۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۵۲

کارشناس دانمارکی در گفتگو با مهر:

فضای حاکم بر توافق روسیه و آمریکا دیپلماسی است/ انتقال پرونده هسته ای ایران به وزارت خارجه گام مثبتی است

فضای حاکم بر توافق روسیه و آمریکا دیپلماسی است/ انتقال پرونده هسته ای ایران به وزارت خارجه گام  مثبتی است

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: یک کارشناس خلع سلاح و عضو مرکز مطالعات بین المللی دانمارک، فضای حاکم بر توافق روسیه و آمریکا بر سر سلاح های شیمیائی سوریه را کاملا دیپلماتیک خواند.

خانم "سیندی وسترگارد" کارشناس خلع سلاح شیمیایی و عضو موسسه دانمارکی مطالعات بین الملل (DIIS ) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر انتقال پرونده هسته ای ایران به وزارت خارجه را گامی مثبت در حل و فصل مسئله هسته ای ایران خواند.

این کارشناس دانمارکی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری معتدل در حل و فصل مسئله هسته ای ایران موثر خواهد بود گفت: هر چند گذشت زمان به تببین این مسئله کمک خواهد کرد اما انتقال پرونده هسته ای ایران به وزارت خارجه گام مثبتی در این راستا بوده است.

خانم وسترگارد همچنین با اشاره به مکاتبات آقای روحانی رئیس جمهوری ایران و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که این روزها از سوی برخی رسانه ها مطرح می شود، اظهار داشت: هر چیزی ممکن است وباید منتظر ماند .

وی همچنین درباره احتمال حمله آمریکا به سوریه بعد از پذیرش پیشنهاد روسیه از سوی سوریه مبنی بر نظارت بین المللی بر سلاح های شیمیایی این کشور گفت: توافق آمریکا و روسیه که با همکاری سازمان منع تولید سلاح های شیمیایی (OPCW) بر سر سلاح های شیمیایی سوریه صورت گرفته است راهکاری دیپلماتیک برای حل موضوع عبور از خطوط قرمز است. بر اساس توافق صورت گرفته هرگونه تخطی از توافق مذکور در سوریه که مسئولیت آن با دولت سوریه باشد به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده خواهد شد که در آنجا می تواند تحت بند 7 منشور سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: اما تا به حال اولویت با راه حل های دیپلماتیک بوده و در تمامی جوانب توافقنامه آمریکا و روسیه که در حال حاضر جاری است اولویت با راه حل های سیاسی است.

------------------ 

گفتگو : پیمان یزدانی

 

کد خبر 2137296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha