتظامي و پليس مبارزه با مواد مخدر، چتر گسترده‌اي را در امر مقابله با ورود و ترانزيت مواد مخدر ايجاد كرده است.

وي بيان داشت: محدوديت‌هاي ايجاد شده در مرزهاي زميني شرق كشور و تغيير مسير شبكه‌ها به سمت استفاده از دريا، موجب افزايش اقدامات اطلاعاتي، كنترلي و عملياتي توسط يگان‌هاي مستقر در مرزهاي آبي و درياباني شده كه نتيجه آن افزايش كشفيات قابل توجهي در حوزه دريا بوده است.

ايران از انتقال حجم قابل توجهي از مواد مخدر پر خطر به سمت غرب جلوگيري كرده است
معاون مقابله با عرضه ستاد اظهار داشت: علي‌رغم گزارشات ارائه شده از مراجع بين‌المللي كه بيانگر كاهش توليد مواد مخدر در افغانستان بوده، اما مجموع نتايج حاصله از اقدامات مقابله‌اي و افزايش تحركات شبكه‌هاي قاچاق و ترانزيت مواد مخدر و افزايش برخورد و كشفيات، حاكي از عدم صحت اين گزارشات بوده و بيانگر اين واقعيت است كه كشت خشخاش و تبديل ترياك خام به ساير مواد همچون هروئين و مرفين در سال‌جاري روند افزايشي قابل توجهي داشته است.

وي با بيان اينكه كشفيات هروئين هم از جهت حجم و كيفيت بيانگر آن است كه بخش عمده‌اي از مقصد ترانزيت محموله‌هاي مكشوفه هروئين، كشورهاي همسايه، اروپا و شمال آفريقا بوده است، خاطرنشان كرد: مراجع بين‌المللي و ساير كشورها بايد به اين موضوع توجه كنند و اين واقعيت را بپذيرند كه جمهوري اسلامي ايران با سرمايه‌گذاري فراوان سازماني، نيروي انساني و تجهيزاتي كه در اين حوزه هزينه كرده، باعث جلوگيري از انتقال حجم قابل توجهي مواد مخدر پر خطر به سمت غرب شده است.
 

کد خبر 2111244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha