۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹

معاون حجتی به مهر خبر داد:

انتقال کشت چغندر قند از بهار به پاییز/ واردات برنج همچنان ممنوع است

انتقال کشت چغندر قند از بهار به پاییز/ واردات برنج همچنان ممنوع است

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه واردات برنج کماکان ممنوع است، گفت: به دلیل محدودیت منابع آب درصددیم بخش اعظم کشت چغندر قند را از بهار به پاییز منتقل کنیم تا آب کمتری مصرف شود.

عباس کشاورز در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که با وجود ممنوعیت واردات برنج چرا در ۹ ماهه امسال ۹۱۱ هزار تن از این محصول وارد کشور شده است؟ با بیان اینکه واردات برنج کماکان ممنوع است، اظهار داشت: گمرک به استناد قانون خود اجازه این واردات را داده است. گمرک می‌گوید هر کس ۶ ماه قبل ثبت سفارش انجام داده است، ما نمی‌توانیم مانع ورودش شویم.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: نظر وزارت‌خانه همچنان این است که نباید برنج وارد کشور شود، حداقل تا پایان سال نباید این اتفاق رخ دهد.

وی در مورد اعمال محدودیت در کشت برنج  نیز افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی تاکید داریم از کشت برنج جز در استان‌های گیلان و مازندران حمایت نشود نه اینکه کشت ممنوع شود اما مورد حمایت قرار نگیرد.

کشاورز با بیان اینکه در حال تهیه آئین نامه این طرح هستیم، اضافه کرد: کار باید مراحلش را طی کند، کمیته‌ای تعیین شده است که آئین‌نامه آن را عملیاتی کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی در مورد محدود کردن کشت چغندر قند به دلیل کمبود آب نیز گفت: ما درصددیم بخش اعظم کشت چغندر قند را از بهار به پاییز منتقل کنیم تا آب کمتری مصرف شود، ضمن اینکه قصد اعمال ممنوعیت در کشت را نداریم و از میزان سطح زیرکشت کم نخواهد شد.

کشاورز با اشاره به اینکه سطح زیرکشت چغندر قند در ۱۲ ساله گذشته از ۱۹۰ هزار هکتار به ۹۰ هزار هکتار کاهش یافته است، افزود: عامل اصلی این امر کم‌آبی بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی در کشت گندم موثر نیست، اضافه کرد: گندم محصول زمستانه است و خیلی با مشکل کمبود آب مواجه نیست، چرا که بخش اعظم آب مورد نیازش را از باران تامین می‌کند.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در مورد اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی برآزاد بودن واردات شکر نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

 

کد خبر 2470777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha