۸ آذر ۱۳۹۲، ۹:۴۶

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد مغایر با قانون اساسی است

برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد مغایر با قانون اساسی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از طرح برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد، گفت: ارائه این طرح و حتی تصویب آن مغایر با قانون اساسی و حقوق شهروندی است استخدام افراد باید بر اساس شایسته سالاری باشد نه جنسیت و سن افراد.

مهناز بهمنی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ماده 9 طرح تعالی خانواده مبنی بر برداشتن استخدام زنان مجرد گفت: من مخالف با این موضوع هستم چرا که برداشتن حق استخدام بر اساس جنسیت مغایر با قانون اساسی و حقوق شهروندی است برای استخدام افراد باید مبنا شایسته سالاری باشد نه جنسیت، نه سن و یا تعاهل یا مجرد بودن افراد.

وی افزود: در حال حاضر ما زنانی در ایران داریم که درعرصه بین الملل زبانزد هستند که برخی از آنها مجرد بوده و برخی از آنها ازدواج کرده اند اینها هیچ کدام نباید دلیلی برای استخدام افراد باشد.

به گفته بهمنی اگر این طرح که در حال حاضر به امضای 50 نماینده رسیده است به تصویب برسد آسیب زیادی به روح و روان زنان وارد می شود ضمن آنکه ما را متهم به تبعیض جنستی می کنند.

وی درباره اینکه آیا تصویب این طرح زمینه ای برای افزایش زنان و تشکیل خانواده می کند گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به افزایش انگیزه زنان برای ازدواج ندارد و قرار نیست با دادن یک امتیاز و یا گرفتن آن زنان را مجبور به کاری بکنیم که در آن برهه سنی علاقه ای به آن نداشته باشند.

بهمنی ادامه داد: در حال حاضر ما زنانی داریم که مجرد هستند اما از لحاظ فعالیتهای شغلی بسیار بهتر از مردان کار می کنند قطعا اگر موضوع استخدام مطرح باشد اولویت با این افراد است حتی اگر مجرد باشند. اگر این ماده مورد تایید نمایندگان قرار بگیرد دختران در جامعه ما سرخورده می شوند و ما شاهد تنزل جایگاه زنان بوده و اندک فرصت شغلی که در اختیار آنها قرار داشته از زنان مجرد کشور گرفته می شود.

وی همچنین درباره افزایش مرخصی زایمان که کمبود بودجه برای اجرایی شدن دارد، گفت: افزایش مرخصی زایمان به قانون تبدیل شده و دولت باید مشکل تامین منابع را در بودجه حل کند. مصوبه ای است که دولت باید شکل اجرایی دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس ماده 9 طرح جمعیت و تعالی خانواده در تمامی بخشهای دولتی و غیر دولتی اولویت استخدام به ترتیب دارای مردان دارای فرزند، مردان متاهل فاقد فرزند و سپس دارای فرزند است به کار گیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است. همچنین در ماده 10 آمده است 5 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون جذب افراد مجرد به عضویت هیئت علمی در تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و معلمان مدارس در تمام مقاطع تحصیلی ممنوع است تنها در نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تایید بالاترین مقام دستگاه جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود.

کد خبر 2184649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha