۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۴۳

مجتبی راعی در گفتگو با مهر:

معرفان فرهنگ به نخواندن کتاب افتخار می‌کنند/ سندرم آگاهی کاذب

معرفان فرهنگ به نخواندن کتاب افتخار می‌کنند/ سندرم آگاهی کاذب

مجتبی راعی معتقد است تا زمانی که اهالی فرهنگ به نخواندن کتاب افتخار می‌کنند و مساله مطالعه در زندگی‌شان جایی ندارد، نمی‌توان از مردم انتظار داشت کتابخوان باشند.

مجتبی راعی کارگردان سینما وضعیت کتابخوانی در ایران به ویژه بین نسل جوان را تاسف بار عنوان کرد و به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در شرایطی به سر می بریم که حتی اهالی فرهنگ هم به نخواندن کتاب افتخار می کنند و سینماگران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همچنین کتاب نخواندن در میان نسل جوان نیز رواج پیدا کرده و کم عمق بودن اندیشه ها را در میان آثاری که فیلمسازان جوان می سازند می توان مشاهده کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «تولد یک پروانه» ادامه داد: نتیجه افتخار کردن هایی از این دست عارضه و یا سندرم آگاه بودن کاذب به همه امور را در میان جوانان به وجود می آورد که از نتایج آن نوعی بی پردگی، بی پروایی و در عین حال بی‌تفاوتی نسبت به مسایل مختلف در منش و رفتار جوانان است که در بسیاری مواقع قابل کنترل هم نیست. افتخار کردن به نخواندن کتاب و آگاه نبودن به مسایل روز فرهنگ و هنراز سوی عده ای مورد تشویق و کف زدن‌های فراوان قرار می‌گیرد که این پدیده واقعا جای تعجب دارد.

راعی در پاسخ به اینکه چرا در فیلم یا سریال‌هایمان برای کتاب و کتابخوانی جایی باز نمی‌کنیم و حتی به صورت نمایشی هم به این موضوع نمی‌پردازیم؟ گفت: متاسفانه این ایراد به ما سینماگران ایرانی وارد است که در ساخت فیلم و سریال های خود کمتر از نماهای کتابخانه و یا کتابخوانی شخصیت‌ها استفاده می کنیم.

کارگردان فیلم «ترنج» متذکر شد: به اعتقاد من یکی از آسیب‌های رفتاری در نسل جوان نخواندن کتاب و ندیدن فیلم است. اهمیت این موضوع کمتر از دیگر آسیب‌های اجتماعی نیست و ای کاش شرایطی فراهم شود که فیلمسازان متوجه اهمیت موضوع شوند و آثاری در طرح موضوعاتی از این دست کارگردانی کنند.

راعی درباره جدیدترین کتابی که مطالعه کرده است، گفت: به نظر من دو نوع مطالعه وجود دارد؛ یک نوع آن خواندن کتاب های روز دنیا برحسب علاقه فرد است و نوع دیگر از کتابخوانی بر اساس موضوعات مورد تحقیق و پژوهش شکل می گیرد و من در حال حاضر درگیر نوع دوم از مطالعه هستم.

وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه ای با موضوع اجتماعی هستم و مجموع مطالعاتم بر تحقیق و پژوهش درباره این سوژه متمرکز است.

کد خبر 2572820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha