۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹

نصرالله سجادی در مجلس:

بیشتر کارم با جوانان بوده است/ اهل شعار دادن نیستم/ ورزش ما گلخانه ای است

بیشتر کارم با جوانان بوده است/ اهل شعار دادن نیستم/ ورزش ما گلخانه ای است

گزینه وزارت ورزش و جوانان در جلسه رای اعتماد خود گفت: با اینکه همه بنده را به عنوان یک چهره ورزشی می شناسند اما من سالها با جوانان کار کرده ام و بخش عمده ای از کارم در این حوزه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله سجادی صبح امروز یکشنبه در جلسه رای اعتماد خود که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد ضمن بیان این مطلب افزود: خداوند متعال را شاکرم که در دوران افتخار آفرینی حماسه سیاسی و اقتصادی مردم ایران و با اعتماد ریاست محترم جمهور این خدمتگزار کوچک را به عنوان وزیر ورزش و جوانان به حضور مجلس معرفی کردند. اجازه می خواهم از همه نمایندگان تشکر کنم. در فرصت کمی که داشتم به برخی کمیسیون ها رفتم. البته دو روز و نیم بیشتر فرصت نداشتم به همین دلیل نتوانستم خدمت همه برسم تا در ارتباط با برنامه هایم صحبت کنم. از این بابت عذرخواهی کنم.

وی افزود: با حضور در چند فراکسیون در مورد برنامه هایم صحبت کردم. امیدوارم امروز به اهم برنامه ها اشاراتی داشته باشم و در حین صحبت ها پاسخ فرمایشات شما را بدهم. بنده به عنوان یک معلم در سال 1358 استخدام شدم و در سال 1360 با دستور شهید باهنر افتخار خدمت به عنوان مدیرکل تربیت بدنی آموزش و پروش را پیدا کردم. در 52 ماه حضور در آموزش و پروش توفیق خدمت داشتم و تلاش ما بر این منوال بود که با توجه به تربیت اسلامی نگاه جدیدی که مورد نظر انقلاب اسلامی بود در تربیت بدنی آموزش و پرورش پیدا کنیم.

گزینه وزارت ورزش و جوانان که در صحن علنی مجلس صحبت می کرد، ادامه داد: در آن سالها تلاش کردیم با انتشار نشریاتی که نامش ورزش و ارزش بود تاکید بر مسائل ارزشی داشته باشیم. افتخار داشتم در همین مجلس خدمت برخی دوستان بودم. این توفیق را داشتم که در آموزش و پروش با همکاری این عزیزان کار را به جلو ببریم. در سال 1364 تا 65 به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال کار کردم. سال 66 به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس کار کردم. 66 تا 68 قائم مقام سازمان تربیت بدنی بودم و 71 تا 75 به عنوان دبیر کل کمیته ملی المپیک کار کردم. سال 80 تا 84 به عنوان معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پروش کار کردم. از 50 تا 87 هم در هیات رئیسه کمیته ملی المپیک در زمینه کارهای بین المللی در ورزش کار کردم.

سجادی تاکید کرد: بنده شانس داشتم که در طول این سالها به جوانان خدمت کنم. اساسا کار من با جوانان بود. از سال 72 تا 92 به عنوان معلم در دانشگاه با جوانان سروکار داشتم. توفیق داشتم که در شش دوره بازی های آسیایی به عنوان سرپرست کاروان جمهوری اسلامی ایران تا 450 جوان را در طول 21 روز هدایت بکنم. همچنین در پنج دوره از بازی های المپیک این توفیق را داشتم که در خدمت جوانان و قهرمانان تیم ملی باشم.

وی با یادآوری اینکه طی حضور دو روزه در برخی کمیسیون های مجلس به این نتیجه رسیدم که دغدغه های اصلی شما مسئله ورزش و جوانان است، خاطرنشان کرد: البته بیشتر تاکید بر جوانان بود. بر اساس مصوبه ای که اواخر سال 89 در مجلس شورای اسلامی به سرانجام رسید، وزارت ورزش و جوانان تاسیس شد اما در دو سال گذشته فقط عنوان عوض شد و اتفاق خاصی نیفتاده است. ما الان قانون 1350 را داریم که 42 سال از تصویب این قانون می گذرد. بعلاوه اینکه جوانان هم به این وزارتخانه اضافه شده اند.

رئیس پیشین کمیته ملی المپیک با ابراز امیدواری از اینکه بتوانم با کمک نمایندگان مجلس قاتون تشکیل این وزارتخانه را تدوین کنیم و به مجلس بیارویم، گفت: نمایندگان باید کمک کنند این ظرفیت سازی انجام شود. برنامه ها را به شما داده ام. اهل شعار دادن نیستم و کار اجرایی را می شناسم. 32 سال کار مدریتی کردم در کشور و در این نظام کار را یاد گرفتم و این افتخاری است برای من. امیدوار هستم که ان شالله با برنامه ای که ارائه کردم، بتوانم نظر شما  را جلب کنم.

گزینه دکتر حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: من 50 مورد برنامه عملیاتی ارائه کرده ام. اینها محورهای برنامه های عملیاتی هستند. امیدوارم براساس این راهبردها برنامه ای را تصویب کنیم و در چهار سال آینده برنامه محور حرکت کنیم. دغدغه شما دغدغه ما هم هست. ورزش و جوانان در مسیری که باید باشد نیست. اشاره کوتاهی به این محورها می کنم و به سوالات دوستان پاسخ خواهم داد.

سجادی در ادامه صحبت های خود در مورد برنامه هایش برای وزارت ورزش و جوانان اظهارداشت: این برنامه دارای دو استراتژی مربوط به حوزه جوانان است که ذیل آن 17 برنامه عملیاتی نوشته شده است. یکی از آنها مربوط به ورزش همگانی است. یک راهبرد مربوط به ورزش قهرمانی و یک راهبرد هم مربوط به حقوق قانونی است. یک مورد هم مربوط به مسائل اقتصادی و مالی می شود. این وزارتخانه متاسفانه از نظر مالی در سطح پائینی است.  بحث ورزش همگانی موضوع بسیار مهمی است که در کشور ما همیشه تحت تاثیر ورزش قهرمان قرار گرفته است.

وی افزود: ورزش همگانی با برگزاری برنامه هایی مانند همایش های پیاده روی طی سالهای گذشته در حد یک مانور مطرح شده است. برای اینکه ورزش همگانی بخواهد عمومیت پیدا کند باید مردمی ورزشی و ورزشکار داشتم باشیم. در این زمینه نیازمند همکاری دستگاه های مختلف هستیم. وزارتخانه های دیگری هم می توانند به ما در این مسیر کمک کنند. شما نمایندگان هم حتما باید دست ما را بگیرید و کمک کنید. بودجه فعلی ورزش ضعیف است. به همان ورزش قهرمانی هم نمی رسد. اگر صنعتی ها در ورزش نباشند ، ورزش قهرمانی ما تعطیل می شود. خواهش می کنم این دغدغه ها که اساسی هم هست برطرف شود.

سجادی ادامه داد: ورزش قهرمانی از جمله مواردی است که خیلی مهم است. اگر خوب حمایت شود ما در مجامع بین المللی دستاوردهای خوبی خواهیم داشت. دغدغه برخی دوستان موضوع فساد، رانت و از این قبیل است. رعایت نکردن اخلاق در ورزش هم یکی از این دغدغه هاست. امیدوارم بتوانیم این موضوع را با کمک شما حل کنیم. قطعا در این زمینه عزم راسخ دارم. چون حساسیت های شما را می بینم ضمن اینکه ورزشکاران بسیار خوبی را داریم. رسانه ها باید کمک کنند تا اینها را برجسته کنند. باید نقاط مثبت را نشان دهیم. باید قهرمان اخلاق هم داشته باشیم. فقط کسی که مدال می گیرد را نباید تشویق کنیم.

ادامه صحبت های نصرالله سجادی اینچنین بود: ورزش قهرمانی در کشور ما زیرساخت های لازم را ندارد. ما با سیستم گلخانه ای حرکت می کنیم که مطلوب نیست. امیدوارم نظام استعدایابی ورزشی را در ورزش قهرمانی مستقر کنیم تا بتوانیم این کار را با برنامه جلو برویم.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی وقت با بیان اینکه بحث بعدی توجه به مناظق محروم است، گفت: چون امکان مالی کم داریم این پول را برای ورزش قهرمانی هزینه می کنیم. لذا مناطق محروم، محرومتر مانده است. با این حال ساخت و سازها انجام شده و چندین برابر قبل از انقلاب بوده. اما بازهم کم است. نمایندگان مجلس باید کمک کنند. ما 3200 طرح نیمه تمام داریم که اینها نیاز به مصوبات قانونی دارند. امیدوارم بتوانیم بخشی از این محرومیت را در این دولت مرتفع کنیم.

این مدیر ورزشی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بحث تعاملی هست که باید با سایر وزارتخانه ها داشته باشیم. در مورد اوقات فراغت جوانان و مسائل دیگر داشته باشیم. این وزارتخانه فعلا این وظیفه را دارد اما ما به تنهایی نمی توانیم قطعا این کار را انجام دهیم. ان شالله با احیای شورای عالی جوانان و البته با تعاملی که دستگاه های مختلف خواهند داشت، می توانیم در زمینه تخصیص منابع و همچنین برنامه های مدون جهتدهی کنیم. فکر می کنم شورای عالی جوانان می تواند در این زمینه کمک کند.

سجادی تاکید کرد: وضعیت چندان خوبی در فدراسیون های ورزشی نداریم. با رانت عده ای به فدراسیون آمدند. عده ای با مسائل سیاسی آمده اند که احتمالا راه را اشتباه آمده باشند. ما 50 فدراسیون داریم که 14 فدراسیون با سرپرست اداره می شوند که براساس اساسنامه آنها غیر قانونی دارند کار می کنند. در سه چهار فدراسیون آنقدر کار نابسامان بوده که ما در مجامع بین المللی شرایط خوبی نداشته ایم که با شناختی که من و همکارانم داریم این مشکل را حل خواهیم کرد.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: تا 20 آذر انتخابات فدراسیون های ورزشی برگزار خواهد شد. قول می دهم دوره چهار ساله هر رئیس فدراسیونی که تمام شود قطعا انتخابات را در همان روزی که دوره تمام می شود برگزار خواهیم کرد. تلاش می کنیم نیروهای متخصص، مدیر و تحصیل کرده را بیاوردیم در فدراسیون ها. با توصیه خود نمایندگان مجلس ما سعی می کنیم از مسائل سیاسی حتما به دور باشیم و گرد این مسائل نچرخیم و مدیران باتجربه و متعهدی را بیاوریم.

وی ادامه داد: ورزش فقط مربوط به تهران نیست. باید به ورزش همه کشور توجه کند. ما در سالهای گذشته به استانهای خودمان توجه نکرده ایم. امیدوارم با ارزیابی که می کنیم در استانها هم همین مسائل را رعایت کنیم و مدیرانی را بیاوریم که ورزش استان ها را هم به جلو ببرند.

سجادی تاکید کرد: امروز در مورد مسائل علمی در ورزش مشکل نداریم. ما در دانشگاه تحقیق می کنیم. در ورزش هم این برنامه را داریم. در ورزش ما باید برویم به استقبال دانشگاه ها و تحقیقاتی را بگیریم که کاربردی باشد. با شناخت و نزدیکی که با دانشگاه ها هست این مسئله را هم پیگیری خواهیم کرد. بخش عظیمی از جانبازان و معلولان را داریم که افتخار آفرینی زیادی هم برای ما کرده اند که در سایه موفقیت دیگران قرار گرفته است. حتما به ورزش جانبازان توجه ویژه کرده ایم. هم در ورزش همگانی و هم قهرمانی.

نصرالله سجادی در پایان صحبت های خود گفت: هم در کمیسیون ها و هم اینجا نمایندگان محترم فرمودند که من سال 82 استعفا کرده ام. من به عنوان یک مدیر حرفه ای که 32 سال در این کشور خدمت کرده ام مانند سرباز نظام؛ من آدمی نیستم که در جناح خاص سیاسی باشم. من مدیر ورزشی حرفه ای هستم. در آن زمان با توجه به شرایط من استعفا کردم و از آن دفاع نخواهم کرد.  من به میدان آمده ام تا تلاش کنم با حمایت شما کار کنم.

کد خبر 2172915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha