۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴

ادبیات فاخر به رمان و داستان محدود نمی‌شود/ 770 جمله و عبارت کوتاه از محمد میرکیانی منتشر می‌شود

ادبیات فاخر به رمان و داستان محدود نمی‌شود/ 770 جمله و عبارت کوتاه از محمد میرکیانی منتشر می‌شود

نویسنده مجموعه«حرف‌های زمینی برای بچه‌های زمینی» که مجموعه 770 عبارت کوتاه را شامل و به زودی منتشر می‌شود گفت: ادبیات فاخر تنها در قالب رمان و داستان خلاصه نمی‌شود و گونه‌های دیگر ادبی هم می‌توانند به نیاز عامه مردم پاسخ دهند.

محمد میرکیانی، در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار«حرف‌های زمینی برای بچه‌های زمینی» خبر داد و افزود: در این کتاب 770 جمله و عبارت کوتاه با مضامین تاریخی، طنز، ادبیات ، فرهنگ و مسایل اجتماعی آمده و منطق حاکم براین مجموعه، کوتاه‌نویسی بوده است.

نویسنده مجموعه «پند و قند» با اشاره به این‌که ادبیات فاخر تنها در قالب رمان و داستان خلاصه نمی‌شود گفت: گونه‌های دیگر ادبی می‌توانند به نیاز عامه مردم پاسخ دهند و برای آنها خواندنی و جذاب باشند پس ما نباید خود را تنها به رمان و داستان محدود کنیم. آن هم در روزگاری که کوتاه‌نویسی و کوتاه‌خوانی از ضروریات است و زمان مطالعه کم شده و جز مخاطبان حرفه‌ای، بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان به ادبیات، کسانی هستند که به خواندن مطالب کوتاه علاقه دارند.

میرکیانی در پاسخ به این‌که ممکن است این شائبه پیش آید که انتشار کتاب‌هایی چون «حرف‌های زمینی برای بچه‌های زمینی» که به گردآوری جملات و عبارات کوتاه می‌پردازد، گونه‌ای کتاب‌سازی است گفت: هر کاری می‌تواند جنبه کتاب‌سازی داشته باشد و بهتر است کسانی به طبع‌آزمایی در این زمینه بپردازند که پیش از این توانایی خود را در زمینه ادبیات فاخر ثابت کرده باشند.

نویسنده مجموعه«قصه‌های شب چله» با اشاره به این‌که نوشتن جملات به‌اصطلاح قصار در ادبیات ما سابقه طولانی دارد و به جملات حکمت‌آمیز و شطحیات عارفان برمی‌گردد گفت: در ادبیات کهن ما، نکته‌های حکمت‌آمیز بسیار وجود دارد. من خواسته‌ام در بخشی از این کتاب، نوجوانان را با این گفته‌ها آشنا کنم.

میرکیانی با اشاره به آخرین عبارتی که در این مجموعه آمده، گفت:«تمام حرف‌های زمینی، یک حرف آسمانی نمی‌شود» این همان رشته‌ای است که همه 770 جمله و عبارت«حرف‌های زمینی برای بچه‌های زمینی» را به هم می‌پیوندد چراکه اندیشه و رفتار ما زمانی ارزش پیدا می‌کند که آسمانی باشد.

نویسنده مجموعه «حرف‌های زمینی برای بچه‌های زمینی» در پاسخ به این‌که بخشی از جملات و عبارات طنزآمیز است؛ پس او تا چه اندازه به کاریکلماتور نزدیک شده گفت: ممکن است این جمله‌ها شبیه به کاریکلماتور شده باشد اما قصد نوشتن این گونه ادبی را نداشته‌ام. مخاطب من در این کتاب، نوجوان امروزی است که نگاه خاصی به زندگی و هستی دارد.

میرکیانی معتقد است ادبیات تنها به رمان و داستان کوتاه محدود نمی‌شود و بهتر است نویسندگان، گستره مخاطبان با سلیقه‌های گوناگونشان را در نظر بگیرند و از قالب‌های دیگر ادبی چون طرح ادبی و شبه داستان و... هم بهره ببرند.

«حرف‌های زمینی برای بچه‌های زمینی»، مجموعه 770 جمله و عبارت از محمد میرکیانی را انتشارات منادی تربیت، در استانه سال 1393  منتشر می‌کند.

 

کد خبر 2249603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha