۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۰۶

لسانی فشارکی تاکید کرد:

سوره لقمان در امور زندگی و اداره جامعه مورد توجه قرار گیرد

سوره لقمان در امور زندگی و اداره جامعه مورد توجه قرار گیرد

زنجان -خبرگزاری مهر: مدیرگروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: از نظر سوره‌شناسی سوره لقمان با توجه به تعداد آیات آن و نیز مفاهیم موجود در آن که مبتنی بر جامعه توحیدی و تفکر دینی است، سوره‌ای بسیار مفید است و باید از آن در امور زندگی و اداره جامعه بهره جست.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی لسانی‌فشارکی ظهر شنبه در دوازدهمین کارگاه آموزشی و پژوهشی تفسیر سوره شناختی آیات قرآن با موضوع تفسیر سوره‌شناختی آیه 12 سوره لقمان، افزود: به نظر بسیاری از مفسران سوره بقره بیش از هر چیز سوره "متقین" و سوره لقمان نیز سوره "محسنین" است.

وی اظهار داشت: همه ما به ارزش زحمات دانشمندان و صاحب‌نظران اذعان داریم اما یک نکته اساسی قابل طرح است وقتی در قرآن شش سوره‌ با "الم" (سوره‌هایی که با حروف مقطعه الف،لام، میم آغاز شده باشند) وجود دارد، هنوز یک مجموعه تفسیر از این سوره‌ها وجود ندارد.

این محقق و نویسنده حوزه قرآن و حدیث کشور گفت: نبود تفسیر در این رابطه باعث شده است که سوالاتی همچون اینکه کنار هم آمدن این سوره‌ها چه مفهومی دارد؟ به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه تفسیرهای تربیتی قرآن پاسخ بسیاری از سوالات را نمی‌دهد، خاطرنشان‌کرد: میراث عظیمی که هم‌اکنون در دست داریم که بسیار ارزشمند است، تنها به شرح قرآن پرداخته است و تفاسیر دیگری که بتواند مختص یک سوره یا آیه باشد یا به ارتباط چند سوره بپردازد موجود نیست.

لسانی‌فشارکی افزود: ما هم‌اکنون دارای منبع عظیم و ارزشمند و زندگی بخشی هستیم و این آیات به همه مسائل توجه کرده است و ما همچون تشنگانی هستیم که کنار آب بوده و آب نمی‌نوشد.

مدیرگروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه کلمه "لقمان" از دو کلمه به معنای "حرف" و "مرد" ساخته شده است تصریح‌کرد: در گذشته لقمان را فردی حکیم می‌دانستند و این موضوع را در همه بخش‌ها تسری می‌دادند، سوره لقمان برای روشنگری این موضوع نازل شد و در آن به همه موارد در این رابطه پرداخته است، هرچند هم‌اکنون در جوامع غربی به کلمه لقمان اهمیت بسیاری داده می‌شود و بر لقمان حکیم تاکید بسیاری دارند؛ حال آنکه در روایات اسلامی امام صادق(ع) با ظرافت خاصی از نام لقمان استفاده می‌کند و از نسبت دادن صفت حکیم به آن اجتناب می‌کند.

لسانی فشارکی با اشاره به اینکه نباید برای دین و اعتقاد ضعف قائل باشیم گفت: دشمن همواره درصدد است که به روش‌های مختلف انسان‌ها را از حرکت در مسیر حق باز داشته و در راه نادرست قرار دهد.

وی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:"حکمتی که به لقمان دادیم تنها به خاطر شکر او بوده است" و در این بعد وی حکیم عنوان شده است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در منابع نادرست حکمت لقمان حکمت حقیقی دانسته شده است در حالی‌‌که خداوند متعال به انسان می‌گوید که "به دنبال حکمت حقیقی هستی" و با توجه به کلمات، اوصاف و اسماء موجود در قرآن کریم، این کتاب الهی بهترین منبع برای دریافت حکمت حقیقی است.

لسانی فشارکی تاکید کرد: هر آن کس که حکمت داشته باشد حکیم نمی‌شود. حکمت دارای مراحل و سطوح بسیاری است و لقمان نیز تنها به خاطر شکر خود لقب حکیم را در قرآن گرفته است و در جامعه ما نیز چنین حکیم‌هایی بسیار هستند.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمودند" اگر قرآن نبود باب معرفت‌الله تا آخر بسته می‌ماند" یادآورشد: یکی از تدبرهای سوره شناختی قرآن کریم این است که سوال‌های عجیبی در جامعه وجود دارد که باید به نحوه درست و علم کامل به احادیث و علوم قرآنی به آن‌ها پاسخ داده شود. همچنین تفضیل دادن مطالب باید تا آنجا که پاسخ سوالات کامل شود ادامه یابد.

مدیر گروه مطالعات قرآنی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: قرآن بدون تدبر تنها فضیلت است و نه درمان و کسی که خدا را شکر گوید تنها به خود خدمت می‌کند و کار مفید لقمان علاوه بر شکر جهاد وی است، زیرا که اولین وظیفه و جهاد انسان این است که جایگاه خود را در مقابل خداوند بشناسد و لقمان به این جایگاه دست یافته بود.

لسانی فشارکی سومین ویژگی لقمان را موعظه او به فرزندش دانست و تصریح‌کرد: موعظه‌ای تاثرگذار است که موجب تحریک فرد شود و نتیجه انجام ندادن کار را بیان کندو در قرآن نیز انواع موعظه وجود دارد و در این سوره نیز لقمان به فرزند خود علاوه بر اینکه سفارش بر انجام امور درست را دارد می‌گوید: اگر این کارها را انجام ندهد، ظلمی عظیم به خود کرده است.


 

 

کد خبر 2167456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha