۲۲ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۳۹

توانمندسازی کودکان کار نیازمند همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی و بخش خصوصی است

 توانمندسازی کودکان کار نیازمند همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی و بخش خصوصی است

توانمند سازی کودکان کار از جمله اقدامات اجتماعی است که می تواند منافع بسیاری به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح توانمند سازی کودکان کار و نیازمند به صورت آزمایشی در فرهنگسرای خاوران با همکاری بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد به اجرا در آمده است. فاطمه دانشور- رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یکی از بانیان اجرای این طرح  بازدیدی از این فرهنگسرا بعمل آورد.

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساماندهی معضل کودکان کار نیاز به همکاری بین بخشی و مشارکت مردم و بخش خصوصی دارد گفت: موضوع کودکان کار همواره به دلیل چند متولی بودن روی زمین مانده است، در شرایط حاکم بر کشور ما این پدیده با همکاری سازمان ها و نهادهای متولی نظیر سازمان بهزیستی، شهرداری، نیروی اتنظامی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان با یکدیگر و با همکاری NGOهای فعال در حوزه آسیب های کودکان و همچنین حمایت بخش خصوصی میسر خواهد بود. امروز در این بازدید شاهد بودیم که NGOها با فعالیت داوطلبانه و تخصصی این کودکان را شناسایی کردند و شرکت LG و گلدیران با تعریف «کمک به آموزش و نخبه پروری از میان کودکان کار و نیازمند» به عننوان استراتژی سازمانی خود در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی یا CSR و فرهنگسرای خاوران به عنوان نهاد حمایت گر و عمومی از نظر اختصاص فضا و مکان لازم برای ارائه این آموزش ها، هر یک جهت ساماندهی بهینه این کودکان نقش آفرینی نمودند و توانستند با همکاری هم 600 کودک کار و نیازمند را در مسیر ساماندهی قرار دهند.

دانشور تهران همچنین افزود: امروز ما کودکانی را در این فرهنگسرا می بینیم که اگر آن ها را رها می کردیم امکان داشت تبدیل به بزهکاران اجتماعی شوند ولی امروز این کودکان در حال فراگیری مهارت ها و آموزش های تخصصی هستند که می تواند آن ها را در مواجهه با مشکلات اجتماعی مقاوم سازد. و این کودکان را به عنوان افراد موثر و مثبت در جامعه تبدیل نماید.

وی با اشاره به برخی عوامل بوجود آورنده معضل کودکان کار تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و نیز مهاجرت از جمله عوامل بروز پدیده کودکان کار بوده است و این در حالی است در طی این سال ها هیچ اقدام موثری در راستای کاهش این پدیده انجام نگرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند باند های سودجو در شکل دهی کودکان کار دخیل هستند باید بگویم 90 درصد این کودکان صاحب خانواده هستند که بعد از کار به آن خانواده بازمی­گردند. مشکل معیشتی خانواده های این کودکان که عمدتا بدسرپرست هستند، آنها را روانه خیابان جهت کسب در آمد کرده است. وی خاطرنشان کرد: بهتر بود قانون هدفمندی یارانه ها با شناسایی اقشار آسیب پذیر اجرا می شد تا از این طریق بسیاری از کودکان کار از حق تحصیل به عنوان یک حق طبیعی و قانونی محروم نمی شدند.

دانشور ادامه داد: سرمایه گذاری در تحقق چنین طرح هایی برای بخش خصوصی با یک تفکر مسئولانه به نوعی شکل گیری یک ثروت مسئولانه خواهد بود و از این منظر می توان گفت سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی با بازدهی همراه خواهد بود. که همان ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ و غنی سازی سرمایه های اجتماعی است.

وی در پایان یاد آور شد: شورای شهر و نهادهای عمومی مانند شهرداری­ها می توانند از طریق وضع سیاست های تشویقی و اعطای مشوق ها، شرکت های سرما یه­گذاری را متقاعد سازند تا در ساماندهی کودکان کار و کاهش آسیب های اجتماعی نقش آفرینی کنند. و آن را بخشی از استراتژی سازمانی خود تعریف نمایند.

بر اساس این گزارش، در این طرح که بر روی 600 کودک کار و نیازمند انجام شده بود، 50 کودک نخبه شناسایی شدند که با حمایت مالی LG و گلدیران و حمایت داوطلبانه چهار نهاد مردمی و فرهنگسرای خاوران، مسیر مهارت آموزی جامع و کاملی را در قالب برگزاری کارگاه های تخصصی نظیر کارگاه تفکر خلاق و حل مساله و ... طی می کردند.


 

کد خبر 2213130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha