۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۲۵

چهارمین جایزه شعر نیما در سه بخش برگزار می‌شود

چهارمین جایزه شعر نیما در سه بخش برگزار می‌شود

چهارمین جایزه شعر نیما در سه بخش مجزا شامل شعر مهاجرت، شعر نوی ایران در یک و نیم سال گذشته و فتو ـ آرت برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین دوره جایزه شعر نیما در بخش تازه‌ خود در چهارمین دوره از برگزاری‌‌اش، مجموعه اشعار شاعران مهاجر ایرانی که در دهه‌ 80 انتشار یافته‌اند را بررسی و برترین اثر از نظر داورانش را معرفی می‌کند.

در همین راستا سپیده جدیری به عنوان دبیر بخش شعر مهاجرتِ چهارمین دوره‌ جایزه‌ شعر نیما انتخاب و هیئت اجرایی این بخش را نیز مانا آقایی (شاعر و مترجم)، ماهرخ غلامحسین‌پور (شاعر و نویسنده) و تینوش نظم‌جو (نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر) تشکیل داده‌اند.

بر اساس اعلام دبیرخانه این جایزه ادبی، شاعران مهاجر که کتاب‌های شعرشان به صورت کاغذی یا الکترونیک در دهه‌ 80 منتشر شده باشد، واجد شرایط حضور در این رقابت خواهند بود. همچنین تمام کتاب‌هایی که در دهه‌ 80 از شاعرانی که سراسر آن دهه را خارج از ایران زندگی کرده‌اند ـ چه آثاری که خارج از ایران منتشر شده باشند و چه آثاری که داخل ایران منتشر شده باشد ـ قابل بررسی در این دوره از جایزه است.

همچنین تمام کتاب‌هایی که در دهه‌ 80 از شاعرانی منتشر شده که بخشی از آن دهه را خارج از ایران اقامت داشته‌اند و ناشر آن نیز خارج از مرزهای ایران است نیز در این جایزه قابل بررسی است. در کنار این دو موضوع، شاعرانی که اشعار منتشره در کتاب‌هایشان در دهه‌ 80، انعکاس‌دهنده‌ هستی‌شناسی، رنج و نگرش یک انسان مهاجر باشد نیز واجد شرایط حضور در این رقابت خواهند بود.

نتیجه‌ نهایی جایزه‌ شعر نیما در بخش شعر مهاجرت در آبان ماه سال 1393 طی مراسمی با حضور شاعر برگزیده، دبیر، اعضاء هیئت اجرایی و داوران این جایزه اعلام می‌شود.

داوری‌های این بخش در چهار مرحله انجام می‌شود. در مرحله نخست 50 تن از شاعران مهاجر در دهه‌ 80 که شرایط حضور در این رقابت برخوردار باشند، تعیین می‌شوند و در مرحله دوم آثار و فعالیت‌های ادبی 50 شاعر مشخص شده در مرحله‌ اول، توسط سی نفر شاعر، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی و منتقد ادبی مورد بررسی قرار می‌گیرد و حداکثر 30 و حداقل 15 شاعر از میان فهرست اولیه‌ به مرحله‌ سوم داوری راه می‌یابند.

در مرحله‌ سوم نیز آثار توسط تیم داوری متشکل از دو شاعر، یک روزنامه‌نگار، یک منتقد ادبی و اعضاء هیئت اجرایی جایزه‌ شعر مهاجرت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مرحله‌ چهارم صرفا آثار برگزیده در مرحله‌ فوق توسط سه شاعر داوری و سپس نام یک شاعر به عنوان برگزیده‌ نهایی جایزه‌ شعر مهاجرت اعلام می‌شود.

جایزه ادبی نیما در چهارمین دوه از برگزاری خود جایزه‌ دیگری را برای معرفی چهره‌ یک سال و نیم شعر نو ایران در سال 91 و نیمه‌ نخست 92 اهدا می‌کند.

هیئت اجرايي جايزه‌ی شعر نيما در دوره‌ چهارم متشكل از داریوش معمار، دبیر جایزه‌ نیما، رضا حیرانی، مازیار نیستانی، حسین فاضلی و سپیده جدیری خواهد بود. 

شاعران واجد شرایط حضور در این رقابت شامل شاعرانی كه آثارشان به صورت كاغذی يا الكترونيك در يك سال و نيم گذشته انتشار يافته است که این آثار نیز در چهار مرحله داوری می‌شود.

نتيجه‌ جايزه‌ شعر نيما در این دو بخش نیز درآبان ماه سال 1393 طی مراسمی با حضور شاعر برگزيده و اعضاء هیئت اجرايی و داوران اعلام می‌شود که شامل يك ميليون و نیم میلیون تومان به همراه تنديس چهارمين دوره‌ جايزه‌ شعر نيما خواهد بود.

جایزه شعر نیما در این دوره از برگزاری خود همچنین جايزه‌ عكاسی ـ شعر (فتوآرت) را نیز اهدا می‌کند.

موضوع این جايزه عكاسي از يك قطعه شعر شاعران معاصر نوپرداز و كلاسيك سرا زير 40 سال با تكنيك فتو آرت است.

برای شرکت در این بخش آثار باید در حجم حداقل 150 پیکسل و ابعاد  12 در 15 برای تصاویر افقی و  15 در 22.5 برای تصاویر عمودی، از 15 مهر تا 15 اسفند به نشانیnimapoto1392@gmail.com  ارسال شود.

زمان اعلام نتايج اوليه این بخش از این جایزه خرداد ماه 1393 و زمان اعلام نتايج نهایی آبان ماه 1393 خواهد بود.

جايزه‌ برگزيده‌ اول جايزه‌ عكس ـ شعر 5000000 ريال به همراه تنديس جايزه‌ نيما خواهد بود.

کد خبر 2131958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha