۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۲۶

بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور - ۱۴ / البرز

بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور - ۱۴ / البرز

کرج -کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک، آلونک های شبیه خانه، زباله های رها شده بر سر کوچه ها، بازی کودکان در میان خاک همه و همه مانند تابلویی پر رنگ محرومیت و حاشیه نشینی مردم در زورآباد را نشان می دهد.

این گزارش از سلسله گزارشهای «پرونده ویژه بررسی پدیده حاشیه نشینی در استان‌های کشور» منتشر شده است. «پرونده ویژه» مجموعه گزارشهای تولیدی دفاتر سرپرستی استان‌های خبرگزاری مهر، در یک موضوع مشترک است.

به گزارش خبرنگار مهر - ساره نوری: حله مهاجر نشین آسلام آباد به نام‌های مختلفی مشهور است، این محله در ایام قدیم نام زور آباد را با خود به یدک می‌کشید و در زمان‌های قدیمی تر از آن با نام «تپه مرادآب» یاد می‌کردند. محله‌ای آلونک نشین با وسعت ۱۶۵ هکتار که روی تپه‌ای از شهر به ارتفاع یکهزار و ۴۸۰ متر بنا شده است.

این محله زمانی کاملاً در حاشیه شهر کرج بود ولی در حال حاضر بخش‌های از این محله در حاشیه و مابقی در دل شهر کرج قرار گرفته است.

بدلیل اینکه خانه‌های این محله در بلندی واقع شده اند نگاه هر بینده ای را در بدو ورود به شهر کرج به خود جلب می‌کند، کوچه‌ها در این محله باریک، بی نظم و قاعده هستند. پیچ و تاب می‌خورند و شکل پلکانی می‌شوند، بافت درونی محله‌های به قدری متفاوت است که به محض ورود به عنوان بیگانه شناخته می‌شوید و نوع نگاه مردم این حس را در شما تشدید می‌کند.

خیابان‌ها و کوچه‌ها پر است از بچه و زنان های که رو به روی خانه‌هایشان مشغول صحبت و پاک کردن سبزی خوردن هستند، تقریباً وسط همه کوچه‌ها جوی آبی وجود دارد که فاضلاب شست و شوی خانه‌ها در آن رها شده و معمولاً بوی نامطبوعی می‌دهد.

جز لاینفک خیابان‌های این محله آجر و سیمان و مصالح ساختمانی است در هر کوچه و خیابانی ساخت و سازی وجود دارد. معمولاً این ساخت و سازها شامل ساخت اتاق بالای پشت بام خانه‌ها است بدین وسیله شهروندان این محله فضای کوچک خانه‌هایشان را وسعت می‌بخشند.

طبق گفته کارشناسان امر، آمار دقیقی از حاشیه نشینی در استان البرز به ویژه کلانشهر کرج وجود ندارد. به طور تقریبی یک چهارم مردم استان البرز زندگی حاشیه نشینی دارند. آمار بالای طلاق، خشونت در خانواده‌ها، اعتیاد و دیگر جرایم استان البرز را در میان دیگر استان‌های کشور شاخص کرده است.

به گفته بسیاری از صاحب نظران وجود زندان‌های بزرگ کشور در استان البرز خود دلیلی برای رواج زندگی حاشیه نشینی است. آمار حکایت از وجود انواع بِزه در میان محله‌ای حاشیه نشین است.

منطقه زورآباد، قبل از ورود مهاجران روستایی، تپه سرسبزی بوده به نام «مردآب» که در واقع چرای احشام روستاییان بیلقان واقع در ۴ کیلومتری کرج (جاده چالوس) بوده است.

کد خبر 2561922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha