۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۹

مراسم پایانی اولین جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر

یک مهمانی برای عاشقان چراغ قرمز چهارراه‌ها/ بنیاد شاپرک‌های شهر تهران تاسیس می‌شود

یک مهمانی برای عاشقان چراغ قرمز چهارراه‌ها/ بنیاد شاپرک‌های شهر تهران تاسیس می‌شود

مراسم پایانی اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر با قول مسوولان شهرداری تهران و سازمان بهزیستی برای تاسیس بنیاد شاپرک های شهر تهران در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام گیل آبادی دبیر و رییس شورای سیاستگذاری اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: 35 هنرمند دردمند در مدتی که شاهد برگزاری جشنواره بودیم به این نتیجه رسیدند که باید روزی برای بچه هایی کار کنند که قربانی اندیشه بزرگ‌ترها شدند و شاهد روزهای بد و شرایط دشواری هستند که نتیجه آنها فقر و جنگ و کار اجباری است.

بنیاد شاپرک های شهر تاسیس می شود

وی ادامه داد: سینماگران می خواهند با برگزاری این جشنواره به کمک کودکان کار بیایند، کودکانی که باید آینده زمین را به وجود آورند پس حق دارند زیر چتر خانواده قرار بگیرند و از هر چه بدی است متنفر باشند. کودک فرشته است و باید فرشته هم بماند. بنابراین ما اهل فرهنگ و هنر دور هم جمع شدیم که مهربانی را به این فرشته ها هدیه دهیم چرا که بال این فرشته ها نباید زیر کج فهمی های روزگار شکسته شود.

دبیر اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر تهران تصریح کرد: برای برگزاری این جشنواره در ابتدا هیچ بودجه ای در نظر گرفته نشده بود اما در هر مقطع که به بودجه نیازمند بودیم نهادها و عزیزانی به کمک ما آمدند که مصداق عینی " یدالله فوق ایدیهم" برای ما بود. بنابراین همین جا از تمامی نهادها و موسساتی که دراین دوره از جشنواره به کمک ما امدند صمیمانه قدردانی می کنم و امیدوارم با حرکت برنامه ریزی شده ای که انجام گرفته شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و دیگر مراجع دولتی اقدامات خوبی را در خور شان فرزندان ایران زمین انجام دهند.

گیل آبادی با بیان اینکه هنرمندان تصمیم گرفته اند در کنار کودکان باشند تا حق هیچ کودکی مورد ظلم قرار نگیرد، خاطرنشان کرد: تصمیم داریم از امروز به پشتوانه مردم، هنرمندان و مسوولان "بنیاد شاپرک های شهر" را بنا کنیم و همین جا از مسوولان شهرداری تهران و سازمان بهزیستی می خواهم تا درباره مکان تشکیل این بنیاد و صدور مجوز ما را یاری کنند.

وی گفت: یادمان باشد کودکان باید با لبخندشان زندگی را بازی کنند نه اینکه زندگی با پیچ و خم هایش با آنها بازی کند. آنها باید هر روز بوی سنگک تازه احساس کنند و ما هیچ چاره ای نداریم جز اینکه آینده را اینگونه رقم بزنیم.

براساس این گزارش بعد از صحبتهای گیل آبادی از سوی دبیرخانه جشنواره از سید حمیدرضا زاده مدیر مجتمع آموزشی بهزیستی "گلستان علی" مشهد تقدیر به عمل آمد که محمد مسلمی کارگردان هنری گروه فیتیله ها جایزه او را دریافت کرد.

تقدیر از هنرمندان بخش نگاه کودک

همچنین در بخش "نگاه کودک" از علی صفری کارگردان فیلم"اتحاد"، مهدی رحیمی کارگردان فیلم "تکروی"، عرفان مقدم کارگردان "بیش از اینها فکر می کردم" و عرشیا علیزاده کارگردان فیلم "هدیه" در حضور مریم نشیبا، محمد مسلمی ، حمید گلی و علی فروتن تقدیر به عمل آمد . در این بخش صالح کاشفی کارگردان فیلم "دوست دارم زندگی رو" جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

براساس این گزارش بعد از اهدای جوایز این بخش محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ کشورمان که بنا به خواسته تعدادی از کودکان کار برای اجرای برنامه در مراسم دعوت شده بود، دو قطعه "هواتو کردم" و "شهرباران" را به صورت زنده برای مخاطبان اجرا کرد که این دو قطعه با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

هنر، فریادگر دردهای اجتماعی است

محمد هادی ایازی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران هم در این مراسم با بیان اینکه هنر می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه را به مردم معرفی کند، خاطر نشان کرد: به اعتقاد من هنر به عنوان یک ابزار اصلاح گری اجتماعی می تواند فریاد گر دردهای اجتماعی باشد که امروز در شهرها و جوامع مختلف با آن رو به رو هستیم. وقتی 35 هنرمند دور هم جمع می شوند و از زاویه نگاه خود به موضوع کودکان کار نگاه می کنند ، نشان دهنده این است که هنر می تواند بهترین راه برای حل مشکلات و دردهای اجتماعی باشد.

وی افزود: ما در مکتب تشیع آموختیم که زرق و برق این دنیا ارزش ندارد بنابراین اگر شاهد بی عدالتی هستیم این هنرمند است که می تواند صدای دادخواهی اقشار جامعه برای بیان دردها و معضلات اجتماعی باشد. ما در جامعه با آسیب های زیادی روبه رو هستیم و چه خوب است که خیرین هم در کنار هنرمندان با شناسایی درست مشکلات گام هایی برای برطرف کردن آن بردارند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در بخش پایانی صحبتهای خود با اعلام حمایت شهرداری تهران از تشکیل بنیاد شاپرک های شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که برای تاسیس بنیاد شاپرک های شهر تهران از هیچ حمایتی دریغ نکند چرا که موضوع کودکان کار یکی از مهم ترین آسیب های جوامع امروزی دنیاست که باید بیش از اینها به آنها فکر کرد.

بعد از صحبتهای ایازی از رویا چگینی مدیر توسعه موسسه "بنیاد کودک"  تقدیر به عمل آمد. ضمن اینکه در این بخش محمد رستمی کارگردان فیلم "فرشتگان خیابان" جایزه بهترین فیلم 100 ثانیه ای را دریافت کرد.

کامران رسول زاده خواننده، آهنگساز و ترانه سرا نیز در این بخش دو قطعه "بچه های ته خط" و "دنیا باید ذغال فروش می شد" را برای تماشاگران اجرا کرد که این دو قطعه نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد.

تشکیل زنجیره امید در حمایت از کودکان کار

همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی هم در مراسم پایانی اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان دولتی همیشه از برگزاری این برنامه ها حمایت می کند. این در حالی است که ما هرجا می توانستیم قدم برداریم با استحکام برداشتیم چرا که اعتقاد داریم دامنه آسیب های اجتماعی آن قدر زیاد است که اگر باهم نباشیم کاری را نمی توانیم انجام بدهیم.

وی افزود: ما تعدادی از هنرمندان صاحب نام سینما را داریم که مدتی است سفیران طلایی سازمان بهزیستی هستند که تاسیس دو بنیاد خیریه توسط بانو کتایون ریاحی و خانم ها بهاره رهنما و پریوش نظریه از جمله فعالیتهای این هنرمندان در قالب سفیران طلایی است بنابراین ما همواره به این حمایت ها اعتقاد داریم و این راه را نیز ادامه می دهیم.

رییس سازمان بهزیستی  با ارائه اماری از روند حمایتی این نهاد از کودکان کار خاطر نشان کرد: حتما به همکارانم در سازمان بهزیستی سفارش خواهم کرد که در امر صدور مجوز بنیاد خیریه شاپرک های شهر تهران اقدامات لازم را انجام دهند. ما باید بدانیم که همه آسیب ها یک نقطه را هدف قرار دادند و آن ورود به جان و روان جوانان این سرزمین است . بنابراین لازم است همه دست به دست هم دهیم و با تشکیل یک زنجیره امید در حوزه رفع آسیب های اجتماعی گام برداریم و بدانید درهای سازمان بهزیستی به روی همه شما هنرمندان باز است چرا که می دانیم شما می توانید بهترین یاری گر ما در صیانت از آینده جوانان این کشور باشید.

نکوداشت دوسینماگر و اهدای جوایز بخش سینمایی

براساس این گزارش در ادامه این مراسم و در قسمت اهدای جوایز بخش سینمایی با نمایش دو کلیپ  و حضور تعدادی از کودکان کار در صحنه از ابراهیم فروزش و ابولفضل جلیلی به عنوان دو سینماگر فعال حوزه کودک و نوجوان با اهدای تندیس و لوح افتخار تقدیر شد.

همچینی در بخش فیلم بلند داستانی مهدی رحمانی کارگردان فیلم "دیگری" لوح تقدیر، سید رضا صافی کارگردان فیلم "بالابان" جایزه ویژه هیات داوران و مجید اسماعیلی کارگردان فیلم "خدا جیرجیرک ها را دوست دارد" جایزه بهترین فیلم را دریافت کردند.

 در بخش مستند هم دیپلم افتخار به منوچهر رمضانی کارگردان فیلم "بازی های تنهایی"، جایزه ویژه هیات داوران به ارسلان امیدی و آیدا پناهنده کارگردانان فیلم "اتاق امن" و جایزه بهترین فیلم به هوشنگ میرزایی کارگردانی فیلم "چیزی شبیه چشمهایم" توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا شد. تندیس ویژه این بخش هم به جلال ویسی کارگردان فیلم "قاشق" تعلق گرفت.

همچنین دربخش فیلم کوتاه داستانی نیز علی مردانی کارگردان فیلم "باد چیزی خواهد گفت" جایزه ویژه هیات داوران ، اعظم نجفیان و مهرداد حسنی جایزه بهترین فیلم با موضوع مرتبط و تیمور قادری کارگردان فیلم "انار میوه بهشت است" جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را دریافت کردند.

حاشیه

-اجرای مراسم اختتامیه اولین جشنواره فیلم شاپرک های شهر تهران  که کارگردانی آن را صادق داوری فر انجام داد، به دلیل درخواست کودکان کار حاضر در مراسم به عهده احسان علیخانی بود.

- بنیاد بیماری های خاص طی اطلاعیه ای که در مراسم قرائت شد درمان رایگان تمامی کودکان کار را به عهده گرفت.

- تقدیر مکرر هنرمندان کودک و نوجوان شرکت کننده از عمه ها و خاله هایشان بعد از دریافت جایزه موضوع جالب توجهی بود. به طوری که علی فروتن از اعضای گروه فیتیله از گیل آبادی درخواست کرد که در دوره بعدی جشنواره جایزه ویژه عمه ها و خاله ها را به بخش های جشنواره اضافه کند.

- اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره توسط کودکان کار در قسمت های مختلف اهدای جوایز از نکات جالب توجه مراسم بود.

- مریم نشیبا گوینده پیشکسوت رادیو بعد از اینکه با اعلام نامش توسط احسان علیخانی برای اهدای جایزه بخش نگاه کودک به روی صحنه دعوت شد خطاب به تماشاگران گفت:  شهرام گیل آبادی بزرگترین اشتباه زندگی اش را انجام داد که من را به این مراسم دعوت کرد چون حالا که من را به صحنه دعوت کردید بعید می دانم به همین راحتی میکروفن را از دستم بگیرید زیرا  نمی دانم چه زمان دیگری این فرصت به من داده خواهد شد که در خدمت شما مردمی باشم که همیشه به من لطف دارید.

وی با اشاره اجرای احسان علیخانی افزود: علیخانی مجری بسیار توانمندی است که برنامه ماه عسل او در دل همه مردم جای گرفت و من امیدوارم او این راه را ادامه دهد البته راهی که اگر غرور همراهش باشد نمی تواند نهایت خوبی برایش داشته باشد.

کد خبر 2184523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha