۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۰

مقدسی:

وضعیت امکانات پژوهشی خراسان شمالی نامطلوب است

وضعیت امکانات پژوهشی خراسان شمالی نامطلوب است

بجنورد - خبرگزاری مهر: رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی گفت: به‌رغم توانمندی‌های بالقوه‌ای که در میان پژوهشگران و فناوران استان وجود دارد، وضعیت امکانات پژوهشی نامطلوب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر مقدسی افزود: با توجه به تفکیک مشکلات پیش‌روی پژوهشگران حوزه علوم انسانی از دیگر حوزه ها، پژوهش در حوزه علوم انسانی نیازمند دسترسی آسان به مجلات و پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر و نیز داده‌های آماری مرتبط است.

وی اظهار داشت: متأسفانه وضعیت دسترسی به مجلات و پایگاه‌های علمی داخلی و خارجی مناسب نیست که این امر ریشه در کمبود اعتبارات مراکز پژوهشی و ضعف ساختار فناوری استان دارد.

مقدسی یادآور شد: علاوه بر این، در حوزه جمع‌آوری داده‌های تحقیق نیز همکاری مناسبی از طرف نهادهایی که در این زمینه دخیل هستند مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: موفقیت پژوهش در حوزه‌های مهندسی، پزشکی، کشاورزی، هنر و علوم پایه نیز نیازمند دسترسی به کارگاه‌های مجهز است که در این حوزه نیز استان از متوسط کشوری عقب‌تر است.

مقدسی با ذکر اینکه این مشکلات زمانی که وضعیت استان را با استان‌های دیگر مقایسه می‌کنیم بیشتر احساس می‌شود، گفت: عدم ارتباط صنایع و دیگر دستگاه‌های استان با پژوهشگران و فناوران به ویژه اساتید دانشگاه‌ها نیز از دیگر نقاط ضعف پژوهش در استان است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی گفت: پژوهش به‌معنای مطالعه آگاهانه و برنامه‌ریزی شده است، بنابراین مطالعاتی که فاقد مبنای علمی بوده و تنها بر اساس برداشت‌های سطحی، جانبدارانه و سیاسی است از حوزه پژوهش خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهش به هنگام رویارویی با مسأله پیچیده و مبهم صورت می‌گیرد، گفت: پژوهش در راستای ارایه راهکار مناسب بوده و فقط یک کار سطحی یا تنها هزینه‌کرد یک مبلغ بودجه نیست، بلکه رسیدن به راهکار و راه حل مناسب برای حل مشکلات است.

مقدسی گفت: سیاست های مختلفی که در ایران و یا سایر کشورها انجام شده نشان می‌دهد، برنامه‌هایی که بر پایه مطالعه و پژوهش بنیان نهاده شده‌اند موفق تر از برنامه‌هایی بوده‌اند که مبنای علمی نداشته، کار پژوهشی در زمینه آن انجام نشده و ارزیابی دقیقی در مورد اثربخشی آنها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: از این رو امروزه در بسیاری از کشورها در سازمان های مختلف مرکز یا مراکز ویژه ای برای پژوهش در مورد مشکلات آن سازمان تأسیس شده است، ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در نهادهای مختلف مانند قوه مجریه، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دیگر نهادها نیز در همین راستا است.

مقدسی اظهار داشت: آشناسازی پژوهشگران و فناوران با راهکارهای تجاری سازی ایده به ویژه قوانین و مقررات حوزه تجاری‌سازی و نیز نحوه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توان در این راستا انجام داد.

وی تصریح کرد: در راستای این هدف بنیاد نخبگان استان تلاش کرده که کارگاه‌هایی را برای آشنایی بیشتر پژوهشگران و مخترعان برگزار کند و  علاوه بر این الگوسازی افرادی که در این زمینه موفق بوده‌اند موجب تشویق هر چه بیشتر علاقمندان به این حوزه خواهد بود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی گفت: این نهاد تلاش می‌کند با دعوت از مخترعان تحت پوشش بنیاد و ارایه دستاوردهای آنها در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، مشوق علاقمندان به حوزه پژوهش و فناوری باشد.

وی افزود: حذف بوروکراسی اداری، ساده سازی و کوتاهی فرایند ارایه تسهیلات مالی و حمایتهای مالی و معنوی از جمله دیگر ملزومات این امر است که در این زمینه‌ها نیز بنیاد نخبگان در حد توانایی خود اقدامات خوبی را انجام داده است.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فن‌آوری و توسعه کارآفرینی در خراسان شمالی از ۱۶ تا ۲۰ آذر ماه در سالن هلال احمر بجنورد برگزار می‌شود.

کد خبر 2425958