۴ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۴۰

مهر گزارش می دهد/

وسیع‌ترین جنگل قره داغ ایران چشم به راه گردشگران/ رصد ستارگان در شب‌های کویر میقان

وسیع‌ترین جنگل قره داغ ایران چشم به راه گردشگران/ رصد ستارگان در شب‌های کویر میقان

اراک – خبرگزاری مهر: کویر میقان در حدود 15 کیلومتری شمال شرق اراک واقع است که به واسطه نمکی بودن سفید رنگ دیده می شود، در میانه این کویر تالابی است که صبحگاهان بهارش تصویری در نهایت زیبایی پیش چشم می گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کویر میقان این روزها منتظر مهمانان نوروزی است تا با جنگل انبوه قره داغ و شب های پر ستاره اش مهمان نوازی خود را به اوج برساند. این کویر در دل خود تالابی دارد که پرندگان و گونه های آبزی آن نیز می تواند منظره های دل انگیزی را برای گردشگران ایجاد کند.

در روزگاری نه چندان دور کویر و تالاب میقان اراک به دلیل کم توجهی های مداوم به تهدیدی علیه زندگی تبدیل شده بود که با همت و تلاش سه دهه ای مسئولان استان و به ویزه منابع طبیعی، کاشت قره داغ به عنوان گیاه بومی منطقه و قابل رویش در نمک زارها در اولویت برنامه ها قرار گرفت.

منطقه ای که به گفته کارشناسان منابع طبیعی استان مرکزی، زحمت محیط بانان در این سالها به ثمر نشسته و اکنون کویر میقان به جنگل سبز کوتاهی تبدیل شده است و بهار بهترین موقع از سال برای گشت و گذار در این کویر است.

کویر میقان 120 کیلومتر است که تالاب میقان در قلب قرار دارد و اکنون به جایگاهی برای درناها و پرواز این پرندگان زیبا تبدیل شده است.

جاذبه های کویر و تالاب میقان متعدد است و بهترین زمان برای دیدن این زیبایی خداوند طلوع ، غروب و شامگاهان است.

بزرگترین جنگل قره داغ کشور در کویر میقان اراک

فعال و کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه، منطقه میقان یک بخش کویری و یک بخش تالابی دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و جذابیت های منحصر بفردی است گفت: در بخش کویری میقان گیاهان دست کاشت و بومی وجود دارد، همچنین بزرگترین جنگل قره داغ ایران نیز در این منطقه قرار دارد.

ستارگانی که تا سرحد افق قابل رویت است

محمود کلنگری با بیان اینکه کویر میقان مکانی مناسب برای رصد ستارگان است، اظهار کرد: در این منطقه ستارگان و خورشید تا سرحد افق قابل رویت است و علاقمندان به نجوم می توانند در شب های بهار تلسکوپ های خود را در این منطقه برپا کنند و از دیدن آسمان شب لذت ببرند.

کلنگری با اشاره به بافت نرم منطقه کویری میقان گفت: در منطقه کویری میقان بر خلاف تالاب میقان پرنده وجود ندارد اما گونه های گیاهی و وجود خزنده های زیبا و حساس چون آگامای سروزغی  این منطقه را تبدیل به یک سایت گیاه شناسی و خزنده شناسی منحصر بفرد کرده است.

وی ادامه داد: این بخش کویر میقان می تواند در ایام عید فرصتی برای جذب گردشگر باشد البته این ناحیه یکی از مناطق تحت حفاظت توسط منابع طبیعی است و محیط زیست این منطقه را شکار ممنوع اعلام کرده است.

کلنگری اضافه کرد: راه دسترسی به این منطقه با جاده ای که به تالاب منتهی می شود متفاوت است، برای رسیدن به جنگل های قره داغ از جاده فرمهین و شهر داوودآباد باید مراجعه کرد.

وی گفت: منابع طبیعی استان مرکزی یک برج گردشگری در این منطقه نصب کرده است و گردشگران می توانند در بالای این برج تمام منطقه را به راحتی مشاهده کنند.

کلنگری اظهار کرد: گردشگران برای حفظ اکوتوریسم این منطقه نباید با ماشین وارد محدوده جنگل های قره داغ بشوند و سعی کنند محیط منطقه را که عاری از زباله و بکر است را آلوده نکنند.

وی در ادامه در خصوص تالاب میقان گفت: تالاب فصلی میقان در دل کویر میقان یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزی است که زیستگاه فصلی گونه های پرندگان مختلف است.

تالاب میقان فرصتی ویژه برای پرنده نگری

کلنگری خاطرنشان کرد: راه دسترسی به این تالاب جاده فرودگاه اراک و روستاهای طرمزد، مبارک آباد، میقان، راهزان و ده نمک است.

وی گفت: بهترین راه دسترسی به این تالاب از طریق شهر اراک به روستای طرمزد و کارخانه املاح معدنی ایران و سپس جاده معدن به جزیره داخل تالاب میقان است.

کلنگری با بیان اینکه این تالاب یکی از تالاب های نیمه طبیعی و فصلی در مرکز ایران به شمار می رود، ادامه داد: تالاب میقان دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و منحصربفرد است که به صورت ترکیبی از گیاهان شورپسند و نی و لویی مشاهده می شود.

وی بیان کرد: تالاب میقان یکی از مناطق مهم پرندگان در ایران بشمار می آید و تاکنون 136 گونه پرندگان در داخل تالاب و زمین های اطراف آن شناسایی شده است که شامل گونه های مهاجر عبوری، تابستان گذر، زادآور، زمستان گذر یا ساکن است. وجود انواع پرندگان آبزی، کنار آبزی و نیز پرندگان شکاری در تالاب و حاشیه آن چشمگیر است.

این فعال حیات وحش تصریح کرد:  تعدادی از پرندگان این منطقه چون خروس کولی شکم سیاه، عقاب خالدار بزرگ، سنقر سفید و گیلانشاه بال سفید در معرض خطر و انقراض قرار دارند.

وی مهاجرت درناها در آبان ماه را از جاذبه های تالاب عنوان و افزود: در فصل آبان حدود 12 هزار قطعه درنا به این تالاب می آیند که با گرم شده هوا تالاب را ترک می کنند؛ البته برخی گله های این پرندگان در فصل بهار در تالاب می مانند و منظره های زیبایی را به وجود می آورند.

کلنگری با بیان اینکه در این تالاب و جزایر کوچک اطراف آن 50 گونه گیاهی شناسایی شده، تصریح کرد: این گیاهان به طور عمده با خاک های گچی، نمک سولفات سدیم و منیزیم سازگار شده اند.

آرتمیا گوشواره تالاب میقان

وی آرتمیا( میگوی آب شور یا گوشواره آبی ) را از موجودات منحصر بفرد این تالاب خواند و ادامه داد: این  موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان است و در این تالاب زندگی می کند.

کلنگری افزود: این جانور به زندگی در آبهای شور و بسیار شور عادت کرده و به دلیل عدم وجود جانوران شکارچی و رقبای غذایی در چنین محیط هایی با شرایط دشوار تالاب سازش پیدا کرده است و به صورت جمعیت های بسیار انبوه رشد و تکثیر کرده است.

کویر و تالاب میقان در نزدیکی اراک می تواند منطقه و قطب مهم گردشگری باشد و مسافران، گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را بسوی خود جذب کند پس اگر مسافران نوروزی در مسیر خود تابلوی تالاب و کویر میقان را دیدند، فرصت لذت بردن از این اکوتوریسم ویژه و خاص را از دست ندهند.

تعطیلات عید بهترین فرصت برای دیدن این تصویر بکر و دست نخورده طبیعی است.

...

گفتگو : سمیه انصاری فر

کد خبر 2260324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha