۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۴۴

کرامتی در گفتگو با مهر:

«رستاخیز» مخاطبان زیادی خواهد داشت/ همکاری با درویش در نقش یک کنیز مسیحی 

«رستاخیز» مخاطبان زیادی خواهد داشت/ همکاری با درویش در نقش یک کنیز مسیحی 

مهتاب کرامتی که امسال با سه فیلم در جشنواره فجر حضور دارد از تجربه همکاری با احمدرضا درویش و داریوش مهرجویی گفت و تاکید کرد همیشه علاقمند حضور در فیلم هایی با تجربه های تازه است. 

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: مهتاب کرامتی بازیگر سینما در سی و دومین جشنواره بین المللی با سه فیلم «اشباح»، «رستاخیز» و «ناخواسته» در بخش های سودای سیمرغ و نگاه نو حضور دارد. این اولین همکاری کرامتی با احمد رضا درویش و داریوش مهرجویی است که امسال از آثار مهم و مطرح جشنواره فیلم فجر هستند. البته این آثار به لحاظ موضوعی با یکدیگر به شدت متفاوت هسند از این رو قطعا توانستند فضایی فراهم کنند تا بازیگر دست به تجربه بزند.

البته به گفته کرامتی در این سه فیلم نیز نقشهای متفاوتی ایفا کرده است. از این رو به واسطه همکاری وی با کارگردانان برجسته سینمای ایران و یک فیلم اولی با کرامتی گفتگو کردیم.

*شما برای اولین بار است که در فیلمی از داریوش مهرجویی حضور پیدا می کنید. قطعا جلوی دوربین این کارگردان قرار گرفتن می تواند در کارنامه هر بازیگری جایگاه مهمی داشته باشد.

قطعا برای من هم این موضوع مهم بوده است. فکر نمی کنم هیچ بازیگری نخواهد که چنین همکاری را در کارنامه اش تجربه کند. فیلم های «لیلا»، «سارا»، «هامون» و... آثاری از مهرجویی است که همه ما در برهه ای از زمان عاشق سینما کرد.

عمده فیلمنامه های مهرجویی زن محور هستند. به همین دلیل همیشه علاقمند بودم در کارهای وی حضور یابم. از طرف دیگر حضور جهانگیر کوثری به عنوان تهیه کننده، محمود کلاری، نظام الدین کیائی، مهین نویدی و... یک گروه حرفه ای را تشکیل داده بود که کار کردن با آنها برایم تجربه خوبی بود. همچنین تعدادی از جوانان با استعداد و شمتاق نیز در این فیلم ما را همراهی می کردند. البته پروژه سختی بود و می توان انتظار داشت که کار خوبی شده است.

* گریم متفاوتی در این فیلم دارید که گویا به لحاظ سنی از شما خیلی دور است.

- ما در این فیلم دو زمان را روایت می کنیم که ک بخشی از آن به قبل از انقلاب مربوط می شود  و بخش دیگر در زمان فعلی است. این ویژگی کار جذابیت ایجاد کرده بود و هم سختی های خاص خود را داشت. بله سکانس های مربوط به زمان حال من در قالب نقشی بودم که به لحاظ سنی از من خیلی بالاتر بود. اما تلاش کردم تا باور پذیر باشد. البته من در سریال «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا نیز نقشی را تجربه کرده بودم که تقریبا همین فاصله سنی را داشت.

به هر حال ورود به نقش هایی که همیشه از بازیگر دور هستند ریسک بالایی دارد اما کارنامه من نشان داده است که همیشه از چنین نقش هایی استقبال می کنم. به طور نمونه در فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» هم من نقش بسیار متفاوتی را تجربه کردم که خیلی برایم جالب بود و هنوز افسوس می خورم که نتوانست در آن دوره جشنواره حضور یابد. من همیشه خیلی از اصول این موضوع داوری و فیلم های بخش مسابقه سر در نمی آورم و بیشتر وقتی فیلمی به هر دلیل در بخش رقابتی حضور پیدا نمی کند برای من افسوس به همراه دارد.

* «اشباح» هم در ادامه سینمایی است که مهرجویی در سال های اخیر دنبال می کند و به نوعی ماورائی است.

- نه به هیچ عنوان. کاملا این یک فیلم رئال است. همانطور که عنوان شده با نگاهی به نمایشنامه «اشباح» ایبسن فیلمنامه این فیلم نوشته شده است.

*شما در فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش هم حضور پیدا کرده اید. در این پروژه هم اولین همکاری شما با درویش قم خورده که اتفاقا از آثار مهم این دوره از جشنواره به شمار می رود.

- من همیشه حضور در پروژه های تاریخی را دوست داشتم در این فیلم قطعا این فضا برایم اهمیت داشت. من همیشه سینمای درویش را دنبال می کردم  و به آثار وی اهمیت می دادم.

این فیلم به شدت فضای مرداه دارد و نقش های زنان بسیار محدود است. من هم دراین کار فقط در چندین جلسه حضور داشتم. اما از طرفی علاقمند بودم که با درویش کار کنم. همچنین می دانستم «رستاخیز» مخاطبین زیادی خواهد داشت. با اینکه نقش کوتاهی داشتم اما تجربه بسیار خوبی بود.

* با اینکه عنوان می کنید فضای فیلم کاملا مردانه است، آیا نقش جایی برای کار داشت؟

- من در این فیلم نقش یک کنیز مسیحی را بازی می کنم که در زمان بسیار کوتاهی در فیلم حضور دارد. به نوعی این شخصیت وجه مثبت بکیر را نشان می دهد. در این فیلم آرش صافی بازیگر نقش بکیر، بازی درخشانی کرده است.

همیشه برای من بزرگی و کوچکی نقش مهم نیست و این در انتخابهای قبلی من مشخص است. از طرفی دوست داشتم با درویش همکاری کنم  قطعا با شناختی که از سینمای وی دارم به نتیجه کار امیدوارم.

* شما همچون گذشته امسال هم در کنار همکاری با بزرگان در یک فیلم اول حضور داشتید. این همکاری چگونه شکل گرفت؟

- برزو نیک نژاد پیش از این دستیار، برنامه ریز و فیلمنامه نویسی را در سینما تجربه کرده است. وی برای فیلم اول خود به دنبال یک کار سخت جاده ای و جذاب رفته که به نوعی تجربه جالبی بود.

* این بحث عنوان می شود که گریم شما در «ناخواسته» شباهت هایی به «بیست» دارد. در شخصیت پردازی هم به این شکل بود؟

- نه این دو نقش با هم کاملا تفاوت دارند. این نقش هم از من بسیار دور است. اما گریم سنگینی داشت.

*آیا به ریسک این موضوع فکر کردید؟ 

-  آخرین چیزی که فکر میکنم همین موضوع است. من  همیشه از تجربه های تازه استقبال می کنم. چرا که معتقدم بعد از دیدن یک فیلم است که تفاوت ها خود را نشان می دهند. 

* درباره فیلم «ناخواسته» کمی بییشتر توضیح می دهید؟ 

- در این فیلم شخصیت پردازی ها به درستی انجام شده است. برزو نیک نژاد پیش از این در فیلمنامه نویسی، دستیاری و برنامه ریزی تجربه های زیادی داشته به همین دلیل به خوبی گروه را همراهی می کند. فیلم یک کار جاده ای است و فضای متفاوتی دارد. 

گفتگو از  بیتا موسوی

کد خبر 2225550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha