۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۵۵

محمدی عنوان کرد :

صادرات عسل با برند ایرانی/ ۴۳ هزارکندوی عسل در قائمشهر وجود دارد

صادرات عسل با برند ایرانی/ ۴۳ هزارکندوی عسل در قائمشهر وجود دارد

قائمشهر- فرماندار قائمشهر گفت: تولیدات عسل قائمشهر ضمن اینکه مصارف داخلی را فراهم می کند می تواند با برند ایرانی به تمام دنیا صادر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی محمدی بعد ازظهر پنج شنبه طی بازدید از واحد زنبورداری زنبوردار نمونه استانی، عسل را درمان همه بیماریها دانست و اظهار داشت: بایستی به پرورش دهندگان عسل در حوزه تولید ، تکثیرو بسته بندی کمک کرد و آموزشهای لازم را به آنان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه زنبورکمک کار و نگهبان قوی در حفظ و حراست محیط زیست است، اذعان کرد: همه دستگاه های ذیربط باید تلاش کنند تا تکنولوژی زنبورداری بصورت علمی فراگیر شده و بعنوان یک شغل سالم به جوانان جویای کار معرفی شود.

فرماندار قائمشهر اظهار امیدواری کرد زنبورداران با تجربه و زبده ، دانش اندوخته زنبورداری را حفظ کرده و به نسل جوانتر منتقل کنند.

فرزین فرهادی، مدیر جهاد و کشاورزی قائمشهر از وجود حدود ۴۳ هزار کندوی عسل و ۴۳۰ هزار زنبور عسل در شهرستان قائمشهر و سیمرغ خبر داد و اظهار داشت: این کندوها زیر نظر اتحادیه زنبورداران فعالیت داشته و در سال گذشته ۴۳۲تن عسل را تولید کرده اند.

مدیر جهادوکشاورزی قائمشهر با اشاره به اینکه زنبورها با گرده افشانی خود نقش مهمی را در افزایش محصولات کشاورزی و باغات مرکبات ایفا می کنند، گفت: زنبور عسل یکی از مفیدترین حشراتی است که تاکنون شناخته شده است و این حشره علاوه بر تولید عسل که بهترین ماده غذایی بوده و خواص دارویی و شفابخشی بسیاری دارد در گرده افشانی گیاهان و ثبات ساختار طبیعت نقش فوق العاده ای دارد.

وی افزود : دانشمندان زیست محیطی دنیا معتقدند اگر این حشره با کاهش جمعیت و یا انقراض نسل مواجه شود حیات در کره زمین به سرعت دچار رکود و مشکلات غیر قابل کنترلی خواهد شد.

زنبورعسل یعنی احیا و بقای طبیعت

علی حاجیان برنجانستکی زنبوردار نمونه استانی زنبورعسل را موجب احیا و بقای طبیعت دانست و اظهارداشت : درکل مراتع و باغات ، بدون زنبور و گرده افشانی بذر گیاهان و لقاح میسر نخواهد بود.

وی که به جهت انتخاب ملکه ، تولید بالا و ثبت مشخصات و رکوردگیری در استان مازندران رتبه اول را کسب کرده است، اذعان کرد: میانگین رکورد تولید عسل درشهرستان قائمشهربه ازای هر کندو ۱۰.۲ کیلوگرم در سال است که ما توانسته ایم با استفاده از فناوری روز ، انتخاب ملکه از بهترین نژاد و تهیه غذای غنی برای ملکه این رقم را به ۲۳ کیلوگرم در هر کندو ارتقاء دهیم.

این زنبوردار مازندرانی با بیان اینکه  هر کیلوگرم گرده مخصوص تغذیه زنبورها با نرخ ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزارتومان و ژله رویال هر گرم ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود ، گفت : متأسفانه به علت عدم هماهنگی بین تولیدکنندگان ، تعاونی های زنبورداری و سیستم های دولتی ، قیمت عسل توسط تجار عسل تعیین می گردد و از سوی دیگربعلت عدم وجود ردیف بودجه ای، اراده  تسهیلات لازم از سوی بانک ها به زنبور داران صورت نمی گیرد.

یادآور می شود این زنبوردار علاوه بر اینکه خود و فرزندانش در پرورش زنبور عسل فعالیت دارند برای سه کارگر هم ، اشتغال زایی نموده است.

بازدید از واحد پرورش شتر مرغ

همچنین در ادامه این بازدید ، فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر از یک واحد پرورش شترمرغ دراین شهرستان بازدید کردند.

محمد حسین رضوانفر(ملایری) تولید کننده و کارآفرین ، در شهرستان قائمشهر با اشاره به اینکه درحال حاضردر این واحد تولیدی حدود ۳۷ شترمرغ موجود است، بیان کرد: گوشت شترمرغ بدون استخوان و چربی بوده و از نظر آهن بسیار غنی است و نگهداری آن نسبت به حیوانات دیگر صرفه اقتصادی بهتری دارد.

وی با بیان اینکه غذای این حیوان را گندم ، جو، ذرت ، سویا و یونجه خشک تشکیل می دهد ، در خصوص مصارف و فوائد شتر مرغ ، گفت : می توان از گوشت شترمرغ برای مصارف خوراکی و از تخم آن علاوه بر مصارف خوراکی برای کارهای تزئینی و پوست ( چرم) آن برای ساخت کیف ، کفش ، کمربند و انواع لباس و پر آن بعنوان گردگیر برای صنایع استفاده کرد.

رضوانفر افزود : روغن شترمرغ برای درد مفاصل ، رفع چین و چروک پوست ، پیچ خوردگی ، زانودرد ، کمردرد، خارش ، سوختگی و رشد موی سر بسیار مفید است.

کد خبر 2535702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha