۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۱۲

برزیده در گفتگو با مهر:

«مزار شریف» روایتی صادقانه از ترور دیپلمات‌های ایرانی است/ دیدار با تنها شاهد ماجرا

«مزار شریف» روایتی صادقانه از ترور دیپلمات‌های ایرانی است/ دیدار با تنها شاهد ماجرا

کارگردان فیلم سینمایی «مزار شریف» معتقد است، این فیلم نگاهی صادقانه به کشتار دیپلمات های ایران در افغانستان دارد.

عبدالحسین برزیده کارگردان سینما با بیان این مطلب که بعد از گذشت 15 سال، شرایط برای ساخت فیلمی درباره کشتار دیپلمات های ایرانی در افغانستان به وجود آمده است، گفت: مسئله کشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف افغانستان یک مسئله ملی است که اگر برای هر کشور دیگری رخ می داد پیش از این بارها و بارها درباره آن فیلم ساخته بود. در ایران به چنین رخدادهایی یا پرداخته نمی شود و یا اگر پرداخته می شود، درست به آن توجه نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از گذشت سال ها تصمیم گرفتید این فیلم سینمایی را جلوی دوربین ببرید؟ توضیح داد: از همان ابتدا می‌خواستم یک فیلم سینمایی درباره کشتار دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان بسازم به همین دلیل سال 77 با الله داد شاهسوند تنها بازمانده این حادثه دیدار کردم و قرار بود در دیدار بعدی در رابطه با این حادثه و ساخت فیلمی درباره آن صحبت کنم.

برزیده ادامه داد: متاسفانه بنا به دلایلی دیگر بین ما دیدار و یا تماسی صورت نگرفت تا اینکه در سال 78 به دیدار او رفتم و توانستم خاطرات او را از حادثه بشنوم. البته در کنار او با شاهدان دیگری که جزو دیپلمات هایی بودند که شب قبل از حادثه به ایران بازمی‌گردند نیز صحبت کردم تا تحقیقات برای ساخت این فیلم سینمایی را به پایان رسانم.

کارگردان سریال «دولت مخفی» توضیح داد: برای ساخت این فیلم سینمایی موانعی وجود داشت که خوشبختانه بعد از گذشت سال‌ها این موانع برداشته و از حساسیت آن کاسته شد. در واقع گذشت زمان سبب شد تا به راحتی بتوانیم از این حادثه صحبت کنیم و فیلم بسازیم.

برزیده در پایان گفت: مخاطبان این فیلم سینمایی باید بدانند که ما نگاه صادقانه به این موضوع داشتیم و سعی کردیم به اکثر سوالاتی که در ذهن مخاطب پیش می آید پاسخ دهیم، به همین دلیل این فیلم سینمایی به یک داستان معماگونه تبدیل شده است. البته به تعدادی از سوال ها در این فیلم پاسخ داده نمی شود، آن هم به این دلیل است که ما نیز پاسخی برای آن پیدا نکرده ایم و این مسئله را در فیلم به مخاطب می گوییم.

«مزار شریف» داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در افغانستان در روز 8 آگوست1998 مصادف با 17 مرداد 1377 است که به دنبال اشغال شهر توسط نیروهای طالبان رخ داد.

در ابتدا مرگ هشت دیپلمات گزارش شد. مدتی بعد مرگ دو دیپلمات و یک روزنامه نگار دیگر نیز تایید شد و در نهایت تنها یک نفر از کارمندان کنسولگری به ایران بازگشت. الله‌داد شاهسوند تنها بازمانده این حادثه است که فیلم سینمایی «مزار شریف» از زبان او روایت می شود. حسین یاری نقش تنها بازمانده از حمله به کنسولگری ایران را بازی می کند.

کد خبر 2248313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha