۱۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۲۳

فانتزی، یک وهم خارج از واقعیت نیست

فانتزی، یک وهم خارج از واقعیت نیست

«کاج‌های کفش‌دوزک و کالسکه» یک کتاب فانتزی برای بچه‌هاست که در واقعیت ریشه دوانده؛ چراکه به گفته نویسنده آن: فانتزی، یک وهم خارج از واقعیت نیست. فانتزی، یک بستر رئالیستی هم دارد. هم قابل تاویل است و هم قابل جایگزینی.

نوید سیدعلی اکبر، نویسنده کودک و  نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار یک کتاب تصویری با نام «کاج‌های کفش‌دوزک و کالسکه» برای کودکان خبر داد و افزود: این داستان، ماجرای کابوسی است که نمی‌خواهد بچه‌ها را بترساند و اصلا بلد نیست چنین کاری را انجام می‌دهد.

تصویرگری«کاج‌های کفش‌دوزک و کالسکه» را فاطمه حق‌نژاد برعهده دارد و به گفته سیدعلی‌اکبر، تصویرگر به خوبی توانسته با متن ارتباط برقرار کند و مکمل آن باشد. به این معنی که بدون آن‌که تصاویر انتزاعی شوند، توانسته‌اند فضای فانتزی داستان را به مخاطب منتقل کنند.

نوید سیدعلی‌اکبر، فانتزی را یک وهم خارج از واقعیت نمی‌داند. فانتزی به گفته او، یک بستر رئالیستی هم دارد. هم قابل تاویل است و هم قابل جایگزینی. برای مثال هرکدام از پرنده‌های «منطق‌الطیر» یا حیوانات «شهر قصه»، نماد یک بخش یا یک تیپ اجتماعی هستند چراکه دنیای فانتزی، معیارهای خود را از جهان واقعی می‌گیرد.

نویسنده کتاب «بابای من با سس خوشمزه است» در پاسخ به این‌که چرا مخاطبان در سال‌های اخیر به فانتزی گرایش پیدا کرده‌اند، گفت: به هرحال نیازی در مخاطبان بوده که موجب تمایل آنها به فانتزی شده ما باید این نیاز را بشناسیم و براساس آن رفتار کنیم. اما واقعیتی که وجود دارد این است که بچه‌ها با خیال‌پردازی و روی آوردن به فانتزی کمبودهای خود را جبران می‌کنند.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، روزگاری سفر به آسمان یا اعماق دریا، افسانه تلقی می‌شد اما امروز همه این خیالات به واقعیت پیوسته است. نکته دیگر این‌که افسانه، انسان را رهسپار دنیای خیال کرده و از درد و رنج او می‌کاهد.

نوید سیدعلی‌اکبر،  افسانه‌ها را داستان‌هایی می داند که در آن، انسان‌ها، جانوران، اشیا یا موجودات تخیلی، ماجراهای گوناگون و باورنکردنی به وجود می‌آورند.داستان‌هایی که از امیدها و آرزوهای انسان سخن می‌گویند و از میل و خواست او برای جبران ناتوانی‌ها.

نویسنده کتاب«بچه‌غول باید توی مدرسه بماند» با تاکید براین‌که داستان‌های فانتزی، کمبودهای کودکان در دنیای واقعی را جبران می‌کند گفت: بچه‌ها با داستان‌های تخیلی، تخلیه روانی می‌شوند و کمبودهای خود در زندگی واقعی را با پناه بردنبه فانتزی جبران می‌کنند ضمن این‌که این داستان‌ها کارکرد آموزشی هم دارند البته آموزش مدرن.

 

کد خبر 2225312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha