۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۱۶

خاشعی خبر داد:

اجرای طرح امانت کتاب میان مراکز علمی معتبر اصفهان/افتتاح باشگاه مبادله کتاب در کتابخانه مرکزی

اجرای طرح امانت کتاب میان مراکز علمی معتبر اصفهان/افتتاح باشگاه مبادله کتاب در کتابخانه مرکزی

اصفهان – خبرگزاری مهر: رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: با اجرای طرح امانت کتاب میان مراکز علمی معتبر اصفهان 9 مرکز علمی سطح شهر اصفهان شامل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی، مالک اشتر، علوم پزشکی، دانشگاه هنر، مرکز تحقیقات معلمان، خانه ریاضیات و دانشگاه پیام نور اصفهان تعهد داده اند که به اعضای دیگر مراکز خدمات امانت کتاب را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید خاشعی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون فعالیت های این کتابخانه و برنامه های هفته کتاب اظهار داشت: کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان از بهمن ماه 81 افتتاح شد و به عنوان مرکز چندرسانه ای در حوزه های مختلف وظیفه اطلاع رسانی به شهروندان را دارد که در کشور دارای جایگاه ویژه ای است.

وی با بیان اینکه فعالیت های این کتابخانه در سه حوزه تقسیم بندی می شود، افزود: این حوزه ها به سه بخش خدمات کتابخانه ای، خدمات وب و دیجیتال و خدمات جانبی تقسیم می شود.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت های بخش خدمات کتابخانه ای بیان داشت: بخش مرجع این کتابخانه بالغ بر 11 هزار جلد کتاب دارد که استفاده از آنها بدون عضویت و  به شکل قفسه باز امکان پذیر است و در بخش امانت کتاب های چاپی نیز حدود 140 هزار کتاب در مجموع موجود است.

وی ادامه داد: در بخش نشریات 300 نشریه کشوری و خارجی با عناوین مختلف موجود است و 20 عنوان روزنامه کشور نیز قابل دسترسی است.

خاشعی تاکید کرد: در بخش نشریات قدیمی آرشیو روزنامه ها و نشریات مربوطه به بیش از 50 سال از جمله آرشیو روزنامه اطلاعات از سال 1305 موجود است.

وی با اشاره به کتاب های بخش کتاب های نفیس، خطی و چاپ سنگی اضافه کرد: 7 هزار جلد کتاب های خطی و نفیس، 1200 چاپ سنگی و 300 جلد کتاب خطی در این بخش وجود دارد و مابقی کتب نفیس است و 6 هزار سند مربوط به دوره قاجاریه در این کتابخانه وجود دارد.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با اشاره به بخش های فضای وب و دیجیتال در این کتابخانه ابراز داشت: بخش کتابخانه دیجیتال با ثبت نام غیرحضوری،  امکان تورق آنلاین و دانلود با حفظ حقوق مولف و ناشر، دسترسی به تمام کتب خطی و سنگی به شکل دیجیتال از جمله این بخشها است و پایگاه دیجیتال منحصر به فردی در حوزه اصفهان داریم.

وی ادامه داد: همچنین نرم افزارهای آموزشی و غیر آموزشی با شکل  "سی دی" و "دی وی دی" در کتابخانه وجود دارد که دارای بارکد و شماره ثبت و قابل جستجو و امانت گیری است.

خاشعی با بیان اینکه 9 جلد کتاب چاپی از اسناد قاجاری موجود در  کتابخانه مرکزی به چاپ رسیده، گفت: این کتابخانه نماینده پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در حوزه منطقه مرکزی ایران است که مرکز آن در شیراز قرار دارد.

وی ادامه داد: برنامه های سالن همایش ، نگارخانه ها و سه گالری از آثار هنرمندان از جمله برنامه های حوزه جنبی فعالیت های این کتابخانه است.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با اشاره به طرح امانت بین کتابخانه ای در میان مراکز علمی معتبر اصفهان گفت: طی توافق نامه ای 9 مرکز علمی سطح شهر اصفهان شامل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی، مالک اشتر، علوم پزشکی، دانشگاه هنر، مرکز تحقیقات معلمان، خانه ریاضیات تعهد داده اند که به اعضای دیگر مراکز خدمات امانت کتاب را ارائه کنند.

وی با اشاره به افتتاح باشگاه مبادله کتاب در کتابخانه مرکزی اصفهان تصریح کرد: در این طرح افراد می توانند با اهدای یک کتاب، کتاب دیگری را به دلخواه انتخاب کنند و نیاز به عضویت نیست.

خاشعی گفت: پیک دانایی ویژه معلولان و جانبازان از دیگر خدمات این کتابخانه است که اعضای این طرح با هزینه اندک عضویت سالیانه و با مشاوره و پیک رایگان به شکل تلفنی کتاب سفارش می دهند و پس از اتمام زمان امانت کتاب توسط پیک برگردانده می شود.

وی ادامه داد: این طرح شامل افراد سالمند نیز می شود و برای عموم مردم نیز با 50 هزار تومان حق عضویت قابل اجراست.

رئیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان تاکید کرد: طرح "مادر، کتاب، کودک" از دیگر طرح های در حالی اجرا است که در این طرح برای مادران 5 بسته آموزشی تعریف شده و تغذیه، روانشناسی تربیتی، مسایل معنوی از این جمله است.

وی با اشاره به امکان مشاوره تحصیلی  و رزرو وقت مشاوره به شکل تلفنی و حضوری اضافه کرد: سازه های فرصت دانایی از دیگر خدمات این کتابخانه است که در  مراکز مختلف سطح شهر همانند آرایشگاه ها قرار می گیرد و کتاب های این مراکز نیز هرچند وقت یکبار شارژ می شود.

خاشعی با اشاره به برنامه های هفته کتاب نیز تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه های کاریکاتور به عنوان کار مشترک با نهاد کتابخانه های اصفهان، راه اندازی سیستم ارائه خدمات پیامکی به منظور رزرو، تمدید و یادآوری بازگشت کتاب، ویژه نامه دیجیتال با موضوع کتاب، نمایشگاه کتاب های درسی قدیمی مربوط به 40 تا 50 سال پیش، نمایشگاه یار مهربان 1 (تجهیز کتب مدارس) و یار مهربان 2 ( تجهیز لوازم کتابخانه مدارس) و برگزاری تورهای بازدید مدارس از کتابخانه از جمله برنامه های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان در هفته کتاب است.

 

کد خبر 2411522