۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۲

حجت الاسلام مبلغی:

بدون نظريه پردازي فرهنگي، اولويت‌ها فرهنگي رعايت نخواهد شد

بدون نظريه پردازي فرهنگي، اولويت‌ها فرهنگي رعايت نخواهد شد

قم - خبرگزاری مهر: رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در ارتباط با فرهنگ، نيازمند نظريه پردازي هستيم، گفت: اگر بدون آمادگي و داشتن نظريه به ساحت فرهنگ ورود پيدا كنيم نه تنها نظام اولويت فرهنگي رعايت نخواهد شد كه چه بسا برخي از ارزش‌هاي غيرمهم در مدار و تمركز اصلي فكري و قانوني ما قرار گيرند و در نتيجه فرهنگ را از دست مي‌دهيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مبلغي در نشست مشترك كميسيون فرهنگي مجلس و مركز تحقيقات اسلامي مجلس در قم خاطرنشان كرد: عدم رعايت رتبه بندي فرهنگي، مسلتزم عدم ايجاد بستري‌هاي فرهنگي است.

وي گفت: اسلام در مورد فرهنگ عام جامعه و فرهنگ‌هاي خاص مانند فرهنگ كار، دانشگاه، پژوهش و بازار و اقتصاد ديدگاه مشخص همراه با منطق شفاف دارد و بايد از طريق نظريه پردازي، بازشناسي شود.

حجت الاسلام مبلغي يادآورشد: مركز تحقيقات اسلامي در كنار بررسي طرح ها و لوايحي كه به صورت طبيعي از كميسيون به اين مركز ارائه مي‌شود،  اين آمادگي را دارد تا در صورت برقراري ارتباطي مستحكم تر با كميسيون، مطالعاتي را با بهره گيري از انديشمندان  در حوزه، به سامان آورد و نظريه ها را به حرف ها و ديدگاه هاي ملموس برای قانونگذاري ارائه نمايد.

وی اظهار داشت: اين مركز در باب فرمايشات رهبر معظم انقلاب در باب فرهنگ و همچنين ارائه پيشنهاداتي براي آن بخش از قانون اساسي كه در ارتباط با فرهنگ است ولي هيچگاه لباس قانوني و عمومي بر تن نكرده است آمادگي مطالعات لازم را در خود احساس مي كند.

رئیس مركز تحقيقات اسلامي مجلس گفت: در طول تاريخ اسلام هيچگاه حوزه‌اي از حوزه‌هاي شيعه مانند حوزه علميه قم با اين ظرفيت فكري و استعداد و آمادگي براي نظريه پردازي وجود نداشته است و ما بايد از اين رود روان نهايت استفاده را ببريم و به هدر رفتن اين ظرفيت‌ها اجازه ندهيم.

وي ادامه داد: حوزه علميه ظرفيت ناشناخته بسيار زيادي دارد و استحصال، دريافت فكر، رساندن آن به يك نقطه مطلوب بايد به خوبي مديريت شود.

حجت الاسلام مبلغي در ادامه خاطرنشان كرد: بسياري از ارزش هاي فرهنگي اسلامي در فضا معلق مانده اند بيشتر به مثابه توصيه هايي مي مانند كه فاقد كاربرد در زمين واقعيت مي باشند و ما بايد اين ارزش ها را شناسايي و با دميدن آن در قالب هاي نهادي، موسسه‌اي و تقنيني زمينه حضور و نقش آفريني آنها را در فضاي فرهنگي فراهم آوريم.

وي به عنوان نمونه گفت: در ارتباط با تكافل اين بحث مطرح است كه آيا مي تواند لباس نهاد و موسسه اي برتن  آن پوشانيد و حالت تقنيني پيدا كند و يك روند تضمين و تامين شده‌اي را براي قرار گرفتن آن در خدمت به جامعه ايجاد كرد.؟

وي اظهار داشت: امروز در جهان عرب كارهايی تحت عنوان بيمه تكافل يا صندوق ايجاد شده و نتيجه داده است، آنها يك چارجوب نهادي  و موسسه اي به تكافل داده اند كه هم نوعي سرمايه گذاري در آن است وهم رسيدگي به مشكلات اقشار مختلف به صورت اتوماتيك  وار.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي وقف را از  تجربه هاي تاريخي ذكر كرد و گفت:  در تاريخ اسلام، وقف در خدمت جامعه بوده است ولي  در شرايط كنوني، اين ملاحظه وجود دارد كه آيا وقف با آنچه بوده، فاصله پيدا نكرده است.؟

وي ادامه داد: در تاريخ اسلام آمده است كه وقف به اهل كتاب هم خدماتي مي رساند امروز مسلمانان و متدينين  چه استفاده‌اي از وقف مي كنند؟

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: برخي نظام هاي حقوقي جهان، اخلاق را به بند قانون كشيدند و يك نوع تضمين و تاميني را براي محقق و سرريز كردن قانون و اخلاق به فضاي جامعه ايجاد كردند در حالي كه  ما ارزش هاي فرهنگي بسيار فراوان و بكري داريم كه همچنان در فضاي فرهنگ ما معلق مانده است.

رئیس مركز تحقيقات اسلامي مجلس گفت: مركز تحقيقات اسلامي مجلس سعي دارد منويات مقام معظم رهبري را در ارتباط با فرهنگ استخراج و در صورت امكان حلقاتي در ارتباط با آن شكل و مطالعاتي را در باب آن انجام دهد.

نيازمند قانون براي برخورد با مجرمان فضاي مجازي هستيم

رئیس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز حركت هاي غيرمطلوب در فضاي مجازي صورت مي گيرد و دست قوه قضائيه نيز به دليل كمبود مواد قانوني در برخورد با مجرمين اين حوزه، بسته است بنابراين نيازمند قانون در اين زمينه هستيم.

حجت الاسلام والمسلمين احمد سالك در نشست مشترك با رئیس و اعضاي گروه هاي علمي مركز تحقيقات اسلامي مجلس خاطرنشان كرد:  در فضاي مجازي از چند جهت بايد به ما مركز تحقيقات اسلامي مجلس كمك كند ابتدا از جهت ريل گذاري براي استفاده از ابزار رشد تكنولوزي در حال و آينده نسبت به چيزهايي كه نيازمند قانون است و در اين زمينه  استفاده از ظرفيت حوزه علميه قم در مسائل مختلف مورد توجه است.

وي گفت: امروز حركت هاي غيرمطلوب در فضاي مجازي صورت مي گيرد و قوه قضائيه به دليل كمبود مواد قانوني در برخورد با مجرمين حوزه مجازي مشكل دارد و نيازمند به قانوني هستيم كه در مقابل جرم هاي فضاي مجازي بايستد.

رئیس كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: آسيب هاي فضاي مجازي بايد بررسي و جرم هاي آن را نيز شناسايي و متناسب با آن مواد قانوني را تامين كنيم .

وي با اشاره به  ضرورت بررسي آسيب هاي اجتماعي جامعه در مساله فرهنگ ، گفت: توقع از حوزه علميه قم و مركز تحقيقات اسلامي مجلس است كه با مباني ديني و ارزشي براي مقابله با اين آسيب ها چاره انديشي كند.

حجت الاسلام سالك اظهار داشت: آسيب هاي اجتماعي مانند خوره جامعه را از داخل تهي مي كند واين اعلام خطري براي دستگاه هاي فرهنگي خصوصا حوزه علميه قم است كه اگر فكر اساسي با شيوه هاي متناسب با ادبيات روز به آن توجه نشود دچار يك درون پوسيدگي خواهيم شد و اگر اين درون پوسيدگي عمق پيدا كند با يك فشار از پا درمي آيد.

وی گفت: به نظر مي رسد در جهت هسته اصلي فرهنگ داخل كشور، در بعد فرهنگي بايد سريع كار كرد و با كمك آحاد جامعه و هسته هاي اوليه خانواده و مراكز آموزش و پرورش و دانشگاه ها و خود حوزه هاي علميه كار بنيادين و جدي را دنبال كرد.

رئیس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: اين به معناي آن نيست كه از صفر شروع كنيم بلكه داشته هاي حوزه ما و دانشگاه و قوانين كه در اختيار است به كمك بيايد و راهكاري مختلف براي مقابله با اين ناهنجاري‌هاي داخلي و خارجي را پيدا كرد زياد است و گر نياز به قانون است جبران خلاء قانوني آن مشخص شود.

وي ادامه داد: اگر اين مسائل نيازمند دستورالعمل و فعاليت‌هاي ديگر است اين بايد رقم بخورد و يكي از مراكزي كه مي‌تواند مي‌تواند با تكيه بر مباني ارزشي اين موضوع را تقويت كند مركز تحقيقات اسلامي مجلس است.

حجت الاسلام سالك اظهار داشت: يك بحث ديگر مطالبات رهبر معظم انقلاب در موضوع فرهنگ است، كميسيون فرهنگي دنبال احياي مطالبات رهبري است و براي پيوست فرهنگي آن نيز اهميت دارد .

وي گفت: از ظرفيت مركز تحقيقات اسلامي مجلس براي قانونگذاري و پيشرفت كشور خصوصا تعالي فرهنگ استفاده خواهيم كرد  و از نقطه و نظرات محققان مركز تحقيقات اسلامي مجلس استفاده خواهيم كرد.

کد خبر 2182548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha