۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۲

هشدار درباره اتلاف انرژی در صنایع سیمان/ 2 راهکار کاهش مصرف برق سیمانی‌ها

هشدار درباره اتلاف انرژی در صنایع سیمان/ 2 راهکار کاهش مصرف برق سیمانی‌ها

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اتلاف بالای برق و انرژی در صنایع سیمان کشور از اختصاص یک نیروگاه 700 مگاواتی برای تامین برق صنایع سیمان کشور خبر داد و گفت: با اجرای دو طرح جدید مصرف سوخت و انرژی در صنایع سیمان مطابق با استاندارد جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن زربخش درباره آخرین وضعیت مصرف انرژی در صنایع سیمان کشور، گفت: با توجه به شرایط فعلی مصرف سوخت و انرژی، درصورت واقعي شدن قيمت حامل هاي انرژي، صنايع سيمان برای اجراي طرح هاي بازيافت انرژي انگیزه اقتصادی پیدا می کنند.

مدير دفتر آموزش و اطلاع رساني سازمان بهره وری انرژی ایران با اعلام اینکه اختلاف مصرف انرژي ويژه در صنعت سيمان كشور با بهترين عملكرد جهاني توليد اين محصول، بالغ بر 30 كيلووات ساعت برق بر تن سيمان و 30 ليتر بر تن كلينكر در سوخت فاصله دارد، تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام گرفته، اختلاف اين دو عدد در مقدار سيمان توليدي و قيمت انرژي در ايران قابل تأمل و معنا دار است.

این مقام مسئول درباره ميزان مصرف برق در صنعت سيمان اظهار داشت: در حال حاضر توليد سيمان به 75 ميليون تن رسيده و اگر به ازاي توليد هر تن سيمان به طور متوسط 100 كيلووات ساعت مصرف برق و براي هر یک كيلوگرم كلينكر 900 كيلو كالري سوخت مصرف داشته باشد، براي اين ميزان توليد سيمان، به بيش از 7 ميليارد ليتر سوخت و 7.5 ميليارد كيلووات ساعت برق در سال نياز است.

وی، افزود: به عبارت ديگر با تبديل اين مقدار سوخت به برق، صنعت سيمان كشور به يك نيروگاه 600 مگاواتي بدون احتساب تلفات انتقال و توزيع نيازمند است.

زربخش با یادآوری اینکه برق مصرفي در صنعت سيمان معادل 11 درصد برق كل صنايع كشور است يا به عبارتي 4 درصد برق مصرفي كل كشور به اين صنعت تعلق دارد، تبیین کرد: صنعت سيمان از ديدگاه مصرف انرژي ويژه با مقدار مصرف انرژي به سيمان توليدي در مقايسه با متوسط مصرف انرژي جهان از موقعيت مناسب برخوردار است هرچند در مقايسه با كشورهاي ژاپن و هند هنوز جاي كار دارد.

مدير دفتر آموزش و اطلاع رساني با بیان اینکه هم اکنون در بهترين عملكرد جهان در توليد سيمان، مصرف برق به65 كيلووات ساعت بر تن سيمان و 75 ليتر سوخت به ازاي تن كلينكر توليدي، انرژي مصرف مي شود، تاکید کرد: در صورتي كه در ايران به طور متوسط 95  كيلووات ساعت برق و 90 ليتر سوخت به ازاي تن سيمان و كلينكر توليدي انرژي مصرف مي شود.

به گفته این مقام مسئول سازمان بهره وری انرژی ایران با شناسايي اولويت هاي بهينه سازي مصرف انرژي در بيش از 7 صنعت مهم و انرژي بر كشور(به ويژه در صنعت سيمان) كمك هاي مالي ازطريق يارانه سود تسهيلات به بيش از 15 صنعت اعطا كرده است.

وی با بیان اینکه حمايت هاي مالي در صنعت سيمان در راستاي كمك به اجراي طرح تبديل انتقال مواد از ايرليفت به الواتور بوده است، خاطرنشان کرد: با اجراي اين طرح حدود سه كيلووات ساعت بر تن سيمان توليدي از مصرف انرژي ويژه صنعت سيمان كاهش يافته است و طرح دوم صنعت سيمان استفاده از سپراتور با راندمان بالا در آسياب سيمان است.

کد خبر 2382394

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha