ترجمه‌ای جدید از آثار هانا آرنت/

«حیات ذهن» با «اراده» به کتابفروشی‌ها آمد

«حیات ذهن» با «اراده» به کتابفروشی‌ها آمد

دومین جلد کتاب «حیات ذهن» نوشته هانا آرنت با ترجمه مسعود علیا توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آرنت در جلد دوم «حیات ذهن» به مساله «اراده بشر» می‌پردازد که در کنار تفکر و داوری به تعبیری، رکنی از جمهوری قوای اوست. او در این کتاب می‌کوشد جایگاه این قوه را در تاریخ فلسفه و فکر، رویکردهای گوناگونی که قوه اراده به خود دیده است، و نسبت آن با سایر قوای ذهن را بکاود و از چند و چون اهمیت این قوه در حیات ذهن پرده بردارد.

نسخه اصلی این کتاب با عنوان «The Life of the Mind» در سال ۱۹۷۸ منتشر شده است. جلد دوم این کتاب با ۴ فصل اصلی با عناوین «فیلسوفان و اراده»، «کشف ضمیر آدمی»، «اراده و خرد» و «نتایج» دارد. زمان و فعالیت ذهنی، اراده و عصر مدرن، مهم‌ترین مخالفت‌ها با اراده در فلسفه بعد از قرون وسطی، مسئله امر نو، تصادم فکر و اراده: حال و هوای فعالیت‌های ذهنی، راه حل هگل: فلسفه تاریخ و یادداشت‌ها، بخش‌های فصل اول کتاب هستند.

قوه انتخاب: پروآیرسیس پیش درآمد اراده، پولس رسول و عجز اراده، اپیکتتوس و قدرت مطلق اراده، آگوستین اولین فیلسوف اراده و یادداشت‌ها هم مطالب فصل دوم هستند. در فصل سوم هم مخاطب با مطالبی درباره توماس آکویناس و تقدم خرد و همچنین دانز اسکوتوس و تقدم اراده ربرو می‌شود. فصل پایانی کتاب با عنوان نتایج هم این بخش‌ها را شامل می‌شود: ایدئالیسم آلمانی و «پل رنگین‌کمان مفاهیم»، نفی اراده به نزد نیچه، اراده معطوف به اراده نکردن به نزد هایدگر، مغاک اختیار و نظم جدید اعصار.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

«آنچه در مفهوم شخصیت‌یافته نوع بشر نزد پاسکال، به وجهی محدود و عجالی نمایان شده بود اکنون به درجه‌ای باورنکردنی در مسیر گسترش و انتشار افتاد. فعالیت‌های آدمیان، اعم از تفکر یا عمل، همگی به فعالیت‌های مفاهیم تشخص‌یافته مبدل شد ـ که فلسفه را هم بی‌نهایت دشوارتر کرد (دشواری عمده فلسفه هگل انتزاعی بودن آن است و اشارات صرفا پراکنده‌اش به آن‌ داده‌ها و پدیدارهای واقعی که او در ذهن درد) و هم به طرزی باورنکردنی زنده‌تر ساخت.

فلسفه، شادخواری واقعی نظرورزی محض بود که، در تقابل کامل با عقل نقاد کانت، مالامال از داده‌های تاریخی در لفاف انتزاع تمام‌عیار بود. از آ‌ن‌جا که قرار است خود مفهوم شخصیت‌یافته عمل کند، چنان است که گویی (به تعبیر شلینگ) فلسفه خود را به موضعی برتر برکشیده است، به «واقع‌گرایی برتر» ی که در آن چیزهایی که سراپا از جنس فکرند، همان اشیای فی‌نفسه [یا نومن‌های] کانت، همان محصولات مادیت‌زدوده تامل من ِ اندیشنده درباره داده‌های واقعی ـ داده‌های تاریخی نزد هگل و داده‌های اساطیری یا دینی نزد شلینگ ـ رقص شبح‌گونه و بی‌اندام غریب خویش را می‌آغازند، رقصی که گام‌ها و ضرباهنگ‌هایش به دست هیچ تصوری از عقل تنظیم و محدود نمی‌شود...»

این کتاب با ۳۱۲ صفحه، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2448246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha