۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۹:۳۹

در کهگیلویه و بویراحمد/

"کوچ کوچ" بهترین کتاب یک دهه اخیر/ کتابی که سرگذشت همه مردمان ایل است

"کوچ کوچ" بهترین کتاب یک دهه اخیر/ کتابی که سرگذشت همه مردمان ایل است

یاسوج – خبرگزاری مهر: کتاب "کوچ کوچ" نوشته عطا طاهری بویراحمدی بهترین کتاب 10سال اخیر کهگیلویه و بویراحمد شد. کتابی که نویسنده اش می گوید: سرگذشت همه مردمان ایل است.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب در آیین انتخاب کتاب سال استان به عنوان برگزیده برگزیدگان و بهترین اثر یک دهه اخیر انتخاب شد و از عطا طاهری بویراحمدی نویسنده آن تجلیل به عمل آمد.

کتاب "کوچ کوچ" تجربه ربع قرن زندگی "عطا طاهری بویراحمدی" از سال 1307 تا 1332در کهگلویه و بویراحمد است که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است.

این کتاب دارای اطلاعات بسیاری در زمینه های تاریخی، جغرافیایی، زبان شناختی، انسان شناختی، جامعه شناسی و... است که در قالب سرگذشت زندگی نویسنده بیان می شود و می توان از منظرهای مختلف آن را بررسی کرد.

در این کتاب برخلاف دیگر کتبی که درباره عشایر نوشته شده است و در آنها تنها اطلاعات جمعیت شناختی، جغرافیایی، اقتصادی و ...عشایر دیده می شود، زندگی روزمره مردم ایل نمود بسیاری دارد و می توان آن را بطور زنده تجسم کرد.

عطا طاهری بویراحمدی متولد 1307، در این کتاب علاوه برآنکه سرگذشت زندگی خود را شرح می دهد، مطالب بسیاری را درباره زندگی ایلی بیان می کند و همچنین به تاثیر حوادثی همچون جنگ جهانی دوم، ورود متفقین به ایران و برکناری رضا شاه، جنبش ملی شدن نفت و ... بر ایلات و عشایر می پردازد.

این پیر قلم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت ایل بویراحمد در آن زمان در این کتاب آورده است: راه نبود، روزنامه نبود، کتاب نبود، سواد نبود و آنچه در این خصوص می دانستیم و دل بدان بسته بودیم نفرت شدید از انگلیسی ها و حکومت های دست نشانده آنها و علاقه به کوچ، دام و تفنگ بود.

"کوچ کوچ" زندگی نامه همه مردمان ایل است

اما این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت استان در خصوص کتاب "کوچ کوچ" به خبرنگار مهر گفت: آن کتاب را به صورت زندگی نامه نوشتم زیرا تاریخ نویسی در منطقه عشایری و قبیله ای مشکل است.

عطا طاهری بویراحمدی افزود: براین اساس آنچه بر خودم و مردم در آن دوران گذشته بود و در آنجاهایی که حضور داشتم و کارهایی که در بین عشایر انجام دادم را نوشتم تا فراموش نشود.

وی بیان کرد: در مدت زمانی که تنها بودم و مشغله زیادی نداشتم، توانستن جلد اول کتاب را تا 25 سالگی ام بنویسم و بعد از آن هنوز نتوانسته ام آن را ادامه دهم.

چاب بخشی از کتاب به زبان آلمانی

طاهری همچنین از چاپ فصلی از کتاب به زبان آلمانی خبرداد و گفت: چند سال پیش فصل آلمانی های این کتاب که در خصوص حضور جاسوسان آلمانی در بین عشایر بویراحمد بود، توسط پژوهشگری به زبان آلمانی چاپ شد.

وی در پاسخ به این سوال که جلد دوم کتاب چه زمانی منتشر می شود، گفت: اگر زمینه و آرامش فکری و فرصتی برایم پیش بیاید، چنین تصمیمی را دارم زیرا افراد مختلفی اعم از هنرمندان، اساتید، دانشجویان و .. نامه هایی نوشته و خواستار نگارش ادامه این کتاب شدند.

این پیشکسوت فرهنگ استان تصریح کرد: "کوچ کوچ" زندگی نامه همه مردم منطقه و مخصوصا جوانان ماست.

وی همچنین گفت: عشایر بسیار فرهنگ والایی داشته اند اما در دوران ستنم شاهی برخی نویسندگان که وابسته به حکومتها و زورمداران بودند، عشایر را کم فرهنگ و کم سواد معرفی کردند.

طاهری اظهار داشت: عشایر فرهنگ بسیاری زیبایی داشته و دارند و عشایر را به عنوان خانه بدوش دانستن، جفا به این قشر است.

کد خبر 2198482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha