۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۹:۲۸

مهر بررسی می کند/

برگزاری دو جشنواره زمستانی مشابه در اردبیل؛ فرصت سوزی یا رقابت سازی!

برگزاری دو جشنواره زمستانی مشابه در اردبیل؛ فرصت سوزی یا رقابت سازی!

اردبیل – برگزاری دو جشنواره زمستانی طی امسال در حالی از سوی مسئولان استان اردبیل مطرح می شود که نحوه برگزاری ادوار گذشته این جشنواره با ناکامی هایی همراه بوده و در تحقق اهداف خود چندان موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری جشنواره زمستانی به صورت ملی در منطقه گردشگری اندبیل خلخال؛ طی روزهای اخیر در حالی از سوی فرماندار این شهرستان اعلام شد که چند ماه قبل نیز خبر برگزاری جشنواره زمستانی در سطح ملی از سوی فرماندار سرعین اطلاع رسانی شده بود.

فرماندار سرعین هدف از برگزاری سومین جشنواره زمستانی سرعین را معرفی پتانسیل های گردشگری زمستانی این شهرستان با تاکید به ورزش های زمستانی و‌ آب های معدنی عنوان کرده است.

این در حالی است که اردبیل تجربه اولین جشنواره ورزش های زمستانی را سه سال قبل در خلخال پشت سر گذاشته و طی سال های بعد سرعین میزبانی جشنواره ملی مشابه را عهده دار شده است.

مطابق اظهارات مسئولان وقت دلیل تغییر شهر میزبان، معرفی بیش از پیش سرعین و خروج این شهر از بن بست گردشگری فصلی عنوان می شود.

جشنواره زمستانی سرعین. jpg

جشنواره زمستانی سرعین

بطوریکه قرار بود جشنواره زمستانی گردشگران را در فصول سرد سال نیز راهی این شهر کرده و فرصت های مختلف تفریح و گردش را برای مسافران فراهم سازد. اما در عمل نیز نتوانست به برخی اهداف خود دست یابد و سرعین همچنان در فصل زمستان و تابستان تعداد متفاوتی از گردشگران را میزبان است.

برگزاری این جشنواره در سرعین فرصت طلایی برای ارزیابی داشته ها و نداشته های گردشگری تمام فصل این شهرستان به ویژه با نگاهی به ورزش های زمستانی بود. اما طی دو سال گذشته جشنواره به چند برنامه که برخی از کارشناسان آن را تزئینی نام گذاشته اند، محدود ماند و نشان داد سلایق برنامه ریزان طی سال های اخیر نه تنها تغییر نکرده بلکه برگزاری جشنواره بدون خلاقیت و مطالعه انجام می شود.

و در حالی که در تبلیغات جشنواره برگزاری مسابقات و برنامه های بسیاری به مدت یک ماه عنوان شده بود اما در عمل محوطه آب درمانی ایرانیان صرفا در روزهای جمعه فرصت یک ماهه برگزاری میزبان بازیگران، خواننده ها و برخی افراد دیگر شد تا وظیفه جشنواره در مفرح سازی و معرفی ظرفیت ها تمام شده تصور شود.

در این میان خبری از ورزش های زمستانی نبود. در سال اول برگزاری حتی پیست اسکی آلوارس بازگشایی نشده بود و کارشناسان و مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان از ناتوانی این پیست در برگزاری ورزش هایی از جمله اسکی خبر داده بودند.

این هشدار ها البته مانع از تبلیغات گسترده برخی نهادها نشد و علاقمندان به اسکی در حالی به سرعین وارد شدند که خبری از ورزش های زمستانی و قابلیت های گردشگری زمستانی سرعین در میان نبود.

جشنواره زمستانی خلخال. jpg

جشنواره زمستانی اندبیل خلخال

فرصت جشنواره در تشویق گردشگران به ماندگاری در سرعین به تخفیف بلیط آب های معدنی و هتل ها محدود ماند و مسافرانی که از راه های دور خبر جشنواره زمستانی را شنیده بودند با تغییر فاحشی به نسبت مواقع عادی مسافرت به سرعین مواجه نشدند.

در سال دوم با انعکاس نامطلوب برگزاری جشنواره زمستانی در سال اول تلاش برای بازگشایی پیست اسکی آلوارس شدت گرفت. پیست برای اسکی ابتدایی و تیوپ سواری بازگشایی شد و شهرداری سرعین، میراث فرهنگی و ورزش و جوانان بر خود لازم دیدند مطابق با تبلیغات جشنواره امکانات لازم را برای مسافران فراهم سازند.

این دو سال سال های انزوای شهرستان خلخال به عنوان اولین میزبان جشنواره ورزش های زمستانی بود. هیچ خبری از برگزاری جشنواره در شهرستان های دیگر و تغییر میزبانی شنیده نمی شد. موضوعی که البته با نقد همراه بود و برخی کارشناسان از تمرکز تمامی امکانات و تبلیغات گردشگری در یک شهر و غفلت از شهرهای دیگر ایراد می گرفتند.

امسال فرماندار سرعین بار دیگر میزبانی این شهرستان برای جشنواره زمستانی را اعلام کرد تا بار دیگر گلایه های کارشناسان از تمرکز تبلیغات گردشگری در یک شهر بدون ایجاد تنوع و تجهیز و توسعه زیر ساخت ها به گوش رسد.

برخی از این افراد تاکید دارند دارند که سرعین طی دو سال اخیر در حوزه معرفی توانمندی های گردشگری زمستانی  و و ورزش های زمستانی هیچ اقدام برجسته ای ترتیب نداده و امکانات گردشگری زمستانی این شهر فقط در بازگشایی آلوارس محدود مانده است.

جشنواره زمستانی سرعین 1.png

در حالی که به نظر نمی رسد هیچ نهادی خود را مسئول پاسخگویی به این ایرادات بداند، فرماندار خلخال نیز برگزاری جشنواره ورزش های زمستانی در سطح ملی را اطلاع رسانی کرد.

مهدی احمدی همچنین با اشاره به توقف و تعطیلی دو ساله این جشنواره گفت: تلاش می کنیم با برنامه ریزی مناسب این جشنواره پرطرفدار و پر رونق شهرستان را با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان استان به نحو شایسته برگزار کنیم.

وی از خلخال به عنوان یکی از قطب های مهم استان برای توسعه رشته ورزش کوهنوردی یاد کرد و افزود: با توجه به وجود قلل مرتفع همراه با سایر جاذبه های کوهنوردی در این شهرستان ورزش و جوانان خلخال و هیات کوهنوردی می توانند با برنامه ریزی منسجم در معرفی خلخال به عنوان یکی از قطب های کوهنوردی کشور و صعودهای همگانی زمستانی موثر واقع شوند.

طبق اظهارات فرمانداران خلخال و سرعین از قضا هر دو جشنواره زمستانی در سطح ملی برگزار می شود و متولیان هر دو جشنواره نیز دستگاه های واحدی هستند.

در وضعیتی که تامین مالی برگزاری جشنواره زمستانی سرعین طی سال های اخیر در ابعاد ملی همواره با مشکل مواجه بوده سوال اینجاست که تا چه حد استان آماده تامین مالی دو جشنواره مشابه هم با سطح همپوشانی بالا در اهداف است.

تندیس های یخی. jpg

جشنواره زمستانی اندبیل خلخال

آیا برگزاری جشنواره ای مشابه در دو شهرستان ضرورت خاصی داشته است که بدون بازنگری جشنواره های سال های قبل این بار در دو شهرستان شاهد برگزاری جشنواره زمستانی باشیم؟

بی شک شهروندان هر دو شهرستان انتظار دارند جشنواره ها کمک حال رونق گردشگری منطقه باشد. این مهم البته محقق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی دقیق و آسیب شناسی برنامه های سال های قبل.

باید دید برگزاری جشنواره زمستانی این بار در دو شهرستان فرصت سوزی است یا ایجاد فرصت برای رونق گردشگری بویژه گردشگری زمستانی در شهرستان های مختلف استان.

...........................

گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2446379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha