۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

کارگردان کره‌ای در گفتگو با مهر:

آرزو دارم «رویای پروانه‌» را در همه ایران روی صحنه ببرم/ ایران کشور شگفت‌انگیزها

آرزو دارم «رویای پروانه‌» را در همه ایران روی صحنه ببرم/ ایران کشور شگفت‌انگیزها

جون جو کیم کارگردان کره‌ای نمایش «رویای پروانه‌» با اشاره به اینکه به فرهنگ ایران بسیار علاقمند است این کشور را شگفت‌انگیز دانست و آرزو کرد بتواند این نمایش را در همه ایران روی صحنه ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «رویای پروانه‌» محصول مشترک ایران، فرانسه و کره جنوبی قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه 10 و 11 بهمن ماه در قالب جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه برود.

این اثر نمایشی با تلاش دو کمپانی فرانسوی cultures & performances و کره‌ای made The world over theatre شکل گرفته است و حامد زحمتکش کارگردان ایرانی به عنوان نماینده کمپانی فرانسه در ایران بر کارها نظارت دارد.

بازیگران این اثر نمایشی که مضمونی درارتباط با کودکان دارد و در تالار هنر به صحنه می رود از میان هنرجویان یک کارگاه آموزشی که از 19 تا 21 دی ماه در پلاتو «مان» و زیر نظر جون جو کیم کارگردان نمایش «رویای پروانه‌ای» برگزار شد، انتخاب شدند.

همچنین در حاشیه حضور گروه کره ای در ایران کارگاه آموزشی تئاتر سنتی کره که «بنسان تلچوم» نام دارد نیز با حضور هنرجویان ایرانی برگزار شد.

جون جو کیم نماینده کمپانی کره ای made The world over theatre که کارگردانی نمایش «رویای پروانه» را برعهده دارد درباره حضور در کشور ایران و همکاری با هنرجویان ایرانی به خبرنگار مهر گفت: ایران و کره از لحاظ فرهنگ و هنر بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. وقتی در کره بودم به فرهنگ و هنر ایرانی علاقه زیادی داشتم و می خواستم بسیار بیشتر در مورد ایران بدانم اما نه از طریق منابع اینترنتی و مکتوب نتوانستم هیچ اطلاعات درستی از کشور ایران به دست بیاورم و فرهنگ این کشور را بشناسم. اما قبل از اینکه بخواهم به ایران سفر کنم فکر می کردم ایران کشوری شگفت انگیز است و الان که در ایران هستم متوجه شدم که تصور درستی از ایران داشتم.

وی افزود: وقتی به ایران سفر کردم و هنرمندان و جوانان ایرانی را دیدم که برای یادگیری با شور و عشق تلاش می‌کنند احساس بسیار خوبی نسبت به این مردم پیدا کردم. معتقدم بازیگران ایرانی بسیار با استعداد و پرتلاش هستند.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون نمایش «رویای پروانه» و برگزاری کارگاه آموزشی در ایران گفت: نمایش «رویای پروانه‌» درباره ارتباط قلبی انسانها با یکدیگر و در واقع علاقه و دوست داشتن است. این اثر نمایشی مضمونی در ارتباط با سختی های زندگی و احساس تنهایی کردن دارد.

وی ادامه داد: در «رویای پروانه» به وسیله یک پروانه کوچک همه انسان‌ها دلگرمی و قوت قلب پیدا می کنند. این اثر نمایشی در مورد امید و آرزو در زندگی و دست یافتن به یک سری از رویاها است.

این هنرمند کره‌ای درباره اجراهایی که تا به حال این نمایش در کشورهای دیگر داشته است، عنوان کرد: سال 2006 این نمایش را در فرانسه و در فستیوال آوینیون اجرا کردم که محصول مشترک فرانسه، کانادا، ایتالیا، انگلستان، استرالیا و کره بود. ما در بزرگترین سالن تئاتر فرانسه این اثر را اجرا کردیم و بعد به فستیوال آوینیون نیز دعوت شدیم. دو اجرا هم در کره داشته‌ایم که با استقبال زیادی روبرو شد. الان هم بسیار خوشحالم که برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به ایران دعوت شده ام.

جون جو کیم درباره تغییراتی که در نمایش با توجه به فرهنگ ایران و بازیگران ایرانی به وجود آورده است، گفت: زمانی که پافشاری و اشتیاق بازیگران ایرانی را دیدم بسیار متعجب شدم و آن زمان بود که مطمئن شدم این بازیگران همان هایی هستند که می توانند حس های مورد نظر من را منتقل کنند. بنابراین با توجه به ویژگی های بازیگران با همکاری دراماتورژ کار تغییراتی در اجرا داده شد.

وی ادامه داد: در نهایت این نمایش با حضور بازیگران ایرانی تغییراتی پیدا کرد و من مشتاقم در صورت فراهم شدن امکانات این نمایش را در شهرهای دیگر ایران نیز به صحنه ببرم. همچنین علاقمندم هنرمندان ایرانی را از نزدیک ملاقات کنم. ایران و کره با هم فرق های زیادی دارند که این تفاوتها برای من بسیار جذاب است.

کارگردان «رویای پروانه‌» متذکر شد: به عنوان نمونه ما در انجام دادن کارهای هنری‌مان شرایط خود را داریم اما در ایران قوانین مختلفی درباره ارتباط بازیگران وجود دارد که البته من هیچ مشکلی با آنها ندارم و به آنها احترام می گذارم چون این ویژگی‌های متفاوت باعث جذابیت ارتباط دو فرهنگ ایران و کره با هم می شود. حضور در ایران برای من تجربه جدیدی است که باعث می شود من بهتر این کشور را بشناسم.

وی با اشاره به اینکه در طول حضورش در ایران بسیار به این کشور علاقمند شده است، بیان کرد: مشتاقم که فرهنگ ایرانی ها را بهتر بشناسم همچنین از جشنواره تئاتر فجر سپاسگزارم که من را برای حضور در جشنواره دعوت کرده است. بازیگران ایرانی با این نمایش چیزهای زیادی را خلق می کنند و وقتی ما به این شکل فرهنگ هایمان را به اشتراک می گذاریم می توانیم مردم دو کشور را به هم بیشتر بشناسانیم.

جون جو کیم در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: امیدوارم در صورت امکان بتوانیم این نمایش را در شهرهای دیگر ایران نیز اجرا کنیم. همچنین علاقمندم هنرمندان ایرانی را به کره دعوت کنم تا ایرانی‌ها هم بتوانند در مورد کشور من بیشتر بدانند. از داوران جشنواره تئاتر فجر هم تقاضا می کنم که هوای ما و این نمایش را داشته باشند.

«رویای پروانه‌» 10 و 11 بهمن ماه در دو نوبت 17 و 19:30 در تالار هنر میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

گفتگو از آروین موذن‌زاده

کد خبر 2222411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha