۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵

در گفتگو با مهر مطرح شد:

انتشار بسته فرهنگی ویژه موسیقی نواحی/ بخش دولتی حمایت نکرد

انتشار بسته فرهنگی ویژه موسیقی نواحی/ بخش دولتی حمایت نکرد

سرپرست و رهبر ارکستر گروه موسیقی نواحی «سازینه» از تولید یک بسته ویژه از موسیقی مناطق کشور با همراهی خانه موسیقی ایران خبر داد.

پیمان بزرگ نیا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این کار بسته ای منتخب از مجموع موسیقی نواحی ایرانی است که در آن استادان برجسته موسیقی اقوام ایران قطعات نوستالژیک موسیقی نواحی کشورمان را در قالب پرداختن به ریشه های موسیقی ایرانی اجرا می کننند. توجه به اشتراکات موسیقایی مناطق و اقوام مختلف سرزمین از اهداف مهمی است که ما با استفاده از نظر کارشناسان با تجربه و صاحب نام حوزه موسیقی نواحی به آن تاکید داشته ایم.

وی ادامه داد: در این اثر که کار ضبط آن با کمک خانه موسیقی ایران از بیستم آذر ماه امسال آغاز می شود ما تلاش کردیم از هنرمندی تعدادی از بانوان نیز برای بخش کرال بومی و همخوانی استفاده کنیم. این هنرمندان از اقوام مختلف در بخش ترانه ها و منظومه ها با ما مشارکت خواهند داشت و به نظر من اتفاق جالب توجهی است که می تواند مورد توجه علاقه مندان موسیقی نواحی قرار گیرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی با انتقاد از فقدان حمایت همه جانبه مسوولان دولتی در تولید آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی اقوام تصریح کرد: متاسفانه هیچ مجموعه و یا نهاد دولتی از این پروژه سنگین حمایت نکرد در حالیکه به زعم بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان حوزه موسیقی نواحی این کار می تواند در اندازه ارکستر ملی کشورمان باشد و من نمی دانم دلیل اینکه دوستان دولتی از این پروژه حمایت نمی کنند، چیست.

بزرگ نیا افزود: من این آلبوم را با پس انداز خودم و دوستان و هزینه شخصی تولید می کنم و برایم بسیار جالب است که دولت با آلبومی که کاملا متعلق به فرهنگ، تاریخ و هنر این سرزمین است به شکلی رفتار می‌کند که گویی از بدنه دولت جداست. نکته تاسف انگیزتر ماجرا این است که بسیاری از هنرمندان و استادان حوزه موسیقی نواحی روز به روز به شرایط وخیم تری دچار می شوند و ما می بینیم که هر روز یا خبر مرگ آنها به گوش ما می رسد و یا در بیمارستان بستری شده اند. در حالیکه می توان با اندکی توجه و درایت این کار ملی را نه به شکل بدلی بلکه در قالب اصیل و درست آن معرفی کرد.

سرپرست و رهبر ارکستر گروه موسیقی نواحی « سازینه» بیان کرد: تاکنون مراجعات متعددی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای این کار داشته ام اما متاسفانه تاکنون همراهی در این زمینه مشاهده نکردم و بخش دولتی حاضر به حمایت از این کار سنگین و ملی نیست.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی توضیح داد: برگزاری سوگواره عاشورایی در فرهنگسرای فردوس و برپایی سوگواره عاشورایی با تمرکز بر سوگ های قدیمی مناطق مختلف ایران در دانشگاه شریف طی روزهای هفدهم و هجدهم آذر از برنامه های دیگر من در عرصه موسیقی است.

کد خبر 2421312

برچسب‌ها