۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۵۸

مهر گزارش می دهد/

غرق شدن در زیاران دیگر رخ نمی دهد/ رودخانه ای که سال گذشته ۱۴ نفر را به کام مرگ کشاند

غرق شدن در زیاران دیگر رخ نمی دهد/ رودخانه ای که سال گذشته ۱۴ نفر را به کام مرگ کشاند

آبیک- خبرگزاری مهر: با اقدام خوب مسئولان و پایان ضرب العجل نصب تابلوهای هشداردهنده و فنس کشی در مسیر رودخانه زیاران معظل غرق شدگی در این رودخانه که سال گذشته ۱۴ نفر را به کام مرگ کشانده بود مهار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه زیاران به دلیل بهره مندی از جاذبه های متعدد گردشگری همواره مورد توجه گردشگران بوده است؛ به طوریکه در دور دوم سفر رئیس جمهور سابق، این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شد اما با این وجود زیر ساخت های گردشگری در این منطقه توسعه پیدا نکرد.

رودخانه شاهرود به عنوان مهمترین رودخانه منطقه زیاران شناخته می شود؛ که از رودخانه طالقان منشعب شده و توسط تونلی به این سوی کوهها می آید و از ضلع جنوبی روستای زیاران عبور میکند؛   سد انحرافی زیاران نیز در مسیر همین رود واقع شده و آب این رود پر آب را توسط کانال های طولانی به دشت قزوین می رساند.

فاصله کم رودخانه شاهرود به جاده زیاران و دسترسی آسان آن برای گردشگران موجب شده تا گردشگران زیادی از شهرهای مختلف به این رودخانه مراجعه کنند؛ گردشگرانی که از خطرات این رودخانه آگاهی کافی ندارند و این عدم آگاهی موجب شد تا سال گذشته ۱۴ نفر غرق شوند.

غرق شدن 12 نفر در دزفول

این موضوع خیلی سریع به عنوان یکی از بحرانی ترین موضوعات استان قزوین و شهرستان آبیک مطرح شد و مسئولان به دنبال حل این مشکل راهکارهای مختلفی را ارائه کردند که در نهایت نصب تابلو های هشدار دهنده در مناطق پر خطر و فنس کشی مسیر رودخانه به عنوان بهترین و کاربردی ترین راهکار انتخاب و ضرب العجلی برای اجرای آن در نظر گرفته شد.

پس از شروع ضرب الاعجل، نصب تابلوهای هشداردهنده و فنس کشی مسیر رودخانه منطقه زیاران به سرعت اجرایی شد و خوشبختانه با پایان این پروژه و ایمن سازی مسیر رودخانه، سال جاری هیچگونه حادثه غرق شدن در رودخانه این منطقه گزارش نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای امسال گزارشی از غرق‌شدن کسی در رودخانه منطقه زیاران نرسیده تصریح کرد: سال گذشته ۱۴ مورد غرق‌شدن منجر به فوت در رودخانه شاهرود منطقه زیاران گزارش شده بود که عمده افراد غیر بومی بودند.

یاوری با بیان اینکه رودخانه زیاران ظاهری زیبا و آرام ولی باطنی فریبنده و خطرناک دارد، افزود: با همفکری و مساعدت مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک اقداماتی همچون نصب تابلوهای حاوی پیام‌های هشداردهنده و فنس‌کشی نقاط پرخطر صورت گرفت تا شاهد غرق‌شدگی کسی در این رودخانه و سد زیاران نباشیم.

زیاران

وی تأکید کرد: جان انسان ها بسیار ارزشمند است و نمی توان قیمتی بر آن گذاشت و در این زمینه به هر میزان هزینه شود ارزش دارد زیرا جان انسانها حفظ و هزینه های تحمیلی دیگر جلوگیری می کند.

این مسئول تصریح کرد: روستای زیاران از مناطق خوش آب و هوای شهرستان آبیک است و جوانان و خانواده‌ها‌یی که برای تفریح و استراحت در حوالی رودخانه زیاران اتراق می کنند باید مراقب خطرات این رودخانه پرآب نیز باشند تا دچار حادثه نشوند.

همواره ورود بموقع مسئولان برای حل مشکلات چاره ساز شده و به نتیجه رسیده است و خوشبختانه با اقدام سریع مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک بحران غرق شدگی در رودخانه زیاران پس از سالها حل شد.

 

غرق شدن یک زن در دریاچه سد رودخانه پلنگی

اقدام مسئولان در رفع این مشکل که هم برای بومیان منطقه و هم گردشگران خطر جدی محسوب می شد قابل تقدیر و ستایش است اما امیدواریم در آینده با هوشیاری بیشتر و برنامه ریزی بهتر قبل از بروز بحران و نگر ان شدن خانواده ها مسائل را حل کنیم تا زندگی آرامی در شهرستان آبیک برای شهروندان فراهم شود.

گزارش: مصطفی فلاح

کد خبر 2424159