۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱

در مراسم اعلام ثبت ملی هنر «مُهر و حكاكی»؛

دانشنامه «مهر و حكاكی ایران» رونمایی می‌شود

دانشنامه «مهر و حكاكی ایران» رونمایی می‌شود

مراسم اعلام ثبت ملی هنر «مهر و حكاكی» و رونمایی از «دانشنامه مهر و حكاكی در ایران» روز سه‌شنبه 25 آذر در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم با حضور محمدعلی معلم‌دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، محمد رجبی، رئیس كتابخانه موزه و مركز اسناد شورای اسلامی، آیدین آغداشلو، هنرمند و پژوهشگر حوزه تجسمی، فرهاد نظری، مدیركل اداره ثبت میراث فرهنگی و محمدجواد جدی، مولف كتاب، برگزار خواهد شد.

«دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران» سال گذشته با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان هنر و مرکز دایره المعارف انسان شناسی، منتشر و راهی بازار کتاب شد.

در این کتابِ مرجع، تاریخ مُهر و حکاکی در ایران از شش هزار سال پیش تا دوران معاصر به صورتی علمی و موشکافانه مورد پژوهش و تحقیق جدی قرار گرفته است. دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران در واقع تجمیع مجلد اول و دوم کتاب مُهر و حکاکی در ایران است که مجلد نخست آن پیشتر در سال 1387 تحت عنوان «مُهر و حکاکی در ایران» از سوی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

دانشنامه مُهر و حکاکی در چهارده فصل و 843 صفحه فارسی و بیست صفحه انگلیسی در قطع رحلی به صورت مصور (رنگی)، به همراه ضمایم و نمایه های مفصّل چندگانه چاپ شده است. بجز درآمد، و پیشگفتار روشنگر و ارزشمند  مؤلف، فصول چهارده گانه این دانشنامه عبارتند از: 1. تاریخ مهر و حکاکی، 2. از مهر تا انگشتری، 3. مهر از آغاز دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی، 4. خط کوفی، خطوط ششگانه و مهرهای دوران اسلامی، 5. مهر و سیرتکاملی خط و خوشنویسی در عصر ایلخانی، 6. مهرهای دوران تیموری و صفوی، 7. مهر در دوره قاجار، 8. معرفی حکاکان بزرگ و نحوه کار آنان، 9. هنر سجع سازی مهر، 10. سجع مهر برخی از پادشاهان، 11. سجع مهر برخی از رجال و شاهزادگان، 12. مهرهای اماکن متبرکه، علمای اسلامی، مراجع تقلید، و هنرمندان، 13. مهر در کشور عثمانی و شبهه قاره هند و 14. فرهنگنامه مهر و حکاکی در شعر و ادبیات فارسی.

همچنین مؤلف نکات تکمیلی خود را در قالب سخن آخر گنجانده و تقریظ‌هایی را که صاحب‌نظران بر این اثر و دیگر آثار مرتبط وی نوشته‌اند، نیز در انتهای اثر آورده است. کتابنامه و نمایه‌های مفصل 144 صفحه‌ای آخرین بخش اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد. این بخش شامل نمایه متن و سجع مهرها، نمایه مهر صحافان، نمایه مهر وقف کتابخانه‌ها، نمایه مهرهای قرآنی، نمایه نام‌ها، نمایه مکان‌ها، نمایه حکاکی و زمینه‌های وابسته است. قیمت این دانشنامه با قاب 3000000 ریال و بدون قاب 2500000 ریال است.

بر اساس این گزارش، مراسم اعلام ثبت ملی هنر «مهر و حكاكی» و رونمایی از «دانشنامه مهر و حكاكی در ایران» روز سه‌شنبه 25 آذر، ساعت 15، در تالار ایران فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج) پائین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 برگزار می‌شود و حضور در آن برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 2442582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha