۱ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۴۳

میرعماد:

روند خشکسالی وضعیت مناطق ییلاقی استان سمنان را بحرانی کرد/ 50 درصد از مراتع آسیب دید

روند خشکسالی وضعیت مناطق ییلاقی استان سمنان را بحرانی کرد/ 50 درصد از مراتع آسیب دید

سمنان – خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خشک سالی و خسارات ناشی از آن در سطح استان خبر داد و گفت: روند خشکسالی وضعیت مناطق ییلاقی سمنان را بحرانی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن میر عماد صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره كل منابع طبيعي و آبخیزداری استان سمنان با یادآوری اینکه 98 درصد از سطح استان سمنان را منابع طبیعی تشکیل می دهد بیان کرد: طی خشک سالی های اخیر بیش از 50 درصد از مراتع استان آسیب دیده و به طور متوسط بالغ بر 50 درصد از تولید علوفه دامی نیز کاهش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد با ادامه این روند، وضعیت بحرانی را در بخش زراعی و دامداری مناطق ییلاقی پیش رو خواهیم داشت.

احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل های استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین وجود 352 هزار هکتار جنگل با پوشش گیاهی متنوع را در سطح استان یادآور شد و افزود: متاسفانه آتش سوزی منجر به آسیب دیدن بخش قابل توجهی از بافت های جنگلی شده است و لذا احتمال وقوع مجدد آن زیاد است.

میرعماد گفت: از جمله اقدامات به عمل آمده در این زمینه آموزش نهادهایی چون ارتش، هلال احمر، بسیج و سایر نهادهای مردمی در زمینه اطفاء حریق است و با توجه به امکاناتی که در اختیار دهیاری ها قرار داده شده خسارات ناشی از آتش سوزی در مقایسه با گذشته کاهش چشم گیری داشته است.

به گفته وی، آبخیزداری یکی از اولویت های استانداری است که با انجام آن از حجم خشکسالی و کمبود آب کاسته می شود. به عنوان مثال این طرح در خارتوران شاهرود که دارای بارندگی های نامنظم و پراکنده از لحاظ زمانی است پیاده سازی شده است.

میرعماد یکی از اقدامات اساسی در راستای حفاظت از منابع را سنددار شدن مراتع و زمین ها دانست و افزود: آبخیزداری از جمله الویت های استانداری است که تلاش ما در راستای افزایش اعتبار فعلی در سالجاری ادامه خواهد داشت و اعتبارات در نظر گرفته شده آبخیزداری 3.5 میلیارد ریال است.   

آبیاری در 20 هکتار از درختان منطقه جنگل کاری رودبارک شهرستان مهدیشهر

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در آستانه هفته دولت به یاد شهیدان باهنر و رجایی و در راستای اجرای کردن فرمایشات گرانقدر مقام معظم رهبری، مبنی بر نامگذاری سال 93 به عنوان (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) و به منظور یادآوری فرهنگ غنی جهادی در سنوات آغازین نظام مقدس جمهوری اسلامی، مسولان، کارشناسان و کارکنان این اداره کل در اقدامی خودجوش و داوطلبانه، نسبت به آبیاری عرصه های جنگلکاری شده در منطقه رودبارک شهرستان مهدیشهر کردند.

میرعماد همچنین اظهار داشت: در این حرکت، ضمن پاسداشت فرهنگ جهادی، گامی کوچک در راستای صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های دولت برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: در این اقدام بالغ بر 60 نفر از همکاران مرد و زن نسبت به آبیاری درختان در سطح 20 هکتار از جنگل های دست کاشت رود بارک اقدام کردند که به علت کاهش بارندگی و افزایش دما در سالجاری دچار تنش خشکی شده و در حال خشک شدن هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین با تاکید بر اینکه در نظر است با هماهنگی های قبلی اقدامات مشابه در سال جاری یا سنوات آینده در مناطق دیگر استان به اجرا در آید خاطرنشان کرد: امیدواریم با این اقدام میزان موفقیت این پروژه افزایش یابد.

حفاظت از منابع طبیعی نیاز به فرهنگ سازی دارد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان نیز در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در بخش حفاظت از منابع استان گفت: اداره منابع طبیعی نمی تواند به تنهایی این مسئولیت عظیم را بر عهده گیرد.

محمدعلی سفیدیان با بیان اینکه برای فرهنگ سازی هم می توان از نقش رسانه ها در آگاهی دادن به مردم اشاره کرد، افزود: یکی از راه های حفاظت از منابع استان مشخص کردن مرزها و سند دار کردن اراضی است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون 5/98 درصد از این کار در بخش سند و مالکیت انجام شده است که اراضی غیر مردمی طی آن به نام دولت سند دار شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به برگزاری جشن انفال گفت: در نظر داریم این جشن را در آینده ای نزدیک در استان برگزار کنیم.

سفیدیان در خاتمه افزود: در راستای تحقق این امر حدود پنج کیلومتر از اراضی روستای فولادمحله تاکنون مرزبندی شده است.

کد خبر 2355104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha