۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۱

نامزد مجلس خبرگان در اردبیل مطرح کرد؛

تشخیص خبره همان تعیین رهبری است/تکریم ملت با انتخابات

تشخیص خبره همان تعیین رهبری است/تکریم ملت با انتخابات

اردبیل – نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اردبیل با اشاره به نقش خطیر این مجلس، انتخابات آن را بسیار حساس خواند و تشخیص و انتخاب خبره را در واقع تعیین رهبری دانست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌‌ها: پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور طی هفتم اسفندماه امسال در استان اردبیل برگزار می شود.

در این دوره از انتخابات دو نامزد از مجموع ثبت نام کنندگان از این استان به نام های آیت الله سیدحسن عاملی، آیت الله سیدفخرالدین موسوی ننه‌کرانی تایید صلاحیت شده و به رقابت های انتخاباتی راه یافتند.

اما با انتقال آیت‌الله سیدصادق محمدی جزه‌ای از استان تهران به اردبیل هم اکنون تعداد نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از این استان به سه نفر رسیده است.

این استان دارای دو کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری بوده و نمایندگان آن در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری آیت الله سیدحسن عاملی و آیت الله سیدابراهیم سیدحاتمی بودند.

منصب رهبری در جامعه ما منصب الهی است

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اردبیل با تأکید به اینکه منصب رهبری در جامعه ما یک منصب اجتماعی نبوده و بلکه منصبی الهی است گفت: انتخابات مجلس خبرگان بزرگترین حرمت و تکریم برای ملت است.

آیت‌الله سید حسن عاملی حضور در انتخابات مجلس خبرگان را یک وظیفه دانست و تصریح کرد: منصب رهبری به امامت منصب اجتماعی نیست که از سر وظیفه اجتماعی پای صندوق های رای حاضر شویم، بلکه یک منصب الهی است.

وی با تاکید بر اینکه برای شناخت امام بهترین شیوه رجوع به خبره است، ادامه داد: مجلس خبرگان برای این منظور تدارک دیده شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر مجلس خبرگان نباشد ما رهبر نخواهیم داشت و اگر رهبر نباشد به فرموده امام دولت با تمام شئونات طاغوتی خواهد بود، ادامه داد: با تشخیص خبره درواقع رهبر تعیین می‌شود و تعیین رهبر بزرگ‌ترین احترام به ملت است.

وی با بیان اینکه این مسئله بسیار خطیری است که وقتی خبره را تشخیص می دهید در واقع رهبری را تعیین می کنید، متذکر شد: تعیین رهبر به عنوان عالی ترین مقام کشور و تعیین مجلسی که حساس ترین تصمیم در آن گرفته می شود به دست مردم است و این بزرگترین تکریم است.

عاملی با تأکید به اینکه رهبر می‌تواند زمینه‌ساز عزت یا ذلت، فراز یا فرود و صعود یا سقوط یک ملت شود، متذکر شد: اصلی‌ترین نقش بر عهده رهبری است و این رهبری است که سیاست‌های کلان کشوری در دست اوست.

وی ۳۷ سال امنیت و آرامش و دستاوردهای مختلف کشور را مرهون تدبیر و درایت رهبری و خون شهدا دانست و گفت: اگر امروز رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر ایران نامه می‌نویسد و اذعان می‌کند بدون مشارکت ایران امکان مدیریت بحران های منطقه وجود ندارد، در سایه تدابیر رهبری بوده است.

شیرازه کشور به وجود رهبری وابسته است

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری افزود: اینکه کشور به درجات عالی رسیده و در تولید دانش جهانی سهم ارزنده ایفا می‌کند  همه به‌واسطه اقتدا به رهبری حادث شده است.

وی تأکید دارد که افرادی که پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند اصلی‌ترین دین خود را ادا می‌کنند و هرکسی قصور کند به کشور و عزت ملت خود خیانت کرده است.

عاملی در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های خطیر مجلس خبرگان بابیان اینکه توسط این مجلس رهبر شناسایی می‌شود، افزود: در واقع مجلس خبرگان افرادی را که توانمندی دارند سکان‌دار اصلی جامعه باشند شناسایی می‌کند.

وی وظیفه خطیر دیگر را تعیین رهبری در لحظه‌ای که کشور به رهبر نیاز دارد برشمرد و بیان داشت: درواقع دلیل اینکه به اجتهاد اعضای مجلس خبرگان تأکید شده به این مهم برمی‌گردد که نظام ولایت‌فقیه نظام ولایت فقه است.

امام‌جمعه اردبیل افزود: درصورتی‌که اعضای مجلس خبرگان ذره‌ای بر اساس هوا و هوس، جناح‌بازی، سیاست‌بازی یا طایفه بازی رفتار کنند فاتحه کشور خواند است و ممکن است فردی با نژاد و جناح بندی همخوان نباشد اما امنیت ملی در انتخاب وی باشد.

وی با تأکید به اینکه شیرازه کشور به وجود رهبری وابسته است، ادامه داد: ما نیاز به مجموعه‌ای داریم که تا حکیمانه‌ترین، متفکرترین و هوشمندترین فرد را در صدر قرار دهد.

عاملی تاکید دارد این دست ملت است که با تشخیص اعضای خبره مسئولیت خطیر بررسی شرایط رهبری را به آن‌ها بسپارند و اینکه برخی می‌گویند استبداد، با انتخاب خبرگان با دست مردم کاملاً رد می‌شود.

وی بابیان اینکه در قانون اساسی نیز صرفاً به تقوا و عدالت بسنده نشده و بررسی شرایط رهبری طرح شده است، مسئولیت دیگر مجلس خبرگان را بررسی سیاست‌های کلان کشوری عنوان کرد.

انتخابات صف کشیدن در برابر دشمنان است

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: هرچند برخی شان مجلس خبرگان را در حد مجلس شورای اسلامی پایین می‌آورند اما تمامی گفتمان‌ها در خبرگان محرمانه است و به صورت محرمانه به دست رهبری می‌رسد.

وی خواستار استفاده از این ظرفیت از سوی ملت ایران شد و بابیان اینکه به دلیل مسئولیت شرعی به هیچ شهری سفر نکرده است، اضافه کرد: سفر نکردن به معنی بی‌احترامی نبوده و قبل از انتخابات ما سفرهایی به شهرها و بخش‌ها داشتیم.

عاملی با تاکید مجدد بر اهمیت انتخابات هفتم اسفندماه و با بیان اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری در وهله اول آنچه در انتخابات مهم است حضور مردم و در وهله دوم اینکه چه کسی انتخاب می شود، یادآور شد: انتخابات مانور بزرگ ملی است.

وی با اشاره به اینکه انتخابات صف کشیدن در مقابل دشمنان غدار است، تأکید کرد: درعین‌حال انتخابات تقویت زیرساخت‌های امنیت است و با حضور درصحنه می‌توان دندان طمع دشمن را بیرون کشید.

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه حضور در انتخابات امضای قانون اساسی است، ادامه داد: در انتخاباتی که رقابت سالم و جدی دارد، حضور مردم پای صندوق‌های رأی پیام خطیری برای دشمن است.

وی درعین‌حال انتخابات را شکلی از قدردانی از ملت دانست و تأکید کرد: درواقع این قدردانی از ملتی است که همواره درصحنه هستند و به‌ویژه در انتخابات مجلس خبرگان به دلیل اهمیت نقش رهبری شرکت در انتخابات یک ضرورت است.

اهمیت مجلس خبرگان از دو جنبه الهی و مردمی قابل تاکید است

دیگر نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اردبیل نیز با تأکید به جایگاه مجلس خبرگان در انتخاب رهبر در جامعه اسلامی اضافه کرد: اهمیت این مجلس از دو جنبه الهی و مردمی قابل تأکید بوده و به مانند یک الگو است.

آیت‌الله سیدفخرالدین موسوی ننه کرانی بابیان اینکه در بررسی جنبه الهی موضوع انتخاب رهبری باید به روند واسپاری جامعه اسلامی توجه داشت، افزود: در دین اسلام خداوند پیامبر برگزیده خود و سپس امامان را تعیین کرده و در زمان غیبت امام آخر نیز ولایت‌فقیه برای رجوع مردم به دین در نظر گرفته شده است.

وی ولایت‌فقیه را محور و ستون اسلام دانست و تاکید کرد که ولایت فقیه در زمان غیبت کبری جایگاه قابل‌توجهی در نگه‌داشت ارزش‌های دین دارد.

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اردبیل بابیان اینکه اهمیت ولایت‌فقیه در غیبت کبری برجسته می‌شود، تصریح کرد: درواقع در آیات و احادیث متعددی به این جایگاه تأکید شده است.

وی افزود: روایات و احادیث متعددی وجود دارد که بعد از غیبت کبری امور باید به ولایت‌فقیه سپرده شود و درواقع امور به فردی که تقوای کامل دارد سپرده شده و مردم نیز به وی رجوع کنند.

موسوی ننه کرانی انقلاب اسلامی ایران را انقلابی برگرفته از مکتب اسلام دانست و گفت: زمانی که صدام خائن مانع از اقامت امام راحل در عراق شد و به امام حتی در کویت اجازه ندادند بماند، امام اظهار کرده بود که هرکجا ممکن باشد تبلیغ دین خواهد کرد.

وی در تأکید به ضرورت رأی دادن برای مجلس خبرگان با استناد به منویات رهبری ادامه داد: درواقع رأی مردم یک امانت و حق‌الناس در دست مسئولان صندوق‌ها و شمارش کنندگان آرا است.

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اردبیل خواستار حضور مردم در پای صندوق‌های رأی شد و افزود: این حضور مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام و انقلاب است.

مروری بر زندگی‌نامه آیت‌الله عاملی و آیت‌الله موسوی ننه‌کران

آیت‌الله سیدحسن عاملی در پانزده خرداد سال 1341 در یکی از محلات قدیمی اردبیل (محله محمدیه) و درخاندانی از خو‌ش‌نام ترین سادات منطقه،  از تبار سادات جبل عامل، که در زمان حکومت صفویه، جهت تصدی امر قضا از لبنان به ایران مهاجرت  و در منطقه‌ای بنام " کلخوران" واقع در حومه شهرستان اردبیل سکونت برگزیده بودند، چشم به جهان گشود.

دوران نوجوانی وی با حضور مداوم در محافل وعظ و تفسیر و استفاضه و اوان جوانی با حرکت خروشنده مردم مسلمان ایران و نهضت امام خمینی (ره)، مصادف شد و وی از پیشگامان مبارزه و جزء فعال‌ترین عناصر جوان انقلابی گردید.

اندیشه دیرین پیوستن به سلک روحانیت و دوام وظیفه اجدادی با پیروزی انقلاب اسلامی، بر رغبت ایشان برای عزیمت به حوزه علمیه قم، افزود تا سرانجام در آغازین ماه سال تحصیلی 1360 و پس از اندک مدت تدریس در روستاهای پیرامون اردبیل، وارد حوزه مقدسه قم شد.

ضمن تحصیل در حوزه و در کنار آن، تحصیلات رسمی دانشگاهی را نیز پی گرفت و موفق به دریافت گواهینامه فوق لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با رتبه اول کشوری از دانشگاه تهران گردید و سپس مقطع دکتری را با تدوین پایان نامه‌ای در زمینه "تأثیر متقابل عقد و شرط" به اتمام رسانده است.

آیت‌الله سیدفخرالدین موسوی ننه‌کران نیز در سال 1309 در روستای ننه‌کران از توابع شهرستان نمین واقع در استان اردبیل از خانوادهٔ سادات و روحانی متولد شد. تحصیلات ابتدائی را در زادگاهش گذراند، سپس جهت طی تحصیلات مقدماتی راهی اردبیل شد و دروس عالیه را در قم و نجف آموخت.

وی نمایندگی مردم اردبیل را در سه دوره از مجلس شورای اسلامی به دوران اول، سوم و پنجم بر عهده داشته و در دوران نمایندگی خویش، همزمان ریاست کمیسیون اصل نود به همراه امام جماعت مجلس شورای اسلامی بود. از دیگر منصب‌های وی می‌توان ریاست شعبه دوم دیوان عالی کشور را نام برد.

‌آیت‌الله فخرالدین موسوی ننه‌کرانی مؤسس حوزه علمیه کاظمیه و از اساتید دانشگاه‌های تهران، مشهد و مدرس حوزه علمیه می‌باشد. وی پس از تکمیل تحصیلات و تدریس در نجف به ایران بازگشت و در حوزه علمیه و مدرسه عالی حسینی و مدرسه نواب مشهد و دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، علوم قضائی سالیان متمادی تدریس می‌کرد. وی مؤسس کانون تحقیقاتی – حقوقی نسیم حکمت در قم نیز است.

کد خبر 3562372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha