۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی- ۴/ استان تهران

کلنگ‌هایی که به‌سادگی بر زمین خورد و به بهره‌برداری نرسید

کلنگ‌هایی که به‌سادگی بر زمین خورد و به بهره‌برداری نرسید

تهران- یکی از مشکلاتی که همواره شهرستان‌های استان تهران را رنج می‌دهد، پروژه‌های نیمه‌تمامی است که کلنگ آن به‌سادگی بر زمین می‌خورد اما بهره‌برداری از آن با کندی و دشواری پیش می‌رود.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: یکی از ارکان اصلی تحقق توسعه پایدار، تقویت زیرساخت‌های شهری و عمرانی بوده و در این میان نقش پروژه‌های عمرانی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات و تأمین مؤلفه‌های رفاهی، تفریحی، بهداشتی و خدماتی بسیار تعیین‌کننده است.

بخش قابل‌توجهی از عیار مدیریت شهری و طراحی‌های نرم‌افزاری در قالب پروژه‌های عمرانی و سخت‌افزار شهری ظهور و بروز پیدا می‌کند.

به‌طور طبیعی یکی از شاخص‌های کارآمدی یا ناکارآمدی مدیران شهری در میزان و سطح کمی و کیفی طرح‌های عمرانی متبلور می‌شود و پروژه‌های عمرانی شهر به‌مثابه ویترینی است که بضاعت مدیریتی هر منطقه را به نمایش می‌گذارد.

یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر در شهرستان‌های مختلف استان تهران مشاهده شد، کلنگ زنی‌هایی بود که باهدف آغاز عملیات احداث طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی به بستر زمین زده شد، امری میمون و مبارک که نوید تأمین و تبدیل‌شدن بنا یا زمینی به طرحی کارآمد و سازنده را می‌دهد و گام اولیه برای آغاز فرآیندی محسوب می‌شود که حاکی از پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر است.

اگرچه اولین گام‌ها، سخت‌ترین و دشوارترین قدم‌ها محسوب می‌شود اما حرکت در مسیری هدفمند، الزامات و پیش‌نیازهایی را می‌طلبد که عدم تأمین آن، ممکن است باعث زمین‌گیر شدن هدف و مقصد نهایی شود.

حکایت فوق در ارتباط با برخی از پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های استان تهران صدق می‌کند، طرح‌هایی که با شور، شوق و شعف بسیار آغاز شد اما بهره‌برداری از آن در پیچ‌وخم‌های اداری، اعتباری و...به‌کندی پیش می‌رود و گاه ماه‌ها و سال‌ها با سکون و رخوت مواجه می‌شود.

همانطور که کلنگ زنی یا افتتاح طرحی عمرانی، سابقه افتخارآمیز در پرونده مدیریتی مسئولان قلمداد می‌شود، عدم کامیابی در اتمام یک طرح و پروژه، می‌تواند کامیابی و توفیقات مدیران را در اذهان و افکار عمومی کمرنگ سازد.

حسن کریمی، معاون فنی و عمرانی استانداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر عمده انرژی و اعتبارات عمرانی بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام متمرکزشده و طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردارند، در دستور کار اصلی استانداری قرارگرفته است.

حسن کریمی معاون استاندار تهران کراپ شده

وی افزود: طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام بسیاری در شهرستان‌های استان تهران وجود دارد که با توجه به‌ضرورت و میزان عملیات احداثی و اجرایی شده در آن در اولویت بهره‌برداری قرار دارند.

نوربخش عسگری معاون هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم افتتاح و بهره‌برداری طرح‌های نیمه‌تمام، اظهار داشت:  تعریف و کلنگ زنی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی جدید در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و اولویت تخصیص بودجه با طرح‌هایی است که از پیشرفت فیزیکی هر چه بیشتری برخوردارند.

وی افزود: برنامه‌ای برای کلنگ زنی و تعریف طرح‌های عمرانی جدید وجود ندارد.

رفع مشکل ترافیکی ۵۰ هزار نفر در گروی افتتاح کمربند شمالی امیریه

نام پروژه: کمربندی شمالی شهرک امیریه شهریار

سال شروع پروژه: ۱۳۹۲

عمر پروژه: دو سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۸ماه

میزان پیشرفت فیزیکی: ۸۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه:  شرکت شکیل راه

پیمانکار فعلی: شرکت شکیل راه

محل احداث: شهرک امیریه

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: شهری و حمل و نقل(کاهش بار ترافیکی در شهریار)

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: تغییر پیمانکار نداشته است

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: داشتن معارضین ملکی و کمبود اعتبار

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شهرداری و شورای اسلامی شهریار

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: چهار میلیارد تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۲۰۰ میلیون تومان

یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهریار،  کمربندی شمالی امیریه است که ابتدا و انتهای شهرک امیریه را به یکدیگر متصل می‌کند.

این پروژه یک سال و نیم است که با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی مواجه است اما به دلیل مشکلاتی که در خصوص تملک اراضی پیش روی این طرح وجود دارد، عملیات احداث آن به‌نوعی قفل‌شده است.

استان تهران کراپ شده

رضا سیاح زاد یکی از اهالی ساکن در این محدوده ضمن انتقاد از ترافیک سنگین عصرگاهی در این مسیر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عدم بهره‌برداری از این پروژه سبب شد که شهرک امیریه  در ساعات مختلف روز و بخصوص در اوقات عصرگاهی با ترافیک سنگینی مواجه می‌شود.

وی افزود: گاهی برای طی مسیر یک کیلومتری در این محور، باید زمان بسیاری را سپری کرد و متأسفانه این طرح، مدت‌هاست که به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده است.

علیرضا صفر زاده، عضو شورای اسلامی شهر شهریار در تشریح علل کندی پیشرفت پروژه کمربندشمالی امیریه عنوان کرد: متأسفانه تعدادی از مالکان اراضی در محدوده این طرح، قیمت‌های غیرمنطقی و غیر معقولانه‌ای برای  فروش زمین خود  ارائه می‌کنند و متأسفانه در توان شهرداری نیست که چنین مبالغ هنگفتی را تأمین کند.

وی افزود: مدت‌هاست که پروژه کمربندی شهرک امیریه با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل مشکلاتی که در عرصه ۱۳ درصد از تملک اراضی مذکور وجود دارد، به‌صورت نیمه‌تمام باقی‌مانده است.

صفر زاده گفت: عملیات احداث پروژه کمربندی امیریه پس از گذشت سه ماه از ابتدای فعالیت شورای شهر دوره چهارم آغاز شد و در صورت بهره‌برداری از این طرح، ۵۰ درصد از بار ترافیکی این محدوده کاسته می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شهریار افزود: بودجه تعیین‌شده برای رفع مشکلات تملکی این محدوده، ۲۰۰ میلیون تومان است که با یک بررسی کلی، غیرمنصفانه بودن آن محرز می‌شود.

وی گفت: افتتاح این طرح، مشکل ترافیکی ۵۰ هزار نفر از ساکنان منطقه را رفع می‌کند و در چنین شرایطی، می‌طلبد با تجدیدنظری جدی وتامین بودجه‌ای کافی، قفل این پروژه باز شود.

وی تأکید کرد که تلاش می شود این پروژه در سال جاری به نتیجه نهایی رسیده و خدمت بزرگی به شهروندان شهریار ارائه شود.

پروژه مهم ورزشی فیروزکوه به ایستگاه پایانی نرسید

نام پروژه: سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه

سال شروع پروژه: ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: چهار سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۷۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت ظاهر سازه

پیمانکار فعلی: شرکت تدبیرساز آبیدر

محل احداث: شهرک مسکونی دشت ناصر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: ورزشی(افزایش سرانه ورزشی شهرستان و ایجاد امکانات رفاهی برای کارگران فیروزکوهی)

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ۱۳۹۴

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود منابع اعتباری

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۸۰۰ میلیون تومان

کلنگ احداث پروژه احداث سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه به‌منظور ارتقای سرانه ورزشی و حمایت از قشر کارگری در سال ۸۶ در این شهرستان بر زمین خورد.

امروز مجموعه ورزشی کارگران شهرستان پاکدشت که در سال ۸۶ کلنگ خورده بود به نتیجه رسیده اما هنوز خبری از افتتاح و راه‌اندازی سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه نیست.

باگذشت بیش از هشت سال از آغاز پروژه ساخت سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه و علیرغم پیشرفت ۷۰ درصدی، این پروژه در ایستگاه تأمین اعتبارات گیرکرده است.

البته در اواخر سال گذشته بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به تلاش دولت برای به نتیجه رساندن سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: دو مجموعه ورزشی نیز در آینده‌ای نزدیک ویژه کارگران در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه آماده بهره‌برداری خواهد شد.

اکنون بیش از هفت ماه از سخنان مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می‌گذرد اما این پروژه نیز به ایستگاه پایانی نرسیده است.

نورالله طاهری فرماندار شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۱۳ پروژه نیمه‌تمام در شهرستان فیروزکوه وجود دارد که با توجه به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تکمیل این پروژه‌ها در دستور کار قرار دارد.

طاهری فرماندار فیروزکوه کراپ شده

وی افزود: پروژه محور فیروزکوه به گرمسار، سد مخزنی نمرود، تکمیل پروژه سد خاکی روستای درده، ساختمان اداری ثبت‌اسناد، تکمیل پروژه نیمه‌تمام ورزشی، دو باب مدرسه در دشت ناصر، تکمیل سالن ورزشی کارگری، پروژه احداث پل آسور، پل روستای انزها، مرمت هشت آثار تاریخی و چهار بقعه متبرکه، پروژه تکمیل انتقال آب کشاورزی و اجرای طرح آبیاری ازجمله پروژه‌های نیمه‌تمامی است که تلاش داریم تا برای توسعه و آبادانی شهرستان فیروزکوه، آن را به نتیجه نهایی برسانیم.

طاهری ادامه داد: تلاش داریم پروژه‌هایی نظیر سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه که از پروژه‌های اولویت‌دار این شهرستان است را هر چه سریع‌تر آماده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که این پروژه در چه مرحله ای بوده و چه زمانی افتتاح می شود، اضافه کرد: این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در سال جاری آماده بهره برداری قرار بگیرد.

طاهری در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث کند شدن روند احداث سالن ورزشی کارگران شهرستان فیروزکوه شد، گفت: این پروژه در سال ۹۰ به دلیل کمبود منابع اعتباری، تعطیل و کمبود اعتبارات عامل کندی روند احداث این پروژه شد اما در سال ۹۳، تخصیص اعتبار انجام و پیمانکار پروژه تعیین شد.

به گفته مسئولان شهرستان فیروزکوه تلاش می‌شود تا سالن ورزشی کارگران این شهرستان همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر افتتاح شود.

استان تهران کراپ شده

پروژه ای که حمل و نقل در شهریار را تسهیل می کند

نام پروژه: پل کهنز شهریار

سال شروع پروژه: ۱۳۹۲

عمر پروژه: دو سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۶ماه

میزان پیشرفت فیزیکی: مرحله آسفالت کاری پروژه انجام شده و در حال حاضر نیازمند سیستم روشنایی است

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت شاخص راه شهریار

پیمانکار فعلی: شاخص راه شهریار

محل احداث: کهنز شهریار

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: این پل نقش مهمی را در تسهیل حمل و نقل شهریار ایفا می کند

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبارات

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شهرداری شهریار

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۹۷میلیارد ریال

پروژه پل کهنز شهریار در سال ۹۲ و با هدف ایجاد معبری جدید در این شهرستان کلید خود اما عملیات احداث پل به دلیل کمبود اعتبارات و منابع مالی متوقف شد.

امروز با گذشت دو سال از آغاز پروژه و با صرف هزینه ای بالغ بر ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال که  ۳۵ میلیارد ریال آن اعتبارات استانی و سایر اعتبارات از سوی شهرداری تأمین شد، مرحله آسفالت کاری خود را پشت سر گذاشته و تنها تأمین سیستم روشنایی آن برای افتتاح پروژه باقی مانده است.

این پل که نقش مهمی را در حمل و نقل در شهریار ایفا می کند دارای ۶۰۰ متر طول بوده و از عرشه چهار دهنه۲۰ متری برخوردار است.

سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت تأخیر در افتتاح پروژه پل کهنز شهریار اظهار داشت: دو عامل سبب شد تا افتتاح پروژه پل کهنز شهریار به تأخیر بیافتد.

وی افزود: کمبود منابع اعتباری و مشکلات ایجاد شده در زیرساخت های این پروژه، روند احداث پل کهنز شهریار را با تأخیر مواجه کرد اما تلاش مسئولان برای به نتیجه رسیدن این پروژه ادامه یافت.

ناجی ادامه داد: این پل که حدود ۶۰۰ متر طول دارد مراحل پایانی آماده سازی خود را طی و آسفالت کاری آن انجام شده و به زودی آماده بهره برداری خواهد شد.

زیرساخت‌های مسکن مهر asp شهریار هنوز مهیا نیست

نام پروژه: مسکن مهرasp شهریار

سال شروع پروژه: ۱۳۹۱

عمر پروژه: سه سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: واحدهای مسکونی آماده بهره برداری بوده اما امکانات زیرساختی همچون مدرسه مسجد و درمانگاه تامین نشده است.

پیمانکار اولیه پروژه: شرکتasp

پیمانکار فعلی: شرکتasp

محل احداث: روبروی شهرک جعفریه شهرستان شهریار(محور شهریار به ملارد)

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: مسکن

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: تغییر کاربری نداشته است

سال تغییر احتمالی پیمانکار: تغییر پیمانکار نداشته است

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: مشکلات زیرساختی و کمبود اعتبارات

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل راه و شهرسازی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:  ۶۷۳ میلیارد ریال هزینه شده

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: مدرسه(دو میلیارد و پانصد میلیون تومان)، مسجد(۶۰۰ میلیون تومان)، درمانگاه(یک میلیاردو ۳۰۰ میلیون تومان)

مسکن مهر شهرستان شهریار با یک هزار و ۳۲۰  واحد (۹۸۰ واحد مسکن مهر-۳۴۰ واحد خود مالک) از نمونه طرح‌هایی به شمار می‌رود که در سال‌های  اخیر ذهن بسیاری از مسئولان و شهروندان متقاضی دریافت واحدهای مسکونی در این محدوده را به خود مشغول کرده است.

پروژه‌ای که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد اما هنوز از زیرساخت‌های کافی در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی و ...برخوردار نیست.

محمد رنجبر سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسکن مهر asp از لحاظ طراحی در زمره پروژه های نمونه کشوری به شمار می رود.

وی افزود : پروژه مسکن مهر asp در حال حاضر آماده بهره برداری است و با تامین مدرسه، مسجد و درمانگاه در آن، زیرساخت های مورد نیاز در آن نیز تکمیل خواهد شد.

رنجبر در تشریح میزان اعتبارات مورد نیاز برای تامین امکانات زیرساختی در بخش های آموزشی، مذهبی و درمانی عنوان کرد: احداث مدرسه بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، درمانگاه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و مسجد نیز ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می شود.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان شهریار یادآور شد: میزان تاخیر در بهره برداری از واحد های مسکونی این پروژه یکسال است و امیدواریم ظرف ۱۴ ماه آینده امکانات زیرساختی لازم  در بخش های آموزشی، بهداشتی و مذهبی به بهره برداری برسد.

سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر، علت تأخیر در بهره‌برداری از این دو  طرح را عدم تأمین اعتبارات کافی و مشکلات زیربنایی عنوان کرد.

سعید ناجی کراپ شده

وی افزود: در کنار مسکن مهر شهریار که به (آس پ) معروف است، پروژه پل کهنز و میدان سپاه نیز از دیگر طرح‌های نیمه‌تمام به شمارمی رود که با پیگیری‌های انجام‌شده، مراحل پایانی عملیات احداث آن طی می‌شود و به زودی به بهره برداری می رسد.

پروژه‌ای که بین پیمانکاران دست‌به‌دست می شود

نام پروژه: قطار حومه ای تهران-قرچک، ورامین و پیشوا

سال شروع پروژه: ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: زمانی برای بهره برداری اعلام نشده است

میزان پیشرفت فیزیکی: آمارهای متفاوتی در این زمینه ارائه می شود به طوری که وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه ای از آماده سازی ۷۰ درصد زیرسازی این پروژه در قالب قطار حومه ای در سال ۹۱ خبر دادند اما برخی آمارها نیز حکایت از پیشرفت ۴۰ درصدی در قالب پروژه مترو دارد.

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت راه‌آهن جمهور اسلامی ایران

پیمانکار دوم پروژه: شرکت مترو تهران و حومه

پیمانکار فعلی: شرکت راه‌آهن جمهور اسلامی ایران

محل احداث: شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: حمل و نقل( کاهش بار ترافیکی هزاران سفر جاده ای از جنوبشرق استان تهران به پایتخت)

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: در سال ۹۳ با تصمیم دولت مجددا این پروژه به شرکت راه آهن واگذار شد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: اختلاف نظر درباره پیمانکار پروژه، اختلافات درون شهرستانی، اختلافات حریمی

دستگاه های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: پروژه با ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده در دولت گذشته کلید خورد اما به دلیل تغییر مداوم پیمانکاران، تلاش ما برای مشخص شدن میزان هزینه های انجام شده توسط شرکت مترو و شرکت راه آهن به نتیجه نرسید.

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۳۲۰ میلیارد تومان   

یکی از مشکلات اساسی جنوب شرق استان تهران در بخش حمل‌ونقل خلاصه می‌شود به‌طوری‌که مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک با کمبود امکانات زیرساختی در این بخش مواجه هستند.

متروی ورامین کراپ شده

جمعیت چندصد هزارنفری ورامین، پیشوا و قرچک نیازمند افزایش زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای هستند به همین خاطر راه‌اندازی مترو همواره یکی از مطالبات جدی مردم این مناطق بوده است.

در سال ۸۶ و پس از مطالبه چندین ساله مردم شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک، کلنگ احداث پروژه‌ای به نام قطار شهری تهران- ورامین بر زمین زده شد.

در ابتدا قرار بود تا پروژه قطار شهری تهران-ورامین توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شود اما مردم و مسئولان منطقه همواره اعلام کردند که خواستار راه‌اندازی مترو هستند.

بالاخره پیگیری مسئولان نتیجه داد و در دولت دهم، پروژه قطار شهری تهران-ورامین از شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گرفته و به شرکت مترو واگذار و مقرر شد تا پروژه مترو در این منطقه اجرا شود.

باروی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر این پروژه از شرکت مترو تهران و حومه به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار شد و به گفته مسئولان قرار است تا قطار سریع‌السیر و حومه‌ای در این منطقه عملیاتی شود.

سید حسین هاشمی استاندار تهران در دوم تیرماه سال جاری اظهار داشت: درباره موضوع قطار حومه‌ای و مترو بحث‌های زیادی صورت گرفت و همواره این سؤال مطرح می‌شد که این پروژه چه ماهیتی دارد.

استاندار تهران کراپ شده

وی افزود: بر اساس جلسات برگزارشده و قول‌های داده‌شده، قطار حومه‌ای ورامین در شهریور ۹۵ راه‌اندازی می شود.

سید حسین نقوی حسینی رییس مجمع نمایندگان استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس جلسه ای که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، مقرر شد تا همان پروژه قبلی اجرایی و در نهایت به متروی تهران متصل شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است تا در شهریور ماه سال آینده این پروژه به نتیجه برسد.

 لزوم پیش‌بینی  ضریب موفقیت در تأمین پیش‌نیازهای لازم در بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی

یکی از موارد قابل‌توجهی که می‌تواند در تسریع  بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی مؤثر باشد، پیش‌بینی و درک صحیح از نیازها و الزامات ضروری درراه اندازی و افتتاح طرح‌های عمرانی است.

بدون شک طرح نیمه‌کاره بازدهی چندانی ندارد و بهره‌وری از پروژه‌های عمرانی برای عموم مردم پس از راه‌اندازی آن امکان‌پذیر است و به‌طور طبیعی هدف نهایی از  کلنگ زنی و طراحی یک طرح، استفاده از کاربری آن است.

با توجه به این موضوع، امید است مسئولان و دستگاه‌های اجرایی با توجه به بضاعت اعتباری کشور، استان یا منطقه استحفاظی تحت مدیریتی خود  به تعریف پروژه جدید اقدام و سیکل و روند مطالعاتی آن را با دقت نظر لحاظ کنند تا موانع و بن‌بست‌های احتمالی پیش روی طرح‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و ... به حداقل ممکن کاهش یابد.

خبرنگار: محمد رضا حیدری، ناصر رمضانی، شهرام کریمی نیا، سید محمد حسن محمودی

کد خبر 2903515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha