۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸

معاون حقوقی رئیس جمهور:

قانون ملی فضایی تدوین می‌شود/ حق ایران برای استفاده صلح آمیز از فضا

قانون ملی فضایی تدوین می‌شود/ حق ایران برای استفاده صلح آمیز از فضا

معاون حقوقی رئیس جمهور از تدوین قانون ملی فضایی و پیشنهادات اولیه برای گنجاندن شفاف بخش فضا در برنامه ششم توسعه کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر الهام امین زاده صبح امروز در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد با تاکید بر لزوم درک حقوقی مشارکت بین المللی ایران در فضا اظهار داشت: در صورتی که مجهز به قواعد حقوقی در حوزه فضا باشیم می توانیم از فعالیت های صلح آمیز کشورمان در این حوزه دفاع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند جلوی استفاده صلح آمیز ایران از فضا را بگیرد خاطرنشان کرد: اگر ایران در معاهدات بین المللی حضور فعال داشته باشد می توانیم امیدوارم باشیم که فعالیت های صلح آمیز ایران در فضا پایدار و تقویت شود.

وی با تاکید بر نیاز به جذب سرمایه گذاری در صنعت فضایی و به کارگیری توان بخش خصوصی در این حوزه گفت: برای برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی را در این زمینه در دست بررسی داریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به عضویت ایران در دو سند امداد و نجات و نیز کنوانسیون مسئولیت اشیایی فضایی خاطر نشان کرد: ایران سند ثبت و اصول حاکم بر فضا را نیز به امضا رسانده است تا جایگاهمان در عرصه بین المللی تقویت شود.

امین زاده با بیان اینکه تدوین قانون ملی فضایی در دست انجام است گفت: هم اکنون 15 کشور این قانون را دارند و ما نیز درصدد تدوین این قانون هستیم.

وی با بیان اینکه فعالیت های فضایی در کشور باید تقویت شود ادامه داد: برای پنج سال آینده باید در حوزه فضا فکر جدی داشته باشیم و نیازمند سازمانی قوی و جامع در این زمینه هستیم. از این رو پیشنهاد داریم که در قانون برنامه ششم توسعه بخشی به صورت شفاف به فضا اختصاص داده شود تا ساز و کارها و ظرفیت های مورد نیاز در این حوزه به کار گرفته شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در قانون برنامه پنجم به زیرساخت های فضایی و حفظ موقعیت مداری و نیز ارتقا و هوشیاری عرصه فضا تاکید شده است اما باید برای پنج سال آینده نیز با تاکید بر قانون گذاری ملی در حقوق بین المللی فضا یعنی سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه نگاه جدی تری صورت گیرد.

کد خبر 2383063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha