۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳

بعد از انصراف تعدادی از نوازندگان اصلی

خداحافظی فریوسفی از ارکستر دولتی/ در این ارکستر هیچ لذتی نبردم

خداحافظی فریوسفی از ارکستر دولتی/ در این ارکستر هیچ لذتی نبردم

نوازنده ویولن و کنسرت‌مایستر ارکستر سمفونیک ملی ایران نیز دقایقی بعد از اجرای ششمین کنسرت این مجموعه موسیقایی از فعالیت در ارکستر سمفونیک ادغام شده خداحافظی کرد.

پدرام فریوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید این خبر گفت: متاسفانه بیشترین دلیلی که می توانم درباره این انصراف توضیح دهم، مشکلات حقوقی بود که در مورد قرارداد نوازندگان ارکستر در نظر گرفته شده بود و این مبلغی که برای ما در نظر گرفته بودند به هیچ عنوان در شان نوازندگان ارکستر نیست. البته با وجود اینکه کنسرت مایستر یک ارکستر موسیقایی می تواند اختیاراتی را داشته باشد نیز در متن قرارداد ما وجود نداشت. در واقع می توانم بگویم ما هیچ اختیاری غیر از نوازندگی در مجموعه علیرغم وظایف تعریف شده کنسرت مایسترها، نداشتیم.

وی افزود: متاسفانه با به وجود آمدن چنین فضایی در ارکستر من از طریق پیامک به آقای رهبری موضوع را اطلاع دادم و ایشان شفاها قول داد که موضوع حل خواهد شد اما متاسفانه به دلایل شرایطی که پیش از این در مجموعه های دولتی وجود داشت، نمی توانستم به این حرف های شفاهی اعتماد کنم. قرارداد ما نسبت به حرف‌هایی که قبلا با ما زده شده بود، فاصله زیادی داشت؛ حرف‌هایی که متاسفانه تقریبا هیچکدام از آنها در متن کتبی وجود نداشت. البته با توجه به برنامه ریزی شش ماهه که برای ارکستر ادغام شده در نظر گرفته بودند، این مبلغی که برای دستمزد در نظر گرفته شده به هیچ عنوان در شان نوازندگان نیست.

این نوازنده ویولن یادآور شد: من موضوع را به آقای جمالی هم توضیح دادم و گفتم که مشکلات کار کجاست اما گویا ایشان نیز از جزییات ماجرا در ظاهر بی اطلاع بودند. جالب اینجاست دقیقا وقتی پنجشنبه شب کنسرت ششم ما به اتمام رسید از قول آقای رهبری و با تلفن همراه آقای صفی به من پیامک داده شد که دوستان به دلیل اختلال در نظم و انضباط ارکستر دیگر حاضر به همکاری با من نیستند و این تنها جوابی بود که من از دوستان دریافت کردم.

فریوسفی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به سیاستگذاری های اجرای بنیاد فرهنگی هنری رودکی در زمینه ارکسترها گفت: من بعد از شنیدن خبر حضور آقای رهبری در ایران جزو اولین افرادی بودم که گفتم استاد رهبری می تواند همه چیز را درست کند اما او با اعضای ارکستر سمفونیک برخورد خوبی نمی‌کند. برای من جالب است که خود استاد رهبری می‌گفت «ارکستر خوب و بد وجود ندارد اما رهبر خوب و بد وجود دارد» و من حالا متوجه حرف این هنرمند می‌شوم.

این هنرمند بیان کرد: در حالیکه ارکستر فیلارمونیک در بدترین شرایط مالی تلاش دارد تا بهترین قطعات موسیقایی را برای مردم اجرا کند، برای من باعث تاسف است که ارکستر سمفونیک تهران با شرایط مالی مناسبی که پیدا کرده این چنین با نوازنده‌ها برخورد می کند. باور کنید من هیچ لذتی در این ارکستر نمی بردم و فکر می کنم دوستان مشاور کمی به آقای رهبری اشتباه مشاوره می دادند و نکته آخر اینکه آقای رهبری در اجرایی که من برای آخرین بار با ارکستر همکاری داشتم، گفت که همه ما با عشق به کنسرت آمدیم در حالیکه اصلا اینطور نیست و ای کاش دوستانی که این حرف‌ها را از قول آقای رهبری می شنوند از ما می پرسیدند که آیا واقعا با عشق آمدیم؟

ارسلان کامکار، ناصر رحیمی، علی جعفری پویان، نیلوفر محبی، آیدین احمدی نژاد از جمله هنرمندانی بودند که طی روزهای گذشته از ترکیب نوازندگان ارکستر سمفونیک ملی ایران کناره‌گیری کردند.

کد خبر 2566123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha