۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۰۸

لباف خانیکی:

گمانه‌زنی‌ها در خصوص ماهیت بنای تاریخی چهارطاقی بازه هور آغاز شد

گمانه‌زنی‌ها در خصوص ماهیت بنای تاریخی چهارطاقی بازه هور آغاز شد

مشهد-خبرگزاری مهر: مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: كاوش‌های باستان شناسی در منطقه بازه هور در حال انجام است و یك گروه از باستان شناسان دانشگاه تهران در حال گمانه‌زنی در این منطقه است تا بتوانند به پرسش‌های مطرح شده پیرامون بنای تاریخی چهارطاقی بازه هور پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رجبعلی لباف خانیكی در بازدید از بنای تاریخی چهار طاقی بازه هور كه در حال حاضر گروهی از باستان شناسان در حال كاوش در این منطقه تاریخی و در مجاورت و داخل بنا هستند گفت: نتایج كاوش های باستان شناسان به زودی منتشر خواهد شد.

وی اظهار داشت: این بنای تاریخی در قسمت جنوبی روستای رباط سفید در فاصله 60 كیلومتری مشهد مقدس  و در كنار راه قدیم مشهد به تربت حیدریه واقع شده و به این جهت این منطقه و مسیر اهمیت دارد كه در گذشته كاروان هایی كه از جنوب خراسان، سیستان و بلوچستان و كرمان به سمت مشهد در حركت بودن از تنگه ای معروف به "بازه هور" و از مجاورت این بنا عبور می كردند.

لباف خانیکی با بیان اینكه بنای چهار طاقی بازه هور متعلق به دوره ساسانیان است ادامه داد: برخی ها بر این اعتقاد هستند كه این بنا یك سازه برای حفاظت و نگهبانی از راه و مسیر بوده و برخی دیگر نیز بر این اعتقادند كه این بنا یك آتشكده متعلق به دوران ساسانی است كه بر همین اساس كاوش های باستان شناسی در این منطقه در حال انجام است و یك گروه از باستان شناسان از دانشگاه تهران به سرپرستی دكتر میثم لباف خانیكی باستان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در حال گمانه زنی در این منطقه  است تا بتواند به پرسش های مطرح شده پیرامون آن پاسخ دهد.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینكه كاوش ها و گمانه زنی باستان شناسان به تمامی سوالات در خصوص این بنا پاسخ خواهد داد افزود: بنای چهار طاقی تا كنون مورد مطالعه باستان شناسان زیادی قرار گرفته و حتی باستان شناسان و معماران بزرگی مانند هرتسفلد و آندره گدار نیز در خصوص این بنا مقاله ارائه كرده اند.

در ادامه میثم لباف خانیكی سرپرست تیم كاوش نیز در خصوص این بنا گفت: كاوش فصل اول در این منطقه از 5 شهریورماه جاری و با مجوز پژوهشكده باستان شناسی آغاز شده و تا كنون 19 گمانه در بنا  و اطراف آن حفر شده است.

وی با بیان اینكه هركدام از این گمانه ها بخشی از تاریخ تحول را در این بنا نشان داده، ادامه داد: یكی از مهمترین امتیازات این بنا این است كه بنای چهار طاقی بازه هور در طول تاریخ شاكله اصلی خود را حفظ كرده و دلیل این امر زیر سازی و بستر سازی بنا قبل از احداث به شیوه معماری ساسانیان بوده است.

لباف خانیكی افزود: آنچه كه مسلم است این كه پلان بنا به شكل آتشكده های دوران ساسانی است اما تا كنون در كاوش هایی كه انجام داده ایم به دیگر آثار متعلق به آتشكده مانند آتشدان و یا پایه هایی كه آتش روی آن قرار می گیرد نرسیده ایم و بر همین اساس گمانه زنی و كاوش های بیشتر در خصوص این بنا ادامه دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهارن خاطر نشان كرد: بنای چهار طاقی بازه هور مانند یك تالار مجلل در دوران ساسانی است كه بررسی های اولیه نشان میدهد به احتمال زیاد  این بنا یك بنای حكومتی و متعلق به درباریان دوران ساسانی است اما با این حال تا اتمام كاوش ها  و بررسی دقیق این بنا نمی توان ماهیت كامل بنا را بازگو كرد و باید منتظر نتیجه كاوش ها باشیم.

کد خبر 2373761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha