۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳

مهر گزارش می دهد؛

غربت «امام زاده ابراهیم» در قلب اصفهان/گلدسته های خاموش

غربت «امام زاده ابراهیم» در قلب اصفهان/گلدسته های خاموش

اصفهان - امامزاده ابراهیم(ع)در خیابان ابوذر فرزند امام موسی بن جعفر، سالهاست در غربتی عجیب روزگار می گذراند و این بنا نیز چشم انتظار تحقق وعده های اوقاف و تعمیرات است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: امامزاده ابراهیم (ع) از جمله امامزادگان واجب التعظیمی است که علمای اصفهان و مردم پایتخت فرهنگی جهان اسلام ارادت خاصی به ایشان دارند و کرامات وی نیز بر زبان مردم اصفهان جاری است.

وی از فرزندان بلافصل امام موسی بن جعفر (ع) و برادر امام رضا (ع) است و شجرنامه ایشان نیز در حرم امام هشتم شیعیان موجود است.

 

امامزاده ابراهیم

صادقی مدیرکل اوقاف اصفهان در ارتباط با این امامزاده عظیم الشان به مهر می گوید: باید بگویم که شاهزاده ابراهیم اصفهان یکی از امامزادگان با کرامت اصفهان و دارای اصل و نسب ثابت شده هستند که بسیاری از علما و بزرگان استان توجه ویژه به زیارت این امامزاده شاخص دارند.

اما نکته مهم این است که تا حدود ۵ سال پیش یعنی پیش از زمانی که اداره اوقاف اصفهان برای تعمیرات این بنا گام پیش بگذارد، علاوه بر پنج شنبه‌های زیارتی که این امامزاده مملو از جمعیت زیارت‌کنندگان می شد در مابقی روزهای هفته نیز اهالی محل با توجه به ارادت خاص به ایشان برای زیارت و ادای نمازهای یومیه در این محل حضور پررنگی داشتند و صدای روح بخش اذان و مناجات از گلدسته های امامزاده به گوش می‌رسید ضمن اینکه در روزهای خاص جشن و شادی یا عزای اهل بیت نیز مراسم خاصی در این امامزاده برگزار می‌شد که از گوشه و کنار اصفهان مردم در آن شرکت می کردند اما .....

یکی از اهالی محل در ارتباط با این امامزاده عظیم الشان به خبرنگار مهر می گوید: تا پیش از اینکه اداره اوقاف تعمیرات اساسی بنای این امامزاده را آغاز کند حضور مردم در این امامزاده جلوه خاصی داشت اما سالهاست تعمیرات بی پایان این امامزاده ادامه دارد و مراسم های قدیم در آن برگزار نمی‌شود.

وی مهم ترین انتقاد از عملکرد اداره اوقاف را در نظر گرفتن معماری نامتناسب با شأن این امامزاده برشمرد و گفت: در ابتدا باید بگویم که در این امامزاده چندین بار ساخت و تخریب، کم کردن و اضافه کردن بخش‌هایی به بنا انجام شده است و نخستین سوال من از اداره اوقاف این است که چرا از نذورات مردم به این شکل استفاده شده و آیا از نظر شرعی این امر صحیح است.

علی زیبایی اضافه کرد: معماری این بنا نیز دارای اشکالات فراوانی است از جمله اینکه در ابتدای ورودی امامزاده در دو طرف پله‌ها سرویس بهداشتی قرار گرفته است که تصور نمی‌کنم در شان امامزاده واقع باشد و البته اداره اوقاف معتقد است که با کاشیکاری دیواره این سرویس ها جلوه زیبایی در ورودی امامزاده درست کرده اند که واقعا حرفی خنده دار است.

وی تاکید کرد: از سویی از نظر معماری در جوار امامزادگان باید در ابتدای امر تصویر گنبد امامزاده در دید بازدیدکنندگان قرار گیرد و این در حالی است که با ساخت و سازهای غلط معماری، فرد هنگام ورود ابتدا سرویس های بهداشتی و سردرب گنبدی شکل را می بیند و در میانه این هیاهوی بیهوده معماری، گنبد امامزاده از دید پوشیده شده است.

امامزاده ابراهیم

مدیر اجرایی پروژه مرمت امامزاده ابراهیم اصفهان پیش از این در ارتباط با ساخت سرویس های بهداشتی امامزاده در دو طرف ورودی امامزاده ابراهیم و اعتراض اهالی محل درباره به هم خوردن نمای گنبد امامزاده گفته بود: از آن جایی که می‌خواستیم دسترسی مردم برای زیارت قطع نشود مجبور بودیم کارهای عمرانی این امامزاده را تکه تکه انجام دهیم و باید به این نکته اشاره کنم که سرویس‌های کنونی موقت هستند.

وی اضافه کرد: بعدها این مکان به سر در امامزاده مبدل می‌شود و دو راهرو در این مکان قرار می‌گیرد که در نهایت به سرویس‌ها ختم می‌شوند.

مقیمی در پاسخ به این سوال که مطابق اصول معماری دنیا زمانی که شخص وارد مکانی دیدنی مانند امامزاده می‌شود باید توجهش به امامزاده جلب شود نه اینکه در دو طرف خود مکانی مانند دستشویی را ببیند و بهتر است مکان دستشویی‌ها در پشت ساختمان در نظر گرفته می‌شد، گفت: نمای کنونی موقتی است و پس از اتمام کارهای عمرانی این مکان به شکل دیوار کامل در می‌آید و شخص هنگام ورود با سر در امامزاده، آبنما و تابلوهایی که شخص را به ورودی راهنمایی می‌کند روبرو می‌شود.

امامزاده ابراهیم

با وجود این صحبت‌ها و با توجه به صحبت‌های اهالی محل به نظر می‌رسد نمای گنبد امامزاده به هم خورده است و دیگر امکان تغییر در این اشتباه فاحش معماری نیز وجود ندارد چرا که مردم محل معتقدند مکان دستشویی‌ها در شان امامزاده بزرگواری که برادر قطعی امام رضا (ع) منسوب می‌شود، نیست و باید راهکاری دیگری برای آن اندیشیده شود چرا که قرار دادن آبنما بر سقف دستشویی‌ها و قرار دادن مکان دستشویی‌ها در راهرو نمی‌تواند اشتباه در معماری سر در امامزاده را که بر خلاف اصول معماری دنیاست، اصلاح کند.

یکی دیگر از اهالی محل که حداقل هر ۵ شنبه به زیارت امامزاده می رود در این ارتباط می گوید: ناراحت کننده ترین موضوعی که در طول این سالها با آن مواجه شده ام این است که دیگر اذان از گلدسته های این امامزاده پخش نمی شود و در جواب اعتراض ما خادم این امامزاده تنها می گوید که صدای اذان همسایگان را آزار می دهد.

وی ادامه می دهد: مطمئن هستیم که این امر بهانه ای بیش نیست چراکه اغلب همسایگان این امامزاده ارادت خاصی به ایشان دارند و مگر تا چند سال پیش که حتی برای اذان صبح نیز صدای اذان از گلدسته های این مسجد بلند بود کسی اعتراضی داشت.

جبیری تاکید می کند: از سوی دیگر زمان زیارت این امامزاده نیز محدود شده است و هنگام ورود به امامزاده ساعتی  از اذان نگذشته خادم جدید با لحنی خشمگین می گوید که نمی توانیم به امامزده وارد شویم ضمن اینکه متاسفانه خدام این امامزاده مدام فضای ورودی را با دود سیگار آلوده می کنند و جواب اعتراض اهالی نیز تنها خشم و غضب جوابگوی آنهاست.

وی می افزاید: از اداره اوقاف این سوال را دارم که آنها زمان پایان تعمیرات امامزاده را چندسال پیش عنوان کرده بودند، چرا تعمیرات این امامزاده به پایان نرسیده است.

وی آهی می کشد و می گوید: روزی جشن و سرور و عزای اهل بیت در این امامزاده با شکوه خاصی برگزار می شد اما اکنون.... تنها افسوس.

جبیری تاکید می کند: هیچکدام از اعتراضات ما در رسانه ها به اداره اوقاف تاثیر نداشته است و آنها تنها به قول های بی پایان درباره اتمام تعمیرات بسنده می کنند و این در حالی است که مدیرکل اوقاف اصفهان بارها درباره شان این امامزاده والامقام در رسانه‌ها نیز سخن گفته است.

سال گذشته مدیرکل اوقاف اصفهان وعده داده بود که تا سه ماهه نخست سال جاری ( ۹۴) تعمیرات این امامزاده به پایان می رسد اما با نگاهی به این امامزاده متوجه می شویم که تا تحقق این وعده سالها زمان داریم ضمن اینکه قول وی درباره پیگیری پخش دوباره اذان از گلدسته‌های این امامزاده نیز عملی نشده است.

امامزاده ابراهیم

رضا صادقی مدیرکل اوقاف اصفهان پس از انعکاس صحبت‌های مردمی در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکلات عمرانی این امامزاده را قبول داریم که به دلیل عدم تامین مالی بود اما پیگیری ویژه در این ارتباط انجام داده‌ایم و با تامین وامی در این ارتباط تمام امید ما این است که تا ۴ یا ۵ ماه آینده این تعمیرات به اتمام برسد.

وی در این ارتباط که قرار بود تا سه ماهه اول سال این تعمیرات به امام برسد، گفت: متاسفانه وامی که در پی آن بودیم جور نشد و بر این اساس این تعمیرات باز هم به طول انجامید.

مدیر کل اوقاف استان اصفهان با اشاره به اینکه تنها منبع مورداستفاده برای تعمیرات امامزاده از نذورات مردمی است از خیران خواست تا کمک کنند که تعمیرات این امامزاده عظیم الشان هرچه سریع‌ تر به پایان برسد.

صادقی در ارتباط با ساخت و تخریب بخش هایی از امامزاده و اعتراض اهالی محل گفت: تعمیرات این امامزاده در آن زمان دارای طرح نبود اما اکنون تنها مشکل ما بودجه است که امیدواریم رفع شود.

وی با ابراز بی اطلاعی از پخش نشدن اذان از گلدسته های این امامزاده نیز ابراز داشت: همین امروز این امر را پیگیری خواهیم کرد تا بار دیگر طنین روح بخش اذان را از گلدسته‌های این مسجد شاهد باشیم.

به گزارش مهر، با وجود گذشت یک هفته از قول‌های مدیرکل اوقاف اصفهان، پیگیری خبرنگار مهر از مردم محلی نشان می دهد که همچنان گلدسته‌های این امامزاده عظیم الشان در زمان اذان خاموش است اما مردم محل امیدوارند صدای اعتراضشان با مساعدت رسانه‌های گروهی به گوش مسئولان برسد و مطابق وعده مدیرکل اوقاف تعمیرات این امام‌زاده تا پایان سال به اتمام برسد.

گفتنی است قرار است پس از اتمام تعمیرات این مکان مجموعه کرامات مستند این امامزاده به همراه زیارت‌نامه، شجره‌‌نامه ایشان که در کتب قدیمی آمده است و نقشه قدیمی این مکان در قالب کتابی منتشر می‌شود.

در این امامزاده حوض سنگی وجود دارد که متعلق به ۴۳۰ سال قبل است و سنگ قبرهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله نیز در این مکان وجود دارد که نشانه قدمت امامزاده است و در نقشه قدیمی مربوط به سال ۱۳۰۰ نیز قبرستان قدیمی در این مکان دیده می‌شود.

خبرنگار: فاطمه کازرونی

کد خبر 2884997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha