۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد:

سمت وسوی وقف‌ها باید فرهنگی ومشارکتی باشد/توجه به وقف‌های ماندگار

سمت وسوی وقف‌ها باید فرهنگی ومشارکتی باشد/توجه به وقف‌های ماندگار

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، خواستار توجه بیشتر مسئولان به وقف‌های فرهنگی و مشارکتی شد.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، با گرامیداشت هفته وقف گفت: وقف یکی از کارهای خیر محسوب می‌شود که انسان در قالب این سنت حسنه، بخشی از مال خود را با جان و دل برای سایران وقف می‌کند.

وی حل مشکلات تحصیلی و آموزشی، فرهنگی، قرآنی، دارو و درمان و ساخت مکان‌های عام المنفعه را از جمله نیازهای روز جامعه برشمرد که می‌تواند در نیات واقفان مد نظر باشد.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به مشکلات و مسائل فرهنگی موجود در جامعه و ظرفیت اوقاف در راستای رفع این مشکلات، اظهار کرد: خلاءهایی در زمینه نذورات و اوقاف فرهنگی وجود دارد و در این راستا وقف‌ها کم رنگ شده و مثل گذشته نیست.

وی تصریح کرد: باید به سمت و سوی نذرها و وقف‌های فرهنگی پیش برویم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: متأسفانه در طول تاریخ، بیشترموقوفات به سمت غذای جسم رفته است، اما به طور قطع باید بدانیم که امام حسین(ع) راضی است موقوفه ای درست کنیم که در آن کتاب عرضه شود و یا آن را به کتابخانه ای مرجع تبدیل کنیم.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی ادامه داد: این حرکت را در سال‌های گذشته با توزیع کتاب دنبال کردیم تا افراد پس از مطالعه آن، درمسابقه شرکت کنند.

حجت الاسلام یعقوبی افزود: اگر از ۱۰ شبی که در ایام محرم، نذوراتمان را برای غذای جسم هزینه می کنیم، یک شب آن را برای غذای روح و فکر جوان‌ها هزینه کنیم، تحول فرهنگی عمیقی را در جامعه شاهد خواهیم بود.  

وی از مسئولان به ویژه روحانیان خواست تا به سمت اطعام فرهنگی حرکت کنند چرا که به گفته او ما به وقف‌هایی که جهت فرهنگی داشته باشند نیاز داریم.

حجت الاسلام یعقوبی افزود: در واقع جوان هایی که نمی توانند ازدواج کنند بخشی از هزینه های ازدواج آن ها توسط عده ای تامین شود و آغاز این ازدواج با کمک معنوی و کار فرهنگی است.

وی ادامه داد: نمی گویم وقف‌ها غذایی نباشد، اما اگر از ۱۰ شبی که در مساجد برای غذای جسم هزینه می کنیم، یک شب از آن را به کار فرهنگی اختصاص دهیم، این حرکت شروع خوبی خواهد بود تا برای کارهای فرهنگی، پشتوانه اقتصادی درست کنیم.  

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه باید به وقف‌ها جهت فرهنگی دهیم و وقف مشارکتی را مطرح کنیم، به کمبود فضا در خصوص حوزه علمیه استان اشاره کرد و گفت: حرکت های این چنینی در استان کم رنگ است و از مسئولان می خواهیم تا فضایی  برای پررنگ شدن آن ایجاد شود.

 وی تصریح کرد: با کارهای ریشه ای و اساسی از قبیل تاسیس حوزه علمیه و تأسیس بنیاد ازدواج آسان و احداث کتابخانه های مرجع و به نوعی ریل گذاری فرهنگی، می توانیم کارهای ماندگاری انجام دهیم.

کد خبر 2997753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha