۱۸ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۴۲

یادداشت مهمان؛

نباید کشتی فرهنگ را به هر کشتی‌بانی بسپاریم

نباید کشتی فرهنگ را به هر کشتی‌بانی بسپاریم

نویسنده و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته، آورده است: فرهنگ در میان شبه‌فرهنگ‌ها تنها مانده است و ما باید نظام ارزیابی مدیران فرهنگی داشته باشیم و سکان کشتی فرهنگ را در این دریای طوفانی به دست هر کشتیبانی نسپاریم.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: محمد میرکیانی، نویسنده و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم، به بهانه نامگذاری سال 1393 به «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، یادداشتی را در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است که در ادامه می‌خوانید:

امسال با شعار فرهنگ، این واژه گمنام و آشنا بر تارک اندیشه‌ها می‌درخشد ولی با همه زیبایی‌ها و آنچه درباره‌اش می‌دانیم و باید بدانیم فرهنگ در میان کارزار شبه فرهنگ‌ها تنها مانده است. این تنهایی هم دلیلی دارد: فرهنگ در برابر تهاجم فرهنگی قرار دارد.

ای کاش زمانی که بحث تهاجم فرهنگی مطرح شد با آن برخورد غفلت‌آمیز نمی‌شد که حالا برای بیدارشدن ما، از رهبر معظم انقلاب بشنویم که «فرهنگ مانند هواست و این هوا باید پاکیزه و سالم باشد». اندوهبار این‌که هرچه ما موضوع را درک نکردیم، دیگران فهمیدند. هرچه ما عقب‌تر رفتیم آنها پیش امدند و هرچه ما ساده‌انگارانه برخورد کردیم آنها پیچیده شدند. زمانی که فیلمی ضد انقلاب اسلامی ساخته شد، چشم‌پوشی کردیم و موضع‌گیری درباره آن را سیاسی دانستیم. بعد، آنها پا را فراتر نهادند و درباره پیامبر بزرگوار اسلام، فیلمی ساختند و کاریکاتور کشیدند. آن کسانی که باید خودی نشان می‌دادند و با جوایز جهانی که کسب کرده بودند کاری می‌کردند، سکوت کردند. از این که گذشت بار دیگر فیلمی درباره ایران و تاریخ ایران ساختند و شاید فردا روزی فیلمی درباره زبان فارسی و فردوسی و سعدی و مولوی و حافظ و نظامی بسازند و یا داستانی بنویسند.

این حقایق تلخ وجود دارد و ما روزانه با آن روبه‌رو هستیم. واقعیت این است که ما باید از مدیران فرهنگی آغاز کنیم نه هنرمندان. باید نظام ارزیابی مدیران فرهنگی داشته باشیم و سکان کشتی فرهنگ را در این دریای طوفانی به دست هر کشتی‌بانی نسپاریم.

چرا غالب مدیران فرهنگی ما با چیستی و ماهیت فرهنگ آشنایی ندارند؟

چرا مدیران فرهنگی ما با سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی آشنایی ندارند؟

چرا غالب مدیران فرهنگی ما با جریان‌شناسی فرهنگ آشنا نیستند؟

چرا مدیران ما با روند تولید فکر و فرهنگ آشنا نیستند؟

و چراهای دیگر که چشمان منتظر فرهنگ به پاسخ‌های آن دوخته شده است.


 

کد خبر 2265551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha