۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۴۳

مهر گزارش می دهد؛

محور ریلی جنوب بازگشایی شد/ جزئیات انتقال 2700 مسافر از ایستگاههای دورود و ازنا

محور ریلی جنوب بازگشایی شد/ جزئیات انتقال 2700 مسافر از ایستگاههای دورود و ازنا

خرم آباد - خبرگزاری مهر: محور ریلی جنوب که عصر روز دوشنبه هفته جاری مسدود شده بود عصر روز سه شنبه بازگشایی شد و در این مدت نزدیک به دو هزار و 700 مسافر معطل در قطارهای متوقف شده در ایستگاههای دورود و ازنا توسط ناوگان اتوبوسی لرستان جابجا و منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه هفته جاری با خروج دو واگن از قطار باري در داخل تونل محدوده بين پلاک تنگ ۵ و تنگ ۷ در راه آهن ناحيه زاگرس محور ريلي جنوب مسدود شد که مطابق اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران به واسطه باري بودن اين قطار و قرار داشتن آن در داخل تونل عمليات بازگشایي آن زمان‌بر شد.

در این راستا به دنبال وقوع حادثه انسداد خط آهن در ایستگاه تنگ پنج در محدوده استان خوزستان برخی از قطارها در ایستگاه شهر دورود مجبور به توقف شدند که با همکاری دستگاههای مرتبط اتوبوسهای مورد نیاز برای انتقال مسافران قطارهای متوقف شده به اهواز اختصاص یافت.

این در حالیست که برخی مسافران قطارهای متوقف شده از تاخیر به وجود آمده در اعزام اتوبوسها گلایه مند بودند به طوریکه برخی رسانه از معطلی 45 ساعته مسافران در ایستگاه راه آهن ازنا خبر داده بودند.

این موضوع در حالی رخ می دهد که مطابق اعلام راه آهن جمهوري اسلامي ايران مسیر ریلی جنوب با پیگیریهای صورت گرفته پس از 24 ساعت عصر روز سه شنبه باز شد و مطابق اعلام مسئولان امر همه مسافران قطارهای متوقف شده در ایستگاه دورود و ازنا نیز تا ساعت 10 صبح روز سه شنبه به سمت جنوب اعزام شدند.

با این حال مسافران یکی از قطارهای متوقف شده در ایستگاه مومن آباد شهرستان ازنا به دلیل عدم تمایل برای جابجایی به وسیله اتوبوسهای شرکت واحد و درخواست برای اعزام اتوبوسهای بین شهری با معطلی 12ساعته مواجه شدند.

اعزام اتوبوسهای مورد نیاز در بامداد روز سه شنبه

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در رابطه با جزئیات انتقال مسافران قطارهای متوقف شده به خبرنگار مهر گفت: ساعت 24 نیمه شب روز دوشنبه طی تماسی از سوی فرماندار دورود مطلع شدیم که به دلیل انسداد خط ریلی جنوب در ایستگاه تنگ پنج در محدوده راه آهن خوزستان تعدادی از قطارهای عبوری در دورود متوقف شده اند.

رضا آریایی ادامه داد: با توجه به زمان بر بودن ترمیم خط ریلی مقرر شد اتوبوسهای مورد نیاز برای انتقال مسافران به اهواز اعزام شود.

وی با بیان اینکه ما نیز بلافاصله با پلیس راه و اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان تماس گرفته و موضوع تامین اتوبوسهای مورد نیاز پیگیری شد افزود: با توجه به محدودیت تعداد اتوبوسهای بین شهری در تماس با شرکتهای اتوبوسرانی درون شهری تعدادی از اتوبوسهای شرکت واحد نیز برای این موضوع اختصاص داده شد و هماهنگی لازم با پلیس راه برای تردد اتوبوسهای خط واحد در جاده صورت گرفت.

وی عنوان کرد: برآورد اولیه ما برای جابجایی مسافران هزار و 850 نفر مسافر مربوط به سه قطار عبوری بود که با توجه به اینکه این مسافران دارای بار بودند تلاش شد همه ظرفیت اتوبوسهای بین شهری موجود در استان برای این امر به کار گرفته شود.

اختصاص 50 دستگاه اتوبوس بین شهری برای جابجایی مسافران

آریایی با بیان اینکه در این راستا درپی هماهنگی صورت گرفته با حمل و نقل و پایانه های لرستان 50 دستگاه اتوبوس بین شهری برای جابجایی مسافران تا ساعت شش صبح اختصاص یافت افزود:  همچنین 25 دستگاه اتوبوس شرکت واحد مربوط به شهرستان بروجرد نیز برای انتقال مسافران به دورود اعزام شد.

وی عنوان کرد: تا ساعت شش صبح همه اتوبوسها اعزام و با توجه به اعلام فرماندار مبنی بر کافی بودن اتوبوسهای اعزامی همه مسافران قطارهای متوقف شده در ایستگاه دورود به سمت اهواز انتقال داده شدند.

آریایی در مورد مسافران قطار چهارم متوقف شده در ایستگاه ازنا نیز گفت: صبح روز سه شنبه فرماندار ازنا اعلام کرد که مسافران قطار متوقف شده در این ایستگاه با اتوبوسهای درون شهری شرکت واحد تردد نمی کنند و خواستار تامین اتوبوس بین شهری هستند.

وی با بیان اینکه پس از این تماس پیگیری لازم برای اعزام اتوبوس بین شهری از طریق حمل و نقل و پایانه ها صورت گرفت عنوان کرد: در این راستا اتوبوسهای لازم برای انتقال این افراد نیز اختصاص پیدا کرد و صبح همان روز مسافران این قطار به مقصد اهواز منتقل شدند.

آریایی ضمن رد موضوع معطلی و محبوس بودن 45 ساعته مسافران در ایستگاه ازنا بیان داشت: تمام دستگاههای مرتبط تلاش کردند تا در سریع ترین زمان نسبت به انتقال مسافران اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به معطلی برخی مسافران منتقل شده با اتوبوسهای درون شهری در خروجی آزادراه خرم آباد - پل زال یادآور شد: در این راستا بلافاصله با پلیس راه لرستان و هماهنگی با خوزستان مجوز تردد این اتوبوسهای شرکت واحد گرفته و مجوز خروج داده شد.

مسافران متوقف شده در ایستگاه ازنا درخواست اعزام اتوبوسهای بین شهری را داشتند

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان لرستان نیز در این رابطه به مهر گفت: ساعت 22 و 30 دقیقه شب دوشنبه نمایندگی این اداره در شهرستان دورود موضوع مسدود شدن محور ریلی جنوب را به ما انتقال دادند و پس از هماهنگی های لازم با مدیر کل راه آهن لرستان موضوع انتقال اتوبوسها در دستور کار قرار گرفت.

حسن رحمانی عنوان کرد: با هماهنگی که با نماینده اداره کل حمل و نقل و پایانه های لرستان در شهر الیگودرز، دورود و بروجرد صورت گرفت و تماس با استان مرکزی برای استفاده از ناوگان کمکی توانستیم قطار اول عادی به سمت جنوب که طبق گفته مدیر کل راه آهن لرستان از ایستگاه بیشه به دورود برگشت خورده بود را با 850 مسافر قبل از ساعت یک بامداد مسافران را به سمت جنوب اعزام کنیم.

وی ادامه داد: بعد از آن برای قطار دوم، سوم و چهارم ما برنامه ریزی کردیم و در نهایت تا پنج و 30 دقیقه صبح این تعداد مسافری هم که وارد ایستگاه دورود و ازنا شدند را با استفاده از ناوگان کمکی که از شرکت واحد گرفتیم به سمت جنوب اعزام کردیم.

رحمانی عنوان کرد: در عین حال که اتوبوسهای شرکت واحد در ایستگاه ازنا برای سوار کردن مسافران قطار چهارم حضور پیدا کردند که این مسافران تقاضای اتوبوس بین شهری داشتند که هفت دستگاه اتوبوس مجدد برای این افراد اعزام شد و این تعداد هم ساعت 10 صبح به سمت جنوب اعزام شدند و اتوبوسهای شرکت واحد به خرم آباد خالی برگشتند.

اختصاص 40 دستگاه اتوبوس شهری برای جابجایی مسافران

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه تردد اتوبوسهای شرکت واحد در سطح جاده ها ممنوع بوده به دلیل شرایط ویژه ای که وجود داشت مجوز تردد این اتوبوسها را صادر و برای تمامی آنها هم صورت وضعیت و پوشش بیمه ای صادر شد تا بدون مشکلی به سمت مقصد خوزستان حرکت کنند و برگردند.

رحمانی عنوان کرد: همچنین با مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان خوزستان نیز هماهنگی لازم صورت گرفت که از طرف پلیس راه خوزستان مشکلی برای تردد اتوبوسهای شرکت واحد به وجود نیاید و این افراد بتوانند مسافران را به مقصد برسانند.

وی افزود: با این حال پلیس راه خوزستان این اتوبوسها را متوقف کرده بود که مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان خوزستان موضوع را از طرف معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خوزستان پیگیری و مسئله را حل کرد.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان لرستان یادآور شد: ما از طریق اتوبوسهای حمل و نقل مسافر بین شهری پنج دستگاه اتوبوس از بروجرد، پنج دستگاه از ازنا، پنج دستگاه از الیگودرز و 27 دستگاه مینی بوس از دورود و ازنا در اختیار این مسافران قرار دادیم.

رحمانی تصریح کرد: همچنین با کمک شهرداریهای بروجرد، دورود و خرم آباد تعداد 40 دستگاه اتوبوس شهری برای جابجایی مسافران تامین کردیم که بیشترین تعداد مربوط به بروجرد با 23 دستگاه و بعد از آن دورود با 11 و خرم آباد با 6 دستگاه بوده است که 6 دستگاه اتوبوس خط واحد اعزامی از خرم آباد به دلیل عدم تمایل مسافران برگشت خورد.

جابجایی 2700 مسافر تا ساعت 10 صبح روز سه شنبه

وی عنوان کرد: در مجموع ما دو هزار و 726 مسافر را تا ساعت 10 صبح روز سه شنبه به سمت جنوب اعزام کردیم.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان لرستان با بیان اینکه طبق اطلاعاتی که گرفته شد فقط قطار چهارم با تاخیر و بعد از ساعت چهار صبح به ایستگاه ازنا و دورود رسید عنوان کرد: دلیل این تاخیر نیز ناشی از خرابی یک قطار باری در ایستگاه مومن آباد بوده است.

رحمانی تصریح کرد: در نتیجه هیچ کدام از قطارها با تاخیر بیش از دو یا سه ساعت برای انتقال مسافران مواجه نشدند که آن هم به دلیل زمان صرف شده برای اعزام اتوبوسها به محل ایستگاههای قطار عادی است.

وی با رد حبس و معطلی 45 ساعته مسافران در ایستگاه قطار ازنا این موضوع را کذب محض دانست و بیان داشت: خوشبختانه با توجه به پای کار بودن فرمانداران شهرستانهای دورود، بروجرد، ازنا و خرم آباد، نمایندگان شرکت حمل و نقل و پایانه های استان در شهرستانهای الیگودرز و دورود، مسئولان سازمان اتوبوسرانی شهرهای خرم آباد، بروجرد، ازنا، دورود و الیگودرز و همکاری شرکتهای حمل و نقل استان کار انتقال مسافران به سرعت صورت گرفت.

رحمانی با بیان اینکه محبوس بودن مسافران در قطار به مدت 45 ساعت ادعای منطقی به نظر نمی رسد تصریح کرد: در جریان این حادثه همه مسئولان مرتبط پای کار بودند.

تکذیب معطلی 45 ساعته مسافران در ایستگاه ازنا

مدیر کل راه آهن استان لرستان نیز با تکذیب معطلی 45 ساعته مسافران در ایستگاه ازنا بیان داشت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد و کل مسافران قطارهای متوقف شده در ایستگاههای دورود و ازنا تا ساعت 9 صبح روز سه شنبه جابجا شدند.

علیزاده با تاکید بر اینکه از دیروز هیچ قطار متوقفی در ایستگاههای راه آهن لرستان نداریم عنوان کرد: با همکاری دستگاههای مرتبط همه مسافران به سرعت به مقصد جنوب منتقل شدند.

مسافران کمتر از 12 ساعت در ایستگاه مومن آباد ازنا معطل شدند

و اما اسداله عبدالهی فرماندار ازنا نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در حوزه ریلی شهرستان ازنا وجود ندارد.

وی با اشاره خروج قطار باری از ریل در ایستگاه تنگ 5 در محدوده راه آهن خوزستان افزود: با توجه به انسداد خط ریلی یکی از قطارهای مسافری که به مقصد خوزستان حرکت می کرد در ایستگاه مومن آباد این شهرستان متوقف شد.

عبدالهی با بیان اینکه مسافران این قطار کمتر از 12 ساعت در ایستگاه مومن آباد ازنا معطل شدند اظهار داشت: پس از هماهنگی با اداره کل حمل و نقل و پایانه های لرستان و اعزام اتوبوسها کار انتقال مسافران حدود هفت صبح روز سه شنبه انجام شد.

فرماندار ازنا ادامه داد: این تاخیر به دلیل ترجیح مسافران برای انتقال به وسیله اتوبوسهای بین شهری بوده است وگرنه اتوبوسهای شرکت واحد به سرعت برای انتقال این مسافران مهیا شد ولی اصرار مسافران برای استفاده از اتوبوسهای بین شهری بود که تا اعزام این اتوبوسها مسافران معطل بودند.

وی تصریح کرد: این آمادگی وجود داشت که مسافران این قطار در زمان کوتاه تری به وسیله اتوبوسهای درون شهری جابجا شوند که در نهایت مطابق نظر خود مسافران برای تامین اتوبوسهای بین شهری عمل شد.

کد خبر 2349243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha