۳۰ آبان ۱۳۸۴، ۱۹:۲۸

عضو هيات علمي مركز تحقيقات سنندج در همايش حبوبات عنوان كرد:

كشاورزي علمي بايد جايگزين كشاورزي ستني شود

عضو هيات علمي مركز تحقيقات سنندج در همايش حبوبات در دانشگاه فردوسي مشهد گفت: توسعه نيافتگي اقتصاد كشاورزي در ايران بازار محصولات كشاورزي را همواره با محدوديت هاي ساختاري مواجه كرده كه به كارگيري دانش جديد و حذف روش هاي سنتي راه حلي منطقي براي عبور از اين وضعيت است.

دكتر همايون كانوني در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي "مهر" در مشهد با بيان مطلب فوق افزود: بورس كالاي كشاورزي بازاري است كه  در چارچوپ ساختار پيش بيني شده خود مي تواند بخش قابل توجهي از مشكلات بازار سنتي را برطرف كرده و از اين راه به حفظ، پايداري و توسعه بخش كشاورزي كمك كند.

وي در ادامه تصريح كرد: در اين بازار همه بازيگران عرصه توليد و تجارت محصولات كشاورزي به درستي و به موقع تصميم گيري كرده و كسي نمي تواند از رانت اطلاعات به نفع خود و ديگران استفاده كند.

استاد دانشگاه سنندج گفت: در مقياس جهاني نخود پس از لوبيا و نخود فرهنگي رتبه سوم اهميت را از بين حبوبات دارد و كشور ما از لحاظ  سطح زير كشت و ميزان توليد اين محصول مقام چهارم را در بين كشورهاي جهان دارد.

وي ادامه داد: از جمله تنگناهاي موجود در بازار نخود، فقدان نقدينگي، استاندارد نبودن محصول، از هم گسيختگي بازار و نوسان شديد قيمت، عدم توسعه حمل و نقل و صنعت بسته بندي، سنت گرايي و عدم توجه به تحولات بازار، خرده پا بودن كشاورزي و فقر كشاورزان است.

دكتر كانوني در خصوص راهكارهاي رفع اين معضل اذعان داشت: بورس كشاورزي مناسبترين راهكار با توجه به مشكلات مذكور است و جلب توليد كنندگان نخود به بورس كشاورزي و رونق معاملات اين محصول در بورس مي تواند منطقي ترين راه حل مسائل فوق باشد چرا كه مهمترين تاثير آن در بازار نخود، اصلاح و بهبود وضعيت ساختار بازار اين محصول خواهد بود.

اولين همايش ملي حبوبات روز گذشته توسط پژوهشكده علوم گياهي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد در اين دانشگاه گشايش يافت.

کد خبر 256140

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha