۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۳۷

مهر گزارش می دهد/

محصول گوجه فرنگی بر روی دست کشاورزان هشت بندی ماند

محصول گوجه فرنگی بر روی دست کشاورزان هشت بندی ماند

میناب - خبرگزاری مهر: هزاران تن محصول گوجه فرنگی بر روی دست کشاورزان هشت بندی مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه هشت بندی شهرستان میناب با سطح زیر کشت 3 هزار هکتاری محصول گوجه فرنگی قطب کشت و تولید این محصول در استان هرمزگان است ولی متاسفانه اگر سری به میادین عرضه گوجه فرنگی در هشت بندی زده شود بازار این محصول بسیار نامناسب بوده و صدای کشاورزان گوجه کار منطقه را در آورده است.

خلیل توکلی یکی از کشاورزان گوجه کار هشت بندی در گفتگو با مهر به بیان مشکلات کشاورزان گوجه کار هشت بندی پرداخت و گفت: صدها هکتار از اراضی کشاورزی هشت بندی امسال به زیر کشت گوجه فرنگی رفته اما بازار این محصول کفاف هزینه های کشاورزان منطقه را نمی دهد.

وی گفت: بنده امسال 9 هکتار گوجه فرنگی کاشته ام که 900 میلیون ریال هزینه برده ولی الان خریداران گوجه فرنگی حتی حاضر به خرید گوجه فرنگی تولیدی با هزینه های بالا به قیمت کیلویی سه هزار ریال هم نیستند.

محسن بهرامی هم یکی دیگر از گوجه کارانی است که در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما کشاورزان نهاده های کشاورزی به ویژه کود شمیمایی را هر کیسه ای 500 هزار ریال تهیه می کنیم ولی محصول تولیدی مان را به قیمت پایین می خرند که کفاف هزینه ها را نمی کند.

وی همچنین گفت: هزینه های کود مرغ، کارگر ، سم ، تراکتور و غیره را اگر حساب کنیم غیر از ورشکستگی سنگین چیزی عاید گوجه کاران هشت بندی نمی شود.

علی رئوفی رئیس صنف کشاورزان شهرستان میناب در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به نابودی  باغات لیموترش منطقه  به دلیل بیماری جاروک جادوگر در حال حاضر شاهد افزایش سطح زیر کشت گوجه فرنگی  هستیم به دلیل معدوم شدن باغات هستیم.

وی گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت یک نوع عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار گوجه فرنگی منطقه هشت بندی به وجود آمده و چنانچه توجهی  به این وضعیت مبذول نشود در سال های آینده نیز کشاورزان منطقه با مشکل مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: یکی از راهکار های اساسی برای حمایت از گوجه کاران منطقه احداث صنایع تبدیلی و فراوری در منطقه است که متاسفانه تاکنون در هشت بندی با 16 هزار هکتار هیچ صنایع تبدیلی برای حمایت از کشاورزان احداث نشده است.

وی در خصوص احداث صنایع تبدیلی  در منطقه افزود که تعدادی از بومیان منطقه متقاضی احداث صنایع تبدیلی و فرآوری در منطقه هستند که متاسفانه در مرحله دریافت تسهیلات  با مشکل مواجه شده اند.

وی خواستار حمایت مسئولان از بومیان منطقه در احداث صنایع تبدیلی و فراوری شد و افزود: باید اسناد پروژه ها به عنوان ضمانت نامه از سوی بانک های عامل پذیرفته شود تا این کشاورزان در امر ضمانت دریافت تسهیلات مشکلی نداشته باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر احداث کارخانه ربع گوجه فرنگی مسئولان باید شرایط احداث کارخانجات خیاشور و بادمجان فراهم کنند تا محصولات بدست آمده در خود منطقه  بسته بندی و به بازار مصرف عرضه شوند.

منطقه هشت بندی با بیش از 13 هزار هکتار از انواع محصولات کشاورزی در 65 کیلومتری شهرستان میناب استان هرمزگان قرار دارد.

 

 

کد خبر 2253490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha