۳۰ آذر ۱۳۸۴، ۸:۵۱

از سوي مركز پژوهشي توسعه فرهنگ ديني جهان معاصر؛

كتاب" به سوي توسعه فرهنگ ديني" منتشر شد

كتاب" به سوي توسعه فرهنگ ديني" منتشر شد

كتاب " به سوي توسعه فرهنگ ديني در جامعه ايران " از سوي مركز پژوهشي توسعه فرهنگ ديني جهان معاصر، انتشارات عرش پژوه چاپ و منتشر شده است .

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" توسعه فرهنگ ديني يكي از اهداف انقلاب اسلامي است كه با پيروزي انقلاب؛ طي دو دهه گذشته به صورت بخشي از آرمانهاي اساسي فرآيند توسعه كلان ملي در آمده است.

توسعه فرهنگ ديني مقوله اي است كه هيچگاه از نظر برنامه ريزان، دست اندركاران و متوليان اين فرهنگ دور نمانده و اگر وزن و اهميت آن فزونتر از وزن و اهميت ساير برنامه هاي ديگر حوزه ها نباشد، قدر مسلم كمتر از آنها نبوده و نخواهد بود .

ولي تجربه دو دهه انقلاب و حكومت و نتايج مطالعه ها و بررسي ها حكايت از آن دارد كه توسعه فرهنگ ديني مطلوب و آرماني، زماني امكان پذير است كه ارتباط وثيق و متيني بين سياست و ديانت برقرار باشد، دين و سياست هر دو در محضر و خدمت خدا باشند، حكومت ديني بر اساس الگوي تمام عيار نظام امت و ولايت شكل گيرد، شاخصه هاي اصلي آن يعني آگاهي، نقد پذيري، خدمتگذاري، پايبندي تام و تمام حاكمان و مديران كشور به قوانين الهي و اجراي احكام و قواني آسماني، تأمين عدالت و رفاه و آزادي براي مردم در مجموعه اركان و اجزاي نظام تحقق پذيرد و جلوه هاي دينداري و دين ورزي در بين مردم پديدار شود .

بديهي است تأمين اين اهداف كار سهل و آساني نيست و زماني تحقق مي يابد كه دولت، مردم و نخبگان كشور در جهادي پيگير و فراگير براي دستيابي به اين اهداف همت گمارند و با تلاشي پردامنه نخست به اهميت موضوع و وظيفه مندي خود معتقد شوند، سپس با انجام تحقيقات و پژوهشهاي عميق و گسترده آسيبها، چالشها و راه هاي نيل به مقصد را يابند و در نهايت همت خود را معطوف به وصول نتيجه و تحقق يافته ها كنند .

با توجه به اين چگونگي مهمترين دل مشغولي دولتمردان و سياستگداران و برنامه ريزان در دو دهه گذشته، تعميق  توسعه ارزشهاي ديني نزد  گروههاي مختلف اجتماعي بوده است ولي علي رغم تلاشهاي انجام شده، خلاء مباني نظري و راهبردي به حدي است كه گويا چندان اقدامي در اين راستا صورت نگرفته و مطلب توليد شده پاسخگوي هزاران سؤال و رقابت با امواج تبليغي و فرهنگ وارداتي و نيز آسيب پذيري فرهنگهاي بومي نبوده و نيست .

از اينرو با هدف يافتن راهي براي توسعه فرهنگ ديني در كشور در ساليان اخير تلاش وسيعي آغاز شد و با صرف وقتي بالغ بر 150 نفر ساعت و مشاركت حداقل 200 نفر از استادان، صاحبنظران و كارشناسان حوزه اي و دانشگاهي، حدود 40 پروژه مطالعاتي اجرا شد .

تمام اين پژوهشها در پي يافتن آسيبها، چالشها، راهبردهاي توسعه فرهنگ ديني و همچنين تعيين نقش دولت، نحوه توسعه مشاركت مردم، بررسي ظرفيت و امكانات نهادهاي ديني و دهها مقوله ديگر بود كه سعي شد نتيجه همه آن پژوهشها در اين گزارش استفاده شود .

اين گزارش كه از سوي كميسيون فرهنگي مجمع تشخيص مصلحت سفارش داده شده شامل هفت بخش اساسي است .

مفاهيم و متغيرهاي اساسي؛ شامل فرهنگ، دين ، توسعه و توسعه فرهنگ ديني/ عوامل ذي نفوذ و اثر گذار بر توسعه فرهنگ ديني/ توصيف وضعيت موجود فرهنگ ديني كشور به روايت پژوهشهاي در دسترس/ مدل مطلوب توسعه فرهنگ ديني در جامعه ايران/ آسيبها ، چالشها و موانع توسعه فرهنگ ديني / سياستهاي كلان توسعه فرهنگ ديني / تبيين و تفسير سياستها معطوف به مدل مطلوب و آسيبها ، اين هفت بخش هستند .

كتاب به سوي توسعه فرهنگ ديني در جامعه ايران از سوي مركز پژوهشي توسعه فرهنگ ديني جهان معاصر انتشارات عرش پژوه در 142 صفحه چاپ و منتشر شده است .

کد خبر 268232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha